Problem med FPS ’Nytt RX 580 8GB Red Dragon’

Permalänk

Problem med FPS ’Nytt RX 580 8GB Red Dragon’

Tjena! Som sagt skaffat nytt kort och får inte det att fungera, har avinstallerat alla gamla drivrutiner från NVIDIA ’med DDU eller va de heter’ och sedan installerat AMD’s..
Får som sagt helt ospelbar fps på spelen jag spelar, cs får 30-100 fps, PUBG kanske 20 och LoL knappt 60.
Har prövat ominstallera drivrutinerna, fungera inte.
Har kollat så det är mitt RX som används och inte processorns interna.
AMDs support är inte direkt till någon hjälp där heller.
Kollade på MSI Afterburner och la märke till att även med alla settings på high på CS så ger kortet bara runt 40-50 W men medans när jag gör en heaven benchmark så ger den 130+? Och med high settings på heaven snittar typ ca 90fps???
Någon mer som upplevt problemet? Har kollat så att ’Chill’ inte är på i Radeon settings.
Mitt förra kort, GTX 1050, fungerade utmärkt, så har haft fungerande kort innan.

Spec är
CPU G4560
Ram 8GB DDR 2400
Moderkort b250m-PRO
Psu cx 500w
RX 580 8GB Red Dragon

(Vet att processorn är klen men det är INTE problemet, skulle bottleneckas i sådana fall inte underprestera helt)

Permalänk

Kolla så att alla 8 pinsen i PCI-elsladden sitter ordentligt intryckta i kortet.

Med tanke på att ditt Nvidia 1050 inte använder någon extern kabel för ström (?) så har du väl kopplat strömsladd till kortet va?

Kan vara att din 500w PSU inte riktigt räcker till. Tror att 550w är minsta rekommenderade.

Permalänk
Medlem

Kan du testa ett spel som fungerar i fullskärm respektive windowed mode?

Många spel i dag kan köra "fullscreen windowed" mode som ser ut som fullskärm, i bland kallat "borderless windowed" mode.

Kan du testa ett spel som stödjer fullskärm och någon form av windowed mode och se hur FPS'en blir i respektive, helst då i samma upplösning.

Notera gärna ungefär vad för frekvens GPU går i respektive effektförbrukning.
Kan även vara värt att noter CPU use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusReij:

(Vet att processorn är klen men det är INTE problemet, skulle bottleneckas i sådana fall inte underprestera helt)

2 kärnig cpu. DET är klart att allt underpresterade om du har en bottleneck DET är precis va det betyder. Även min 6600k på 4.6ghz kan inte alltid köra mitt rx 580 fullt ut ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GreeM:

2 kärnig cpu. DET är klart att allt underpresterade om du har en bottleneck DET är precis va det betyder. Även min 6600k på 4.6ghz kan inte alltid köra mitt rx 580 fullt ut ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa men INGET spel funkar alls, får ingen fps alls, bottleneck e ju att jag inte kan maxa inställningar och förvänta mig att det inte kommer vara stutter?
Har sett filmer med CPU o Gpun som faktiskt fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av droopy_dawg:

Kolla så att alla 8 pinsen i PCI-elsladden sitter ordentligt intryckta i kortet.

Med tanke på att ditt Nvidia 1050 inte använder någon extern kabel för ström (?) så har du väl kopplat strömsladd till kortet va?

Kan vara att din 500w PSU inte riktigt räcker till. Tror att 550w är minsta rekommenderade.

Enligt Sweclockers egna tester så peakar testriggen med ett Rx580 på 340w mätt från väggen, så är nätagget inte trasigt så är det absolut inga problem.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusReij:

Aa men INGET spel funkar alls, får ingen fps alls, bottleneck e ju att jag inte kan maxa inställningar och förvänta mig att det inte kommer vara stutter?
Har sett filmer med CPU o Gpun som faktiskt fungerar

On cpun går i taket innan gpun kan sträcka på benen så kommer inte fps kunna Stiga något. Ping är ju va ja förstått ett cpu intensivt spel med. Din cpu har rätt låga klocka o 2 kärnor på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

On cpun går i taket innan gpun kan sträcka på benen så kommer inte fps kunna Stiga något. Ping är ju va ja förstått ett cpu intensivt spel med. Din cpu har rätt låga klocka o 2 kärnor på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du menar PUBG

Men ja det gillar CPU och snabbt RAM

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av GreeM:

On cpun går i taket innan gpun kan sträcka på benen så kommer inte fps kunna Stiga något. Ping är ju va ja förstått ett cpu intensivt spel med. Din cpu har rätt låga klocka o 2 kärnor på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa precis, pubg funkade 60fps med GTX 1050it, menmen, problemet e mest att CS inte fungerar alls, mest de ja spelar :/

Permalänk
Skrivet av MarcusReij:

Aa precis, pubg funkade 60fps med GTX 1050it, menmen, problemet e mest att CS inte fungerar alls, mest de ja spelar :/

Är hyper thread därför den brukar överleva de flesta spelen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att testa typ Heaven benchmark maxat och sen ha afterburner eller gpuz vid sidan.
Och kolla frekvenser och load.

Hade liknade problem med mitt 2080ti att det inte maxa, men visade sig vara att jag installerat studio drivarna som inte boostar kortet. Installerade de vanliga "game ready" då börja det leva igen.

Har du provat äldre drivare?

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Enklast är väl att testa typ Heaven benchmark maxat och sen ha afterburner eller gpuz vid sidan.
Och kolla frekvenser och load.

Hade liknade problem med mitt 2080ti att det inte maxa, men visade sig vara att jag installerat studio drivarna som inte boostar kortet. Installerade de vanliga "game ready" då börja det leva igen.

Har du provat äldre drivare?

Låter intressant!
Har kört heaven men på high, ska pröva ultra ikväll och se, på heaven ger den det som den ska förvisso, ska pröva annan drivrutin också för det har jag faktiskt glömt att göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusReij:

Aa precis, pubg funkade 60fps med GTX 1050it, menmen, problemet e mest att CS inte fungerar alls, mest de ja spelar :/

Låter ju onekligen lustigt. Men att ett 1050 klarar spelet på 60 tror ja inte riktigt

https://static.techspot.com/articles-info/1532/graphs/Very_Lo.... Här ser du att ett 1080ti når straxt över 70 bara med din cpu.

Dock så borde du kunna köra dina spel så något är lustigt med ditt grafikkort. If all else fail kör in nytt Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MarcusReij kan du testa vad jag förslog, ett spel som stödjer både fullskärm och fönster läge och se hur det presterar i respektive?

Permalänk
Skrivet av pa1983:

@MarcusReij kan du testa vad jag förslog, ett spel som stödjer både fullskärm och fönster läge och se hur det presterar i respektive?

Aa prövade med samma resultat tyvärr, skickar tillbaka kortet och beställer ett 1070 istället :/

Skickades från m.sweclockers.com