Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Det enklaste måste väl ändå vara att installera t.ex. ubuntu och sedan dra in AMP(+ Phpmyadmin) stacken?

Tar ju max 10 minuter!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Det enklaste måste väl ändå vara att installera t.ex. ubuntu och sedan dra in AMP(+ Phpmyadmin) stacken?

Tar ju max 10 minuter!

Är det verkligen enklast? Att installera ett helt nytt OS och verktyg för att hosta webbsiter för att kunna köra lite SQL-kommandon? (På tio minuter dessutom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Det enklaste måste väl ändå vara att installera t.ex. ubuntu och sedan dra in AMP(+ Phpmyadmin) stacken?

Tar ju max 10 minuter!

10 minuter för att installera ett OS, få igång allt och efter det få igång AMP + Phpmyadmin?

Kan du lära mig för det tar mig definitivt längre tid än så för mig..

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är JetBrains DataGrip eller IntelliJ IDEA Ultimate om du ska hålla på med annan programmering också. Båda kostar pengar men är du student så ser det ut att räcka med att vara inskriven på en 1+ år utbildning för att kunna få en licens.
Använd Docker för att installera databaserna.

Permalänk
Medlem

@AfterShock: ja?

Dra ner ubuntu 18.04 LTS in med det på en vm sätt statisk ip.
Finns till och med oneliners för linux som installerar hela stacken direkt.

Vet inte hur många LAMP installationer jag gjort på jobbet. Går hur fort som helst. Med förutsättningen att du kör vmware, hyper-v eller typ virtualbox.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@AllMessedUp: För en erfaren person, absolut.

Men du beskrev det som om det tar 10 minuter för vem som helst och för någon som mig som kanske gör nyinstallationer någon gång om året och då inte via vm så tror jag inte det tar 10 minuter. Dessutom skrev du inget i din initiala post om VM eller dylikt utan rakt av installation.

Men nu känns det som att jag går off topic och det var inte meningen att försöka förolämpa dig på något sätt om det kom av som det. Det är absolut grymt att du känner att det är så enkelt men jag försökte bara få fram att det oftast inte är normalfallet.

Permalänk
Medlem

Jag testade att starta upp MySql + PhpMyAdmin via Docker. Det tog lite mindre än en minut från att jag började skriva kommandon till man kom åt PhpMyAdmin i webbläsaren. I den tiden ingår även nerladdning av containers.

Om man håller på men nån typ av utveckling så rekommenderar jag att man lägger en timme på att lära sig grunderna i hur man använder Docker.