Finns det någon nackdel att skriva "program" i php?

Permalänk
Medlem

Finns det någon nackdel att skriva "program" i php?

Php/html/css är de programmeringsspråken jag kan.

Jag gjorde en hemsida till en surfplatta på jobbet som gör att jag och 5 till sparar in 20 minuter per dag. Den högsta chefen på jobbet fick syn på detta och frågade om det går utveckla till fler på jobbet.

Så min fråga är, finns det något fel att göra "program" i php/html?

Hemsidan är väldigt enkel

** Person 1 skriver in ordernr och registrerar att den ligger i hylla 1 position 2

** Person 2 söker efter ordernr och ser att den är klar och vart den ligger så han slipper leta eller fråga.

In och ut ur en databas. Enkelt. Allt sker lokalt via XAMPP så inget nätverk behövs.

Permalänk
Medlem

För en hemsida; enkelt svar: nej

Utefter kompetens så kör med det du kan.

Kan garantera dig att folk kommer prata om deras favorit-språk hit och dit.

Permalänk
Medlem

Webbläsaren är ett program, det du skriver är skript.
Nackdelen med PHP är att det är serverside, men det är knappast något att ta hänsyn till för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Webbläsaren är ett program, det du skriver är skript.
Nackdelen med PHP är att det är serverside, men det är knappast något att ta hänsyn till för ändamålet.

Skumt svar. Ett program skrivet i Javascript som exekveras i webbläsarens virtuella maskin är också ett program. "Program" läser jag helt enkelt som "exekverbar mjukvara", vilket är en ganska bred och tillåtande definition, och TS bruk låter helt rätt i mina öron.

Vidare är det inte på något sätt en nackdel att PHP är ett serverside-språk. Servermjukvara och klientmjukvara är oftast ortogonalt -- de fyller olika syften, och den ena är inte bättre än den andra. TS fall är sådant -- han hade inte kunnat implementera programmet han vill i ren Javascript på klienten, då olika personer ska kunna se varandras ändringar. Serverside-programmering med någon form av lagring (databas) är ett måste för detta syfte.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Php/html/css är de programmeringsspråken jag kan.

Jag gjorde en hemsida till en surfplatta på jobbet som gör att jag och 5 till sparar in 20 minuter per dag. Den högsta chefen på jobbet fick syn på detta och frågade om det går utveckla till fler på jobbet.

Så min fråga är, finns det något fel att göra "program" i php/html?

Hemsidan är väldigt enkel

** Person 1 skriver in ordernr och registrerar att den ligger i hylla 1 position 2

** Person 2 söker efter ordernr och ser att den är klar och vart den ligger så han slipper leta eller fråga.

In och ut ur en databas. Enkelt. Allt sker lokalt via XAMPP så inget nätverk behövs.

Tvärtom, det är en fördel om användarna kan köra programmet via webben!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Skumt svar. Ett program skrivet i Javascript som exekveras i webbläsarens virtuella maskin är också ett program. "Program" läser jag helt enkelt som "exekverbar mjukvara", vilket är en ganska bred och tillåtande definition, och TS bruk låter helt rätt i mina öron.

Vidare är det inte på något sätt en nackdel att PHP är ett serverside-språk. Servermjukvara och klientmjukvara är oftast ortogonalt -- de fyller olika syften, och den ena är inte bättre än den andra. TS fall är sådant -- han hade inte kunnat implementera programmet han vill i ren Javascript på klienten, då olika personer ska kunna se varandras ändringar. Serverside-programmering med någon form av lagring (databas) är ett måste för detta syfte.

Vad du läser det som är irrelevant om du inte har en övervägande majoritet som håller med.

Nisse efterfrågade nackdel med PHP generellt och han fick svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vad du läser det som är irrelevant om du inte har en övervägande majoritet som håller med.

Nisse efterfrågade nackdel med PHP generellt och han fick svar på det.

