Tåligt material för att dämpa ljud - metal till metal. Gummislang? Lim? Tejp?

Permalänk
Medlem

Tåligt material för att dämpa ljud - metal till metal. Gummislang? Lim? Tejp?

Jag har en th8a och den låter en hel del när man växlar. Den har dessutom blivit sliten så det svarta skyddet, som jag antar ska dämpa ljud, har försvunnit. Jag har funderat på vad man kan använda och igår gjorde jag ett test med silvertejp och det blev bättre men det ser ut att slitas väldigt snabbt. Själva spaken är ca. 8mm om man ska trä på något och för att komma in i de olika växellägena får det inte vara bredare än 15mm. En klick lim som gör att det inte slår lika hårt, någon form av gummislang typ bensinslang eller någon tålig tejp? Tips mottages tacksamt

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Vila i frid

Tunn medicinsk genomskinlig PFTE slang att trä över växelspaken.

Permalänk
Medlem

Krympslang blir snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tunn medicinsk genomskinlig PFTE slang att trä över växelspaken.

Jag köpte en slang till en saftmaja igår och det fungerar än så länge men spelade knappt något alls igår och har en känsla av att den kommer slitas sönder rätt fort. Är det samma som PFTE-slang eller är det också något jag kan testa?

Skrivet av Imaculent:

Krympslang blir snyggt

Det låter inte så dumt men det är tyg ett par cm nedanför där man behöver värma i så fall men det kanske går ändå? Tyget antar jag är till för att inte få skit i maskineriet så vore tråkigt att bränna bort det. Hur tåligt är krympslang? Måste man ha en värmepistol eller fungerar en tändare?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det låter inte så dumt men det är tyg ett par cm nedanför där man behöver värma i så fall men det kanske går ändå? Tyget antar jag är till för att inte få skit i maskineriet så vore tråkigt att bränna bort det. Hur tåligt är krympslang? Måste man ha en värmepistol eller fungerar en tändare?

Försök skydda det på något sätt. Lägg något emellan. Eller skruva isär allt? Så komplicerad kan den ju inte vara.
Tändare fungerar, eller tändsticka.
Men tyget borde ju klara värmen från en värmepistol även det.

Permalänk
Vila i frid

PFTE-slang är mer nötningstålig än krympslang. Du bör absolut inte värma PFTE då dess rök är vådlig.

Permalänk
Medlem

Den typen av plast man har för truck-gardiner (Typen man har i dörröppningar där man kör igenom med truck och andra fordon) är synnerligen seg och slittåliga (gissar att det är någon form av polyuretanplast) - frågan är var man hittar dessa och om de finns i lämpliga former och tjocklekar för ovanstående - och att privatpersoner kan köpa samt minimum-mängden....