Intels färdplan täcker in 7, 5, 3, 2 och 1,4 nanometer till år 2029

Permalänk
Melding Plague

Intels färdplan täcker in 7, 5, 3, 2 och 1,4 nanometer till år 2029

Efter problemen på 10 nanometer avser Intel återvända till en ordning med en ny teknik vartannat år. Anhalt 2029 – 1,4 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Och vad innebär 1,4 nm då? Vad är den faktiskt kortaste pitchen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul att se att de har en plan framåt! Även om jag hoppas att AMD får behålla sitt försprång några år till för att kunna växa till sig.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Med Intel's track rekord vad gäller att gå över till nya tekniker så är det verkligen upp till bevis, men det här handlar väl främst om att lugna investerare och visa att de har framtidsplaner utöver 14nm+++++++++.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jojo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur trovärdigt är det när de inte ens lyckats producera nåt vettigt alls med 10nm, de senaste fyra åren eller så? Varför skall jag tro på att de till att börja med är kapabla att klara av ens 7nm, än mindre 1,4nm?

Visst, jag förstår mer än väl att marknadsavdelningen hos Intel lider av arbetsbrist, men kom igen. Det vore lite mer klädsamt att lägga mer energi och resurser på att faktiskt producera något gångbart.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Pffft! Möjligtvis år 2059....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kul att se att de har en plan framåt! Även om jag hoppas att AMD får behålla sitt försprång några år till för att kunna växa till sig.

AMD är ju beroende av att någon annan (TSMC alt. Samsung) utvecklar motsvarande halvledarteknologi som de sedan kan använda. Så jag ser det inte som om att AMD har försprånget utan snarare TSMC och Samsung.

Permalänk
Medlem

Hmm... det kanske hade landat en fluga på pappret, där mellan ettan och fyran...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det ända vi dock sett senaste tiden är "refresh", binade CPUer, produktionsproblem, 22nm och extremt tveksam marknadsföring.

Intel just nu är väldigt mycket "tillbaka till framtiden".

Permalänk
Inaktiv

Gött då väntar jag med uppgradering av min i7 2700K tills 1.4 nm

Permalänk
Medlem

Haha. Tack Intel för dagens roligaste

Permalänk
Medlem

Lustigt beteende, så fort en dålig nyhet släpps om Intels cpuer så släpper de direkt någon "positiv" nyhet om något som bara finns på papper än så länge...

Har ingen aning om när nyheten släpptes om deras planer för framtiden men det slår aldrig fel. Ser jag något negativt om intel så vet jag att det inte tar lång tid innan de släpper nåt "positivt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag ÄR en mega Intel fanboy men jag hoppas deras optimistiska roadmap failar.
Det är bra att AMD kan konkurrera som dom gör idag och jag hoppas det fortsätter.
Bra för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Hoppas den håller så länge

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Intel år 2029: "10nm är tyvärr försenat"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hmm... det kanske hade landat en fluga på pappret, där mellan ettan och fyran...

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, ca 14 nm stor så den är svår att se med blotta ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Jag ÄR en mega Intel fanboy men jag hoppas deras optimistiska roadmap failar.
Det är bra att AMD kan konkurrera som dom gör idag och jag hoppas det fortsätter.
Bra för konsumenterna.

Som AMD-fanboy hoppas jag på att det blir fina duster mellan Intel och AMD fram till 2029 så att vi får riktigt många roliga och bra CPU:er att välja mellan. Peace!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nocto:

Lustigt beteende, så fort en dålig nyhet släpps om Intels cpuer så släpper de direkt någon "positiv" nyhet om något som bara finns på papper än så länge...
Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så det alltid funkar med "läckor"? Om något händer som man inte vill att personer ska se så drar man bara upp kjolen lite och visar anklarna. Det är ju svårt att tro att detta är något som Intel inte ville få ut, speciellt med den fantastiska tajmingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Som AMD-fanboy hoppas jag på att det blir fina duster mellan Intel och AMD fram till 2029 så att vi får riktigt många roliga och bra CPU:er att välja mellan. Peace!

Så är det verkligen. Skulle AD få behålla en ohotad ställning så kommer troligen också priserna gå upp. Jag köpte en 3900X i somras då den var såpass billig jämtemot vad jag fick för priset. Betyder det att jag vill att AMD skall behålla ledartröjan? Nja.. Nåt eller några år är givetvis inget fel för att ge båda bolagen lite ekonomiska muskler för att fortsätta kriget, men efter det hoppas jag verkligen att båda företagen levererar varannan version bättre än den andres för att pressa ned priserna för oss konsumenter

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så är det verkligen. Skulle AD få behålla en ohotad ställning så kommer troligen också priserna gå upp. Jag köpte en 3900X i somras då den var såpass billig jämtemot vad jag fick för priset. Betyder det att jag vill att AMD skall behålla ledartröjan? Nja.. Nåt eller några år är givetvis inget fel för att ge båda bolagen lite ekonomiska muskler för att fortsätta kriget, men efter det hoppas jag verkligen att båda företagen levererar varannan version bättre än den andres för att pressa ned priserna för oss konsumenter

This! Samt att båda företagen gärna får städa upp sin marknadsföring. Börjar bli rätt trött på att de båda häver ur sig lögner och halvsanningar. Det bästa vore att om det ena företaget har en produkt som är bättre än det andra företaget, i ren prestanda och eller/prestanda per krona så erkänner man det och antingen tar det för vad det är utan att ljuga, eller sänker priset på sin egen produkt så att de är med och tävlar igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Intel, we trust you no Moore"
Skämt å sido, Intel har ett lite förtroendekris att åtgärda.
De kör 14Nm iår och verkar dra igång 22Nm nästa år.
Känns inte som att det rimmar bra med den roadmap de nyss visade

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att önska Intel ett stort lycka till! :S

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

"Planerna sträcker sig från dagens 10-nanometersteknik hela vägen fram till år 2029, då bolaget planerar vara redo med en hitintills ännu icke avtäckt tillverkningsteknik – 1,4 nanometer. Det närmast obegripligt korta måttet motsvarar blott 12 kiselatomer i bredd."

Saken är ju den att nodnamnen sedan några generationer tillbaka är ren marknadsföring och inte har någonting med den faktiska storleken på transistorer eller delar av transistorer att göra. Jag tvivlar starkt på att någon del av transistorerna i deras 1,4 nanometersnod kommer att vara 1,4 nanometer stor.

Se till exempel denna sida om olika 10nm processer så borde det framgå ganska tydligt: https://en.wikichip.org/wiki/10_nm_lithography_process

De skriver till och med längst upp: "The term "10 nm" is simply a commercial name for a generation of a certain size and its technology, as opposed to gate length or half pitch."

Permalänk
Medlem

Härligt att höra. Har inte haft en AMD processor sedan AMD Athlon 64 och jag hoppas att jag aldrig behöver köpa en av dem igen.

Mest troligt kommer inte behöva det heller i och med dessa nyheter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Intel, we trust you no Moore"

*fniss

Ser ut som Intel försöker gå tillbaka till TicToc igen, hoppas det funkar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Tekniskt sett har du helt rätt, men du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Härligt att höra. Har inte haft en AMD processor sedan AMD Athlon 64 och jag hoppas att jag aldrig behöver köpa en av dem igen.

Mest troligt kommer inte behöva det heller i och med dessa nyheter.

Nja, tror du kan lugna förväntningar tills de faktiskt börjar leverera 10 eller 7nm i konsumentvänliga volymer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"