Problem med 4K 60hz 4.4.4 Onkyo TX-NR696

Permalänk
Medlem

Problem med 4K 60hz 4.4.4 Onkyo TX-NR696

Hej.

Jag har en Sony XF9005 och en Onkyo TX-NR696, till detta har jag en Apple TV 4K som fungerar utmärkt med alla bildformat, 4.4.4, RGB, Dolby Vision osv.

Men när jag provade att koppla in min PC till min Onkyo så kan jag enbart få ut 4K 60Hz 4.2.0. Kopplar jag PC direkt till TVn så kan jag köra 4.4.4, kan till och med köra 1080p 120Hz

Det är lite skumt att med Apple TV så fungerar det utan problem men med min PC så beter den sig annorlunda. Jag har provat samtliga HDMI-anslutningar på förstärkaren.

Mitt grafikkort är ett RTX 2070 Super

Tips?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Skulle säga att det är handskakningsproblem. RÄtt metdata (E-EDID) når inte alla instanser vilket är ganska vanligt med just förstärkare och sådant som grafikkort. Skulle lösa det genom att köra bilden direkt till TV:n och dra ljudet separat från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Skulle säga att det är handskakningsproblem. RÄtt metdata (E-EDID) når inte alla instanser vilket är ganska vanligt med just förstärkare och sådant som grafikkort. Skulle lösa det genom att köra bilden direkt till TV:n och dra ljudet separat från datorn.

Okej jag får nog göra så i fortsättningen. Jag har inte alltid datorn kopplad till tvn, men ibland kan det vara kul att spela på lite större skärm 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Provade lite till nu ikväll, körde DDU och installerade om drivruter för grafikkortet, provade en hel hög olika kablar, testade även båda HDMI-out på förstärkaren men fick inte det att fungera. Kikade igenom samtliga inställningar på förstärkaren osv.

Något jag regerade på var att Windows angav 1920x1080 som rekommenderad upplösning istället för 3840x2160 och om jag på TVn stängde av "enhanced format" på HDMI så rekommenderade Windows 3840x2160 men då fungerar såklart inte 4.4.4 eller rgb.

Tog även och släpade in sovrums-tv, en Samsung UN49KU6500 för att se om det blev likadant och det blev det...

Så det finns nog ingen lösning på det här om ni inte Onkyo släpper en uppdatering som löser det, eller om det är någon bugg i Windows.

Huvudsaken är att Apple TV fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Väldigt sent svar, men kanske kan hjälpa. Jag har en 686 och löste det enligt följande. Slå på enheten. Håll in knappen BD på panelen och tryck på standby två gånger så aktiveras HDMI enhanced. Märkligt att de gömt den funktionen.

Efter det kan jag köra 4K 60 Hz med HDR. Innan gick bara 30 Hz. Nu fungerar ju Apple TV för dig så kanske inte hjälper men värt att prova?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Väldigt sent svar, men kanske kan hjälpa. Jag har en 686 och löste det enligt följande. Slå på enheten. Håll in knappen BD på panelen och tryck på standby två gånger så aktiveras HDMI enhanced. Märkligt att de gömt den funktionen.

Efter det kan jag köra 4K 60 Hz med HDR. Innan gick bara 30 Hz. Nu fungerar ju Apple TV för dig så kanske inte hjälper men värt att prova?

Tack för tipset 😊

Ska ta och prova det här och se om det hjälper för mig.

Edit: Japp det aktiverade enhanced även på min 696, ska prova att koppla in burken nån dag. Förhoppningen så kommer det att fungera 👍

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Tack för tipset 😊

Ska ta och prova det här och se om det hjälper för mig.

Edit: Japp det aktiverade enhanced även på min 696, ska prova att koppla in burken nån dag. Förhoppningen så kommer det att fungera 👍

Fint, då är det troligtvis lösningen. Som sagt, oerhört märkligt att de har dolt funktionen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fint, då är det troligtvis lösningen. Som sagt, oerhört märkligt att de har dolt funktionen.

Det fungerade 👍 Kunde även köra 1080p i 120Hz via recivern, det gick inte heller förut!

Jag har verkligen lusläst manualen och kunde inte hitta den här infon någonstans. Stort tack för tipset!!

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det fungerade 👍 Kunde även köra 1080p i 120Hz via recivern, det gick inte heller förut!

Jag har verkligen lusläst manualen och kunde inte hitta den här infon någonstans. Stort tack för tipset!!

Kul! Det var så lite så.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

Receiver-tillverkare och deras HDMI-anslutningar är ett av livets stora mysterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Receiver-tillverkare och deras HDMI-anslutningar är ett av livets stora mysterier.

Haha, men i det här fallet gör det ju att förstärkaren inte kan användas fullt ut. Måste nästan varit buggigt så att de gömt funktionen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar gällande HDR, finns ju 4:2:0, 4:2:2 och 4:4:4 och sedan även 8, 10 och 12 bpc? Just nu kör jag 4:2:2 och 12 bpc, men ingen aning om det är bättre än t.ex. 4:2:2 och 10 bpc. Vilka inställningar är att föredra om man har som "mål" att kolla på film med HDR via datorn?

Eller är det bättre att köra 4:2:0 med en gång eftersom de flesta filmer verkar köra i det formatet och ska man då köra 10 eller 12 bpc?

Permalänk
Medlem

Jag gav upp HTPC med tillhörande krångel och kör Shield nu. Helnöjd inledningsvis.

Svaren på dina frågor överlämnar jag till @Laxpudding och andra mer kompetenta personer.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Åsa-Nisse: Du ska välja den kombination som ger minst fel och mest rätt för den situation du använder utrustningen i. Vilken är beroende på vad du kopplar och hur du kopplar och med vad du kopplar. Vore det så enkelt att det fanns en sorts signal som alltid var den "bästa" skulle alternativen inte behöva finnas där.

Generellt idag är det sak samma när vi är inom domänen av mediaspelare, Nvidia Shield, BD-spelare etc. som kopplas direkt till TV:n och du tittar på främst film. Alla slutformat för filmtittande är 4:2:0-subsamplat. Dagens prylar med den typen av TV-apparater och källor ger sällan olika resultat baserat på valen. Men det finns undantag och exempel och där det kan bli fel. Särskilt när det blandas in en dator.

Testmönster för att avgöra sådana skillnader är de som handlar om Chroma bandwith, Chroma upsamling, Chroma multiburst med mera.

Permalänk
Medlem

Ok, får kolla på lite sånt och se om man ser någon skillnad. Kollar ju mycket som inte ens är 4K så är nog inte så kräsen egentligen. Är nog mer att det skulle vara bra att veta att man har så bra bild man kan ha.