Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nuc eller Nas?

Hej.

Bakgrunden till frågan är att jag hade tänkt uppgradera till 1440p och att jag använder datorn för att kasta bild till tv/projektorn vilket inte kommer fungera då jag inte tror på att klona 1440p till 1080p.

Det är möjligt att man skulle kunna klona en annan monitor i en dual-setup men jag tycker det kan vara ganska jobbigt dra saker fram och tillbaka över skrivbordet och - framför allt - mina diskplatser i PCn är fulla.

Skulle en NAS fungera att agera som en htpc där jag når hdd på nas/nätverket (h.264) och övriga streamingstjänster?

Eller är Nuc ett bättre alternativ tillsammans med externa diskar som kopplas mot nätverket?

4K är inte aktuellt

Permalänk
Medlem

Finns dyra NAS som klarar det men bygg en billig liten PC istället. Du kan nog få hjälp här att plocka ihop någonting.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Egentligen så har jag en ”gammal dator” med allt som behövs, problemet är att det är ett vanligt ATX. Har haft en tanke på att bygga in det i tv-bänken men det känns väldigt klumpigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på en NUC hemma med extern disk kopplad på den.
Sjukt smidig lösning som passar mig bra.

Kan fjärrstyra den lätt från jobbet eller vart man nu är.
Även installerat Emby på den så jag kan strömma all media från den via app.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Bakgrunden till frågan är att jag hade tänkt uppgradera till 1440p och att jag använder datorn för att kasta bild till tv/projektorn vilket inte kommer fungera då jag inte tror på att klona 1440p till 1080p.

Vad är det för något du visar på TVn? Jag tänker om en vanlig chromecast vore en lösning. Du kan casta lokala filmer via Plex, webbläsare (dåligt stöd för video) via Chrome och egentligen kan du med lite pill casta vad som helst. Det krävs bara en mjukvara som stödjer chromecast.

Skrivet av wessmen:

Egentligen så har jag en ”gammal dator” med allt som behövs, problemet är att det är ett vanligt ATX. Har haft en tanke på att bygga in det i tv-bänken men det känns väldigt klumpigt.

Det är inte värt det. Varmt och högljutt. En raspberry pi kan avkoda h264 och du får ett paket med låda och psu och allt för långt under tusenlappen.

--

Jag skulle avråda dig från att köra en NAS som mediaspelare om du inte behöver både en nas och en mediaspelare OCH vill snåla. En separat NAS är klart bättre, billigare och stabilare och kommer leva längre än din mediaspelare som man vill uppdatera så fort man t.ex. köper en 4k-tv i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Det är x264, film ”blu-ray” om det spelar någon roll. Min receiver stödjer inte 4K uppskalning men visst en dag är det ändå dags.

Blir att skippa det med dator i tv-bänken då.

Ovanstående lösning med externa hdd kanske vore något, bör väl kunna spela upp ”bluray” i x264 format men får nog göra lite research där också först. Detta var mer komplicerat än jag hade tänkt mig haha

Edit: Läste nu att chromecast kör ut allt i 60hz så den faller bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Edit: Läste nu att chromecast kör ut allt i 60hz så den faller bort

Mnjä, du kan välja mellan 50/60 om den av någon anledning inte autokänner rätt.
https://support.google.com/chromecast/answer/6308937?hl=sv

Permalänk
Avstängd

Jag har en NAS i form av Synology DiskStation DS1819+ med 48TB lagring.
en HTPC inuti en Streacom FC8 EVO (Silver) samt 3 NUCar.
Apple tv x2 samt en nvidia shield.
Samtliga enheter streamar från nasen och ibland min dator när jag inte orkar gå till soffan.
Allt funkar skitbra med en NAS.

Nas är bra om man orkar pilla för att få till initial konfig.
behöver inte ha en 8 diskars heller... räcker med mindre.

Permalänk
Medlem

Blev ganska svårt detta. Funderar på om det räcker att jag köper externa hårddiskar och får leva med skärmdelning, kollat på beg-marknaden men tycker att mycket är för nära nypris för att det ska locka.

Såg dock att Silverstone har ett snyggt chassi, Grandia 09, som skulle passa ovanför ljudanläggningen. Lockar faktiskt lite då jag har allt liggandes till en komplett dator med en i7 3770k, ssd och ett gammalt 7970. Billigaste lösningen om jag inte vill leva med skärmdelning och sen pilla ihop något med xmbc/kodi så man får alla streamingtjänster och ett stort bibliotek.

Nuc och en nas låter som det optimala men det känns inte som att man når dit utan att lägga ganska många tusingar.

Permalänk
Medlem

Har haft en 3770k bla som HTPC. Ingen hårdvaruavkodning men CPU klarar HEC 265 ändå (köpes licens på Windows store för 10 kr). Men allvarligt så tycker jag du ska köra på en Nvidia Shield. Dock inte tuben om du vill köra USB-disk eller Plex Server.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wessmen:

Blev ganska svårt detta. Funderar på om det räcker att jag köper externa hårddiskar och får leva med skärmdelning, kollat på beg-marknaden men tycker att mycket är för nära nypris för att det ska locka.

Såg dock att Silverstone har ett snyggt chassi, Grandia 09, som skulle passa ovanför ljudanläggningen. Lockar faktiskt lite då jag har allt liggandes till en komplett dator med en i7 3770k, ssd och ett gammalt 7970. Billigaste lösningen om jag inte vill leva med skärmdelning och sen pilla ihop något med xmbc/kodi så man får alla streamingtjänster och ett stort bibliotek.

Nuc och en nas låter som det optimala men det känns inte som att man når dit utan att lägga ganska många tusingar.

Ja det är sant att det är lite dyrare men man är väl bara nörd en gång i livet

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del snygga chassin som ser ut som en stereo, själv har jag denna:
https://www.missingremote.com/news/2012/06/silverstone-crown-...
Fördelen med denna är att man får plats med allt, stor pjäs.
Snarlik en Marantz stärkare, tyvärr jävligt dyr om jag minns rätt

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

NAS+NUC är helt klart en trevlig och smidig lösning men det är också den mest begränsade lösningen, -för rätt mycket pengar, som du säger.

Hade nog gått på det prisvänligare alternativet, eftersom du redan sitter på en hög med delar som räcker mer än väl till det ändamålet.
Alt. göra om den burken till NAS/Filserver senare om du hellre vill ha en NUC.

Själv kör jag på en sådan här ant(ec)ikvitet som HTPC: https://www.newegg.com/antec-fusion-remote-black-micro-atx-me...

Den gör sig väldigt fint i hyllan.
Chassit är dock m-ATX så inget för dig om du har ett större ATX-kort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.