Hitta nya icke-AAA/indie-spel inför Steam-rean

Permalänk

Tänkte passa på att tipsa om det egenutvecklade management simulationsspelet Little Big Workshop.

Ett lte mer lättsamt introduktionsspel till genren som vi släppte i Oktober i år, vi drog även iväg en julpatch så man kan sköta om sin egna lilla tomteverkstad.

https://store.steampowered.com/app/574720/Little_Big_Workshop...

Finns på Steam och GoG, till PC och MAC

Permalänk
Medlem

Kolla spelet "Sticky Paws". Väldigt enkelt men gulligt och underhållande för stunden.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Slår ett slag med spaden för Shovel Knight + DLC, ett fantastiskt kul plattformspel inspirerat av många av de bästa titlarna släppta för NES.

Precis lagom utmanande, lagom mycket innehåll (speciellt med tanke på DLC), fint presenterat i 8 bitar, grym musik i 8 bitar, snabb responsiv spelkänsla med möjlighet att göra en hel del tricks när man väl bemästrat styrningen och låst upp några av de skills och items man kan samla på sig.

Helt klart värt pengarna om man har en nostalgisk förkärlek till den lilla grå lådan från 80-talet.

Permalänk
Medlem

Till den som gillar klassiska peka-klicka-äventyr (tänk Lucas Arts)

I princip allt från Wadjet Eye Games, men de titlar jag skulle kunna ge en generell rekommendera för till alla är:

  • Primordia (postapokalyptiskt steam-mech tema)

  • Gemini Rue

  • Shardlight

Från andra utvecklare i samma genre kan jag även rekommendera dessa:

  • Machinarium (väldigt härlig art i det spelet, tänk er Skrotnisse)

  • The Dark Eye: Chains of Satinav (mer åt Fantasy-hållet)

  • Memoria (uppföljaren till The Dark Eye: Chains of Satinav)

  • Dex (dystropisk framtid)

  • The Swapper (prisbelönt rymdpussel)

  • The Fall (lite mer action, men mestadels story-driven pussel. Finns även uppföljarem Part 2: Unbound)

Sedan finns det ju massvis av andra genrer och spel varav flera redan har nämnts i tråden. För egen del anser jag att indie gör sig bäst i äventyr/pussel och metrovania.

Permalänk
Medlem

Fitewatch är ett måste

Permalänk
Medlem

Fallout Shelter är jäkligt kul också.
Finns dock bara till Android/IOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fallout Shelter är jäkligt kul också.
Finns dock bara till Android/IOS.

Finns på Steam också

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Finns på Steam också

Se där, kul att det har kommit till fler plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Det första som jag tänker på är Subnautica, ett exploration survival spel som hands down var mitt GOTY 2018 (t.o.m. en solklar nominering till Game of the Decade). Spelet är som bäst om du dyker huvudet först utan att kolla upp något. Jag är inte ett fan av survival spel, jag inte gillar att barnvakta olika hp barer, men detta fick mig att känna mig som ett barn på nytt och det har jag inte gjort på en lång tid nu. Jag kan knappt hålla mig tills stand-alone expansionen kommer ut Q1 nästa år.

Jag kände EXAKT likadant. Subnautica är nog Game of the Decade för mig faktiskt. För första gången på åratal fick jag känna den där känslan av genuin spelglädje igen som man hade som barn.

Galet bra spel som inte får missas!

Permalänk
Medlem

Lol, var helt övertygad om att tråden hade dött efter en timme.
Kul att det var någon på Sweclockers som förbarmade sig över den.
Målet är att köpa Steam spel för 4-600kr som jag aldrig kommer att spela, men förhoppningsvis hitta ett guldkorn eller två.
Vilket är lite av orsaken jag slutade att köpa spel, kändes som det var färre och färre guldkorn.

Skrivet av Squallie:

Hollow Knight

Ett "metroidvania". Snyggt, grym musik, bra atmosfär, mycket innehåll, bra variation med många olika abilities man kan välja bland efter man samlat på sig.
Tycker 15€, som är standardpris, är ett riktigt bra pris för detta spel så man behöver inte ens vänta på rea imo.

Är urusel på plattform spel, men ser iallafall intressant ut.

Skrivet av kokkojambo:

FAR: Lone Sails är fantastiskt.

Ett spel med atmosfär ska man aldrig underskatta, såg nån recension men var svårt att få grepp om gameplay delen?

Skrivet av Davisho:

Oxygen Not Included

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag tittat på ett antal ggr utan kunna bestämma mig om det är något för mig.

Skrivet av Icte:

Vet inte riktigt om det räknas som indie längre, men slår ett slag för Kerbal Space Program. Kommer sannolikt inte kunna slita ifrån dig från spelet förrän du lyckats landa din elfte version av en månlandare på Mün. Och därefter några timmar till för en rescue mission då du inte har något bränsle kvar för att lyfta från Mün.

Kan nog vara dags att köpa Kerbal Space program, någon måste ta sig till Mars.
Hoppas det inte är allt för komplicerat så man inte hinner tröttna.

Någon som har testat satisfactory, ser jävligt coolt ut?

Permalänk
Medlem

Outer Wilds. Har inte alls fått den uppmärksamhet som det förtjänar trots många hyllningar. Stark kandidat till årets spel i min bok. Kändes ett tag i somras som att Obsidian hade betalat alla medier (även swec och fz) för att bara prata om The Outer Worlds istället.

Det är ett otroligt charmigt förstapersons-, rymdutforskar-, ickelinjärt-, äventyrsspel där man utforskar ett handskapat litet solsystem för att ta reda på vad som hände med den tidigare bosättaren, den mystiska rasen Nomai. Soundtracket är perfekt för spelet och fångar känslan på ett helt underbart sätt. Pusslen är varierande och väl integrerade med spelmekaniken. Gravitation är unik i hur den simulerar solsystemet och bidrar på ett väldigt bra sätt till känslan av att solsystemet känns föränderligt. Vill inte säga mer än så då det spoilar en del av upptäckarglädjen. Reveal trailern nedan visar en del miljöer och gameplay utan att säga för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderZoa:

Tänkte passa på att tipsa om det egenutvecklade management simulationsspelet Little Big Workshop.

Ett lte mer lättsamt introduktionsspel till genren som vi släppte i Oktober i år, vi drog även iväg en julpatch så man kan sköta om sin egna lilla tomteverkstad.

https://store.steampowered.com/app/574720/Little_Big_Workshop...

Finns på Steam och GoG, till PC och MAC

Oj, ett svenskutvecklat spel från de värmländska skogarna. Det hade man ingen aning om.
Är du en av utvecklarna?

Permalänk

@Mieriola: Ja precis, vi är totalt 7 pers från Karlstad som har gjort spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderZoa:

@Mieriola: Ja precis, vi är totalt 7 pers från Karlstad som har gjort spelet

Ser faktiskt jävligt coolt ut.
Ska jag iallafall lägga till i önskelistan

Permalänk
Medlem

Faller ofta tillbaks på Clone Drone in the Danger Zone när jag bara vill spela något enkelt för en stund.
https://store.steampowered.com/app/597170/Clone_Drone_in_the_...

Permalänk
Medlem

@ramlösa Jag tycker att Satisfactory är fantastiskt men föredrar att spela med en kompis, då kan vi bolla idéer och liknande. Kan lätt få in 50+ timmar utan att känna man har tröttnat. Spelet är fortfarande under utveckling så kommer nytt innehåll med jämna mellanrum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho