Ganska säker på att GPUn kraschat, vad borde köpas som matchar Moderkortet?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att GPUn kraschat, vad borde köpas som matchar Moderkortet?

Hej!

Kan tänkas att denna tråd möjligtvis gått i fler forum-flikar.

Suttit och felsökt min dator fram och tillbaka under kvällen efter att jag fått glitch screen och den sedan inte startat igen.

Datorn startar utan GPU ikopplad och även med GPU ikopplad fast utan kablar från PSU. Så fort PSU power kablar kopplas i är det 0 respons och VGA LED röda lampan på moderkortet lyser. Även testat stegen i ett annat PCI-E fack.

Med tidigare kunskap samt det jag läst mig till så lär det troligt vara GPUn som valt att vara färdigt.

Vidare fråga så är jag då såklart på jakt efter ett ersättnings-kort men osäker på exakt vad som vore en bra replacement.

Moderkortet i fråga är av äldre modell så måste också passa där, ASUS Z-97a.

Jag söker ett kort som tar mig igenom CSGO, WoW, Underlords och det har mitt nuvarande MSI R9 280X gaming gjort tills nu.

Tänker mig något i klassen 7k (något över om det verkligen finns en guldklimp).

Permalänk

Innan du börjar leta efter ett nytt kort, testa det gamla i en annan dator först och se om det är dött där också.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Tack för svar!
Har tyvärr ingen annan dator men självklart vill jag ha gjort det. Har du koll på ifall t.ex. Inet har möjlighet att felsöka en GPU om man har med det till butiken? Om det nu också skulle vara GPUn som är paj, har du någon bra tanke på ersättningskort?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hashtags:

@hipstergamer: Tack för svar!
Har tyvärr ingen annan dator men självklart vill jag ha gjort det. Har du koll på ifall t.ex. Inet har möjlighet att felsöka en GPU om man har med det till butiken? Om det nu också skulle vara GPUn som är paj, har du någon bra tanke på ersättningskort?

Brukar bara vara att traska in och be snällt. Ta det när det är lugnt i butiken bara. (inte precis efter folk slutat jobbet, innan stängning eller lunchtid).

Vad har du för cpu? Det är nog mest avgörande för hur snabbt grafikkort som är värt att skaffa.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Låter lovande! Intel Core i5-4690K är det fortfarande som sitter i, funderat på att uppdatera där också, men vet ej om det är värt utan att faktiskt byta hela rubbet?