extremt varmt och högljutt grafikkort

Permalänk
Medlem

extremt varmt och högljutt grafikkort

Tjenis

Min kompis köpte häromveckan ett Gigabyte GTX 1070 Ti Gaming 8G. Och efter att han bytt kylpasta på det så var tempen på gpun runt 70-80 grader under "load" i OCCT. Men han fick även för sig att byta den värmeledande tejpen. Då gick tempen helt plöstligt upp till 90+ grader efter bara nån sekund i stresstest. Fläktarna fungerar som de ska. Vi testade innan att höja fläkten till max för att se om kylaren sitter på ordentligt. Och då sjönk tempen från 40 till 30 grader i idle

De gamla "padsen" var i såpass dåligt skick att det inte gick att mäta tjockleken. Så han köpte hem Phobya Thermal pad XT 0,5mm och testade såna

Såvitt jag vet så är allt monterat rätt

Vad kan felet bero på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sompe:

Såvitt jag vet så är allt monterat rätt

Det verkar inte så om allt blev värre efter att ni satte ihop det igen. Antingen det eller så har din kompis köpt fel delar när han skulle sätta ihop kortet igen. Det är väldigt känsligt med värmeledande dynor, du måste ha rätt tjocklek för att kontakten ska bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det verkar inte så om allt blev värre efter att ni satte ihop det igen. Antingen det eller så har din kompis köpt fel delar när han skulle sätta ihop kortet igen. Det är väldigt känsligt med värmeledande dynor, du måste ha rätt tjocklek för att kontakten ska bli bra.

Då bör det nog vara som så att tjockleken är fel. För vi kollade så att dynorna satt på rätt ställe

Du råkar inte ha en idé om hur man får reda på vilken tjocklek som behövs till den modellen? Vi har kikat runt en hel del, men har inte blivit klokare av det

Uppdatering!
Det visade sig att originaldynorna är mjukare än de vi köpte. Så de komprimerade inte riktigt som de skulle. Lösningen var att platta till dem för "hand". Förhoppningsvis så fungerar det i längden

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering