Veckans fråga: Vilken färg har du på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har ett svart Fractal design Define S och de flesta tillbehör jag har är också svarta. Skullr jag köpa nytt idag så lutar jag nog mer åt bländande vitt.

Jag har en Vit Define S med nästan alla komponenter vita.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Rostigt går väl under metall (silverkategorin) om något.... Bara metall utan någon adderad färg, bara syre...

Och vinäger+stålull, men du har rätt. Större delen är ju ä då metall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Finns två val. Endera kör man oldschool beige eller så kör man svart.

Vitt är bara för dom som måste göra ett statement att dom är annorlunda och därmed bättre. De som anser sig vara eliten. Jag är ledsen att säga men det är nått man förtjänar att bli ansedd det och ett vitt chassi är en kontraindikator på det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Finns två val. Endera kör man oldschool beige eller så kör man svart.

Vitt är bara för dom som måste göra ett statement att dom är annorlunda och därmed bättre. De som anser sig vara eliten. Jag är ledsen att säga men det är nått man förtjänar att bli ansedd det och ett vitt chassi är en kontraindikator på det.

Du verkar ha glömt bort att dom som vill kamouflera sina kokain-linor också föredrar vita chassin

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Svart trächassi i 10mm högtryckslaminat så det blir ljudlöst, mått som en skokartong. Men finns fler kul hemmabygge, svetsade med galler plåt 50-60 tals industrilook inspirerade men trä chassina är trevligast.

Permalänk
Medlem

Svart... Tyvärr. En trend som borde dö ut.

Det skall vara solskadat/gult/nikotinfärgat för att klassas som riktig dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Svart... Tyvärr. En trend som borde dö ut.

Det skall vara solskadat/gult/nikotinfärgat för att klassas som riktig dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Trend?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

@Tempel: inte blanksvart utan graffit svart/grå kör med plattor liknade dessa. https://www.trabutiken.se/shop/svart-mdf-16466p.html?gclid=EA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Tempel: inte blanksvart utan graffit svart/grå kör med plattor liknade dessa. https://www.trabutiken.se/shop/svart-mdf-16466p.html?gclid=EA...

Antracit tror jag det där kallas i färgväg, trevligt!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jo det är en trend. Kom igen... Amstrad CPC och sinclair körde svart men var unika med det på den tiden vill jag minnas.

Kolla på omröstningen. Det har inte alltid varit så och det kommer inte alltid vara så.

Ofta när folk moddar så undviker de att göra svarta maskiner. Tror att vi alla egentligen längtar efter något nytt än ett fult svart corsair chassi på våra skrivbord. Kanske därför folk älskar led. För att det dödar det tråkiga.

En gång i tiden, dock, va svart sjukt snyggt när det började bli vanligare på början av 2000-talet.

EDIT: Detta är såklart en ren smaksak. Jag respekterar er andra som älskar det svarta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

@Tempel: tackar så heter nog färgen, tidigare körde jag med svetsade chassin som det full atx p4 men i min egna tappning minns jag rätt klockade just denna helt galet 5ghz tror den 478 ligger kvar någonstans,

redigerat pga: hittade en bild framfrån på skönheten från innan millenniumskiftet

Permalänk

Bajsbrunt is the new black.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

Fast mitt chassi har inga fönster så det kan var hur vita fläktar som helst. Det som syns är en liten svart klump bredvid skrivbordet. Eller liten och lite...

Ja, förutom dina täckplåtar för tomma PCIe-platser på baksidan då som är vita.

Poängen är att det *kan* bli svartare än ett icke-Blackout chassi från FD.

Går iofs att sprutmåla sina PCIe-brickor om det MÅSTE vara svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har en Vit Define S med nästan alla komponenter vita.

Nä ja ä inte bitter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Phanteks P600s Tempered Glass i satin svart

http://www.phanteks.com/Eclipse-P600s.html

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Svart Define R5.

Vitt är hemskt. Metall kanske skulle gå få vettigt. Trä hade ju varit något också!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Svart. Fractal Design Define C. Men det känns som att jag inte hade så mycket val.

Skulle gärna ha all min datorutrustning med lite mera... beige IBM-estetik. Och fixa en sån här ram till skärmen https://i.imgur.com/i5TEhnS.jpg

Beige behöver göra en comeback. Kan vi inte göra det till en "datornördspryl" så kan gamers ha sitt helsvarta med de fulaste scifi-fonterna man kan tänka sig?

Inte ofta jag ger beröm åt Apple men nya Mac Pro:n. Stående ovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo det är en trend. Kom igen... Amstrad CPC och sinclair körde svart men var unika med det på den tiden vill jag minnas.

Kolla på omröstningen. Det har inte alltid varit så och det kommer inte alltid vara så.

Ofta när folk moddar så undviker de att göra svarta maskiner. Tror att vi alla egentligen längtar efter något nytt än ett fult svart corsair chassi på våra skrivbord. Kanske därför folk älskar led. För att det dödar det tråkiga.

En gång i tiden, dock, va svart sjukt snyggt när det började bli vanligare på början av 2000-talet.

EDIT: Detta är såklart en ren smaksak. Jag respekterar er andra som älskar det svarta.

Sen kom ju den här, svart är inte en trend, de har alltid funnits maskiner som varit svarta och framförallt de riktade mot hemmiljö.

Däremot skulle jag kunna tänka mig en fanerad låda. MiniITX då kan det vara i tex masurbjörk, men är det midi eller större så i körsbär eller ek.

Däremot så är pianolack fel på allt utom pianon.

Men som du säger så är det en ren smaksak, vissa har smak, andra väljer vitt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

@phedd: Japp snygg. Ångrar jag gav bort en sgi för några år sen burken var rätt cool, visste inte då att de var så värdefulla lite knepig låda att komma in i.
Lånad bild:

Permalänk
Avstängd

@Lord_Moridin: trevlig och rymligt chassi grabben har ett sånt köpte det färdigbyggt och slängde ut minst hälften av alla lysande fläktar.

Permalänk

Har ett ECLIPSE P600S ville välja grått men för att slippa löjlig glaspanel var man tvungen att välja svart

Permalänk
Medlem

Allt svart, sen kör man med rgb grejer så kan man byta runt färger lite på måfå. Och om man inte vill ha rgb bara o stänga av färgerna.

Ez

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fast det här måste vara snyggaste datorn någonsin https://www.inexhibit.com/wp-content/uploads/2017/02/Commodor... - som tagen rakt ur 2001.

Det känns som allt är för standardiserat nu för att nån ska våga göra nåt annorlunda med formspråket. Ungefär som med nya hus. Tiden när datorer var nåt nytt och det inte fanns några förutfattade meningar var mer kreativ och spännande tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Har beslutsångest... Sitter på ett CM Mastercase SL600M. Trevar mellan svart och silver...

Vad härligt med en Chassibroder! Har också valt det chassit till mitt kommande datorbygge som så sakteliga börjar arta sig. Även om det chassi't numera finns i helsvart: https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mid-tower/masterca...

Men själv föredrar jag den silvriga varianten och det är silver som är det dominerande intrycket så silver ska du rösta på!

Om jag går igenom min historik med datorer så verkar det som om jag undvikit helsvart genom alla år. Min första hemdator var en iMac DV 400MHz från 1999 och den var härligt genomskinlig rosa och vit. Nästa dator var en metallic-lila HP Pavillion dator följt av en silver/svart Acer. Mitt nuvarande datorchassi är den Nvidia gröna Cooler Master HAFX 942 Nvidia limited edition (syns i min avatar)som inte bara är ovanlig genom den neongröna färgen utan dessutom genom materialvalet. Alla plastdelar är i halvmjukt Poly Urethane (samma material som i G-Shock klockor). Älskar detta chassi men börjar efter 8 år bli lite daterat så kommer i min nya dator följas av just Cooler Master SL600M som jag älskar looken på samt gillar jag det annorlunda upplägget vilket ger marknadens bästa kylning för GPU'n samt kul att bygga i.

Det tycks som om jag är lite excentrisk i min smak och undviker "svensson" chassin. Vill alltid ha nått annorlunda...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Älskar detta chassi men börjar efter 8 år bli lite daterat så kommer i min nya dator följas av just Cooler Master SL600M som jag älskar looken på samt gillar jag det annorlunda upplägget vilket ger marknadens bästa kylning för GPU'n samt kul att bygga i.

SL600M är ett fantastiskt trevligt chassi att bygga i, och du har helt rätt angående GPU-kylningen. Tänk bara på att CPU-tempsen får lida.
Annat att tänka på är att CM's medföljande fläktar inte är jättecentrerade i fläktnavet, vilket ger lite högre ljudnivå. Och vill man ha extra 200mm fläktar i toppen så är deras tjocklek begränsade till 25mm (=ingen noctua NF-A20 PWM).

P.S. Jag såg den svarta varianten av SL600M. Blev lite väl ''Darth Vaderaktig'' för min smak.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Himmelsblått , med MFF loggan på sidan

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Mitt är ett hemmabygge i trä...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rött/svart med fönstersida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Finns bara en färg för mig, svart.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Alla mina stationära datorer sedan 2002 har varit svarta innan. Det var det vita eller svart/silver.
Utseende på chassit är jag inte så noga med så länge det är okej och billigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb