Formatera datorn, råd gällande hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Formatera datorn, råd gällande hårddiskarna

Efter BF nu införskaffa jag ytterligare en SSD, det är sjukt hur mycket dagens spel tar plats nu, har dessa diskar:
INTEL SSDPEKKW256G7 (BOOT M.2)
Samsung SSD 840 Series 256GB +Samsung SSD 850 PRO Series 256GB (RAID konfiguration, för inspelning och dylikt)
Samsung SSD 860 EVO 1TB (Endast avsedd för alla spel, som är full nu)
ST3750528AS HDD 600GB (Äldre filer och sparade saker från tidigare datorer)

Och så nu ytterligare en Samsung 860 QVO 1TB som jag ska lägga till

Nu vidare till frågan, vilket är bästa sätt att formatera?
Köra in Windows Boot USB och rensa C disken, och därefter ska jag ta bort allt från dom andra diskarna förutom HDDn?

Tänkte höra vad som är bäst att ha alla diskar för sig eller köra på RAID konfig som jag gjort hittills eller inte?
Det jag fokuserar på är förstås snabba laddningstider för spel, och snabb uppstart av Windows

Hade varit bra att veta vilka diskar som borde tilldelas vad och vilka som passar i RAID och vilken typ av RAID isåfall

Och sedan bästa sätt att få in allt på datorn så fort som möjligt, ni vet alla Redistributable, DirectX, drivrutiner och det, finns det någon pålitligt program som samlar alla nödvändigheter på en och samma installation?

Permalänk
Medlem

@totte1015: Hade nog satt den nya SSD:n i RAID 0 med den gamla speldisken om det bara är spel den ska sköta. Resten kan man ju låta vara om du redan är nöjd med det, ser ingen direkt anledning att byta.

https://ninite.com/ är smidigt för att hämta hem dom flesta programmen man använder idag.

DirectX och liknande brukade jag låta steam sköta, tycker det är smidigt. Drivrutiner är det väl bara GPU:n man behöver tanka idag resterande sköter Windows?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om raid men normalt när man installerar Windows bör man ta bort dom andra diskarna. Annars kan USB / DVD lägga / använda något på andra disken som Windows behöver vilket kan ge problem i framtiden och påverka start tiden.

Man bör passa på ta bort partitionerna när man ändå håller på. Tar bara några sekunder extra och har fixat fel där det inte räckte att bara formatera mm. Andra diskar är frivilligt gällande rensning men bra att göra nån gång.

Många drivrutiner verka Windows sköta men det kan fattas inställningar som man förväntar sig ska finnas. Man får helt enkelt testa om det funkar tillräckligt bra.

Du slipper mycket stressa om du i förväg i lugn och ro kollar upp drivrutiner, program mm. Spara antingen länk till sidor eller ladda ned i förväg och spara med din backup. Oavsett hur många program och spel man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta till den dagen de behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag vet inget om raid men normalt när man installerar Windows bör man ta bort dom andra diskarna. Annars kan USB / DVD lägga / använda något på andra disken som Windows behöver vilket kan ge problem i framtiden och påverka start tiden.

Man bör passa på ta bort partitionerna när man ändå håller på. Tar bara några sekunder extra och har fixat fel där det inte räckte att bara formatera mm. Andra diskar är frivilligt gällande rensning men bra att göra nån gång.

Många drivrutiner verka Windows sköta men det kan fattas inställningar som man förväntar sig ska finnas. Man får helt enkelt testa om det funkar tillräckligt bra.

Du slipper mycket stressa om du i förväg i lugn och ro kollar upp drivrutiner, program mm. Spara antingen länk till sidor eller ladda ned i förväg och spara med din backup. Oavsett hur många program och spel man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta till den dagen de behövs.

Jo ja tackar jag lärde mig den hårda vägen gällande ha flera diskar inkopplade, förra formateringen så råkade jag formatera USB stickan jag hade Windows på och märkte det inte förens jag skulle installera Windows, och därav satt som en idiot utan dator helt enkelt, fick åka hem till farsan och tanka ner ISO filen igen för att ha möjlighet att installera igen

Men tack för svaren, får ge mig på det nu i mellandagarna