Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Intel: "Vi hade aldrig planer på att pensionera Haswell"

Intel: "Vi hade aldrig planer på att pensionera Haswell"

I ett nytt uttalande menar Intel att bolaget aldrig syftade att pensionera Haswell, och att uttalandena om försäljningsstopp följt av återupplivning varit fel.

Läs hela artikeln här

Knepigt. Jag tror det är värre rent PR mässigt om de faktiskt haft för avsikt att ha kvar en så gammal produkt än om det nu är en efterhandskonstruktion för att inte tappa ansiktet. Samtidigt är det väl så att processorn duger till de allra enklaste arbetslasterna så om de kan producera dem relativt enkelt och billigt så varför inte? Men lite komiskt blir det ju med tanke på hur utdaterad plattformen i övrigt är.

Dags att kontra med... Haswell!

Det är ganska svårt att tro på det de säger just nu, eftersom det kommer i det läget de befinner sig i, plus alla andra PR-trick de haft för sig senaste året.

What? De har ju i egen dokumentation skrivit just det och sedan rätt tydligt skrivit att de reverserat det. Hur kan det vara samma sak som "aldrig haft några planer"?

Intel hade inte behövt göra det här utlåtandet om det inte vore för att man har gjort precis det man säger att man inte har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel 2030: "Vi hade aldrig planer på att pensionera 486:an". Släpper 486k med turboknapp!

Skrivet av Blupparen:

Intel 2030: "Vi hade aldrig planer på att pensionera 486:an". Släpper 486k med turboknapp!

Det hade faktiskt varit roligt om man kunde köpa en ny 486:a med Windows 3.11

Skrivet av inquam:

What? De har ju i egen dokumentation skrivit just det och sedan rätt tydligt skrivit att de reverserat det. Hur kan det vara samma sak som "aldrig haft några planer"?

Skrivit fel?

Skrivet av Blupparen:

Hade det ej varit för AMD och Cyrix så hade vi suttit på en 486a idag, sedan visst spelade Motorola, ibm etc också in.

Nå jag ger ej mycket för PR nissar oavsett företag.

Skrivet av maweric:

Det närmaste vi har är fpga emulering av 486.

Hög tid att Intel rensar ur marknadsförings-avdelningen (läs marknadsförings-avskummet) och kommer in i matchen.

Skrivet av maweric:

Jag hade föredragit pentium 166mhz MMX. Trevligt att köra med gamla spel med.

Snart får vi nog höra att även Haswell presterar bättre än konkurrenten i "relevanta tester"

De har ju släppt flera Pentium sedan dess. 4560, 5400, 5420 t.ex. men ja de kan säga vad de vill att säga att det alltid varit planen gör inte CPUn mindre gammal och dålig mot dagens Pentium.

"Istället hävdar Intel via Tomshardware att de alltid planerat att ha kvar Pentium G3420 på butikshyllorna och därmed plattformen i företagets framtida produktplaner."

Nån på Intel har helt klart knarkat rätt hårt

De bara körde ett tillfälligt produktionsstopp på fyra år.

Skrivet av Klappa:

Visst är den, efter batteribyte så snurrade min igång så fint. Fascinerande, byggde den 97.

Det börjar bli riktigt pinsamt nu Intel.

Jag är mest nyfiken på vem det är som köper denna processor? Alltså var är målgruppen? Är den tänkt som i färdiga datorer i budgetsegmentet, eller är det en typ av arbetsburk för enkla kontorssysslor som företagen efterfrågar?

Detta är knappast till vanliga konsumenter, snarare för enklare saker till OEM där typ en Raspberry pi hade klarat jobbet, dock har Pentium G3420 ECC support så kan vara det som gör att den är aktuell? spekulerar bara

Vem vet? Nästa steg kanske blir en Haswell refresh någonstans mellan 10 och 11-serien...

Det måste seriöst sitta ett troll på Intel PR-avdelning.. för ett enormt internationellt företag som Intel är kan ju seriöst inte ha en sådan här inkompetent PR-avdelning? Jag menar.... Inte ens AMDs värsta PR-tabbar var i närheten av denna soppa. Och det säger en hel del.

Skrivet av Xinpei:

Det måste seriöst sitta ett troll på Intel PR-avdelning.. för ett enormt internationellt företag som Intel är kan ju seriöst inte ha en sådan här inkompetent PR-avdelning? Jag menar.... Inte ens AMDs värsta PR-tabbar var i närheten av denna soppa. Och det säger en hel del.

Se det positivt, de har tagit en ny tron från AMD iaf

Skrivet av Klappa:

MMX går snabbare med Quake.

Skrivet av mudde:

Snart får vi nog höra att även Haswell presterar bättre än konkurrenten i "relevanta tester"

Kan se det framför mig.

Intel: Our groundbreaking 22nm Haswell architecture performs -unremarkably- better in "real-world" performance tests than any of our competitors latest processor architechtures.

Skrivet av Paddanx:

Se det positivt, de har tagit en ny tron från AMD iaf

Även om tronen är en hög av vassa konservburkar mitt på en soptipp?

Skrivet av Zizoor:

Kan se det framför mig.

Intel: Our groundbreaking 22nm Haswell architecture performs -unremarkably- better in "real-world" performance tests than any of our competitors latest processor architechtures.

Den öppnar Internet Explorer 0.001 s snabbare än AMDs APU:er......

Intel: Proof!

Skrivet av maweric:

Nej det hade det inte Välkommen till år 2019. Dags att vakna ur koman

Skrivet av SpeedRebirth:

Nej det hade det inte Välkommen till år 2019. Dags att vakna ur koman

Så kan man också se på det.
Men det finns en anledning till att saker som NES, SNES, C64 kommit i nyversioner.

Folk glömmer att AMD fortfarande tillverkar och säljer Bristol Ridge CPU'er på 28nm. Till AM4 dessutom.
Och Haswell är 22nm...

Nä men hush hush... det pratar vi ju inte om!