Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse

Permalänk
Medlem

@alact: Det spelet kliar inte alls. Totalt ointressant för min egen del. Tror du att det säljer?

Permalänk
Medlem

@napahlm: det finns folk som köper det på steamtrades. Alternativ så kanske jag kan byta det mot något annat intressant

Permalänk
Medlem

@JonasT: Verkar finnas noterbara skillnader ifall 5500XT körs i pci-e 3.0 eller 4.0, enligt https://www.pcgameshardware.de/Radeon-RX-5500-XT-Grafikkarte-275529/Specials/PCI-Express-3-vs-PCI-E-4-GPU-1339415/

Något som ni är intresserade av att kolla närmare på?

Permalänk
Medlem

Så egentligen kan man köpa ett vega 56 för samma pris o få bättre prestanda? Eller spara pengar och få likvärdig prestanda (rx 580/590). Känns som ett totalt onödigt kort faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

@JonasT: Verkar finnas noterbara skillnader ifall 5500XT körs i pci-e 3.0 eller 4.0, enligt https://www.pcgameshardware.de/Radeon-RX-5500-XT-Grafikkarte-275529/Specials/PCI-Express-3-vs-PCI-E-4-GPU-1339415/

Något som ni är intresserade av att kolla närmare på?

Det är knappt några skillnader. Man vinner väl nån frame om man kör 4GB kortet på PCIe4.
Tänk sedan för att komma åt PCIe4 måste man skaffa Ryzen Gen3 CPU och ett x570 moderkort. Har man råd med det då kan man lägga mellanskillnaden på ett 5700 xt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Så egentligen kan man köpa ett vega 56 för samma pris o få bättre prestanda? Eller spara pengar och få likvärdig prestanda (rx 580/590). Känns som ett totalt onödigt kort faktiskt.

Så är det ju oftast innan de äldre korten tar slut på lagren.

@alact
Det kommer ju komma PciE 4 till billigare moderkort också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: ja, om du vill vänta med köpet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

När jag i de första testerna såg hur 4B GB-modellen av 5500 XT underpresterade något enormt i Assassin's Creed Odyssey visste jag inte om det berodde på minnet, men så verkade det vara. Som tur är så ser det ut som att 8 GB-modellen löser det här problemet både i AC:Odyssey och i Shadow of the Tomb Raider. Jag antar att vi får det här svart på vitt även på Sweclockers snart, men under tiden kan man kolla på ett 8 GB-test här:
https://youtu.be/04SwpnoCbnI?t=234

Om jag använder siffrorna i det testet för hur mycket snabbare 5500 XT är än RX 580 i AC:Odyssey och SotTR och extrapolerar till Sweclockers värden, så innebär det att 8 GB-varianten av 5500 XT kommer att vara nästan 20% snabbare än 4 GB-varianten i SotTR, och 31% snabbare i AC:Odyssey.

Tack vare det - och ett pris som verkar hamna långt under 3000 - känns 5500 XT 8 GB som en rimlig ersättare till RX 580 och 590, vilket 4 GB-varianten inte gör. Med tanke på framtidsäkerhet och hur dåligt 5500 XT verkar prestera när minnet tar slut, är det egentligen bara 8 GB som kommer att bli aktuell att köpa, tycker jag. Så verkar marknaden också resonera; för närvarande finns bara 2 modeller med 4 GB, men 9 med 8 GB.

Fast inte är det sexigt... Visst, lägre förbrukning med tillhörande lägre temp och ljudnivå i alla ära, men för över tre år sedan köpte jag mitt överklockade RX 480 8 GB (dvs typ ett RX 580) för 2 490:- på Netonnet. Inte direkt spännande att få ett litet snäpp bättre prestanda tre år senare för 2 349:-. Det känns inte som att mycket hänt, inte jämfört med förr.

Glöm inte den svenska "lönesänkningen" politikerna fixat med hjälp av kronans fall. För tre år sedan var kronan betydligt mera värd än idag.