Så electron-appar som Discord är inte program eftersom det bara är script som kör i en webbläsare? Och att "PHP är serverside" är inte ett rimligt svar på fråga om nackdelar. Är C, Java, Rust, och C# sämre språk än Javascript för att de kör på servern och inte på klienten?

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sinery:

Vad du läser det som är irrelevant om du inte har en övervägande majoritet som håller med.

Nisse efterfrågade nackdel med PHP generellt och han fick svar på det.

Då får väl jag hålla med @Bryal då.

Skrivet av Sinery:

Webbläsaren är ett program, det du skriver är skript.

För några år sedan är det mycket möjligt att jag hade hållit med dig, men nu har jag en helt annan förståelse för att ”program” kan ha en mycket vidare betydelse än typ ”native desktopapplikationer”. Frågar du forskare inom datavetenskap kommer många av dem säga att till exempel något så simpelt som identitetsfunktionen (x => x i JavaScript; \x -> x i Haskell) är ett program.

Det vore dock av största intresse om TS kunde utveckla vad han menar med ”program” och varför han sätter citattecken runt det.

Citat:

Nackdelen med PHP är att det är serverside, men det är knappast något att ta hänsyn till för ändamålet.

Det är ju definitivt inte en inherent nackdel hos PHP som språk. Det är avsett för att vara precis ett serversidespråk för webbservrar.

Att PHP är avsett för webbserverprogrammering kan däremot helt klart göra det mindre lämpat än andra språk i vissa scenarier, men jag tycker inte att denna tråd är ett sådant med tanke på hur frågan är ställd. TS kan ju omöjligen åstadkomma sitt mål utan ett serversidespråk. (Sedan tycker jag PHP är ett otrevligt språk överlag, men det beror inte alls på att det är serverside.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det låter som ditt företag behöver ett program för orderhantering.
Om det fungerar med PHP, why not?

Se bara till att de inte vill skala upp lösningen till den nivå du inte kan hantera det. Fundera isf på att skaffa ett riktigt program för det.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Se det som olika verktyg som kan eller inte kan lösa en viss funktion, kan det lösa det som krävs så är det inget fel i det men det kan ju finnas ett ännu bättre verktyg om man letar men man behöver ju inte leta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sandlådenivå-inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har gjort en del saker i php med jquery osv i frontend, php-delen integrerade sedan bara för att slussa data från och tillbaka till ERP som gjorde jobbet.
Så då är det ju bara ett interface, så det beror ju på. Sedan finns det 9 gånger av 10 redan mjukvara som gör samma jobb fast med support och företaget skulle inte vara beroende av dig i längden om du inte skrivit allt efter en standard och dokumenterat.
Det är också viktiga aspekter.
Så svaret på din fråga är ja och nej.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma sak för ett företag jag jobbade på. Håll det enkelt och funktionellt.
Är PHP/HTML vad du känner dig bekväm med så kör med det, finns ingen anledning att börja fibbla med andra grejer på den nivån.
Börjar det bli många användare med inlogg, fler kravställningar och affärskritiskt så dra dig ur det omgående så att din hobbykod inte helt plötsligt är en viktig del av verksamheten. Har sett sån kod som växt och som snarare blir en belastning och kritisk punkt än ett stabilt hjälpmedel för verksamheten.
Keep It Simple (S)

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av kundun:

Keep It Simple (S)

Helt OT:
men finns 2 varianter (minst) av KISS
Keep It Stupid Simple
och Keep It Simple Stupid

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken lösning man använder så måste man tänka på att den skall gå att underhålla i längden.

PHP blandat med HTML och JavaScript har en tendens att bli ganska rörigt. Samma sak med JSP och andra lösningar där man har mer än ett språk i samma fil, vilket gör att det blir litet jobbigt att underhålla.

Om server och nätverk är isolerat från internet så behöver du inte ha en totalt paranoid lösning när det gäller säkerhet, men det kan vara bra att tänka på hur det skulle kunna gå att göra för att inte någon skall kunna göra "fulanrop" till lösningen.