Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Jack Frost, Klappjakten, The Nightmare Before Christmas och White Christmas är några exempel på faktiska julfilmer. Även om jag älskar att se Gremlins, Batman Returns och Edward Scissorhands under julen innebär det inte att de är faktiska julfilmer, men filmer jag gärna ser till jul är de helt klart.

Men, filmen har ju ett starkt jultema i sig. Det är en julfest när låtsasterroristerna slår till, det finns flera julkommentarer i filmen. Julgranar och julmusik etc.

Om det inte är en julfilm så vet jag inte vad som är.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk

Die hard är lika mycket julfilm som Bad Santa eller Tomten är far till alla barnen.

alla 3 är klassiker att se på julafton sedan Kalle gick åt helvete sådär runt slutet 90talet början 2000talet nån gång när de började blanda in deras nyproducerade skit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är en julfilm i USA, på samma sätt som en räcka trailers för tecknade Disney filmer har blivit en jultradition i Sverige.

Permalänk
Medlem

nog en av dom skönare julfilmer enligt mig

Permalänk
Samsung Sverige

Japp, det är 100% en julfilm

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ja det är en Julfilm: https://youtu.be/gYWvwkXreaI De säger till och med Merry Christmas i filmen och det finns en Julgran i filmen och det handlar om terrorister på Julen osv =). Så ja det är en Julfilm =).

Permalänk
Medlem

Julfilm = en film som många traditionellt ser vid jul och har börjat förknippa med högtiden. Så ja självklart. Behöver inte vara en film som har någonting med julen att göra alls rent temamässigt. Precis som Bondfilmerna är klassiska julfilmer.