Microsoft teams släppt för Linux

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Amazing, ska testa imorgon det första jag gör på jobbet!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Avstängd

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

kanon

både *.DEB & *.RPM, i like

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen en desktopklient? Tycker att webbklienten fungerar tillräckligt väl.

Permalänk

Inte konstigt då de vill ta över världen.

Annars Teams känns som de är utvecklad av en konkurrent till Microsoft, ingen namn nämnt men ni vet jag syftar på Am*ga.
Det är så himla mycket som de har valt att ta bort från skype så jag stör mig rejält.
T.ex. att kunna lägga till en Ad-grupp känns självklart, det gick hur fint som helst på skype. Men här ska man krångla och jag få lägga till folk manuellt.
Att se hur länge någon har varit offline, frånvarande är en självklarhet som jag vill minnas att man gjorde på icq från 90 talet.
*edit*
Säg att ni har olika kontor Stockholm, Göteborg etc. Ni vill att användare automatisk ska komma med basserat på om de är med i en AD-grupp eller inte. Detta borde vara skitenkelt, men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt då de vill ta över världen.

Annars Teams känns som de är utvecklad av en konkurrent till Microsoft, ingen namn nämnt men ni vet jag syftar på Am*ga.
Det är så himla mycket som de har valt att ta bort från skype så jag stör mig rejält.
T.ex. att kunna lägga till en Ad-grupp känns självklart, det gick hur fint som helst på skype. Men här ska man krångla och jag få lägga till folk manuellt.
Att se hur länge någon har varit offline, frånvarande är en självklarhet som jag vill minnas att man gjorde på icq från 90 talet.
*edit*
Säg att ni har olika kontor Stockholm, Göteborg etc. Ni vill att användare automatisk ska komma med basserat på om de är med i en AD-grupp eller inte. Detta borde vara skitenkelt, men..

Själv tycker jag det är rätt väg att gå, att decentralicera ägandeskap för alla dessa grupper/teams och sharepoint. Ägaren ansvarar för dem, punkt slut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Själv tycker jag det är rätt väg att gå, att decentralicera ägandeskap för alla dessa grupper/teams och sharepoint. Ägaren ansvarar för dem, punkt slut.

Jag förstår ej hur du menar.
I gamla skype så kunde man lägga till personer manuellt.
Och så kunde man även lägga till hela AD-grupper och skapa den i en egen grupp. Att lägga till folk i en grupp ser jag inte som mer konstigt än att ens adresslista i mailprogrammet automatisk uppdateras. För folk kommer och slutar på arbetsplatser och de byter avdelningar. Att sitta där och arbetarna manuellt ska behöva uppdatera är så slöseri på tid så det ej är klokt.

I Gamla Skype så tog det ty 10 sekunder för en användare att lägga till en AD grupp, idag så får man väl scripta till något liknande och skapa en servertjänst som fixar detta.

Behovet att se om någon på en viss avdelning är online är hur stort som helst. det kan vara allt från att man ber dem fysisk göra något på arbetsplatsen eller en sådan enkel sak att man har kört fast på kvällen och vill fråga någon. Hur vet man då vilka som sitter vid datorn och arbetar?

*edit*
Förutom mail, teams så gäller samma sak mobilen. Man vill inte sitta och lägga in nya personer manuellt i ens adressbok, det kanske fungerar privat med ens få polare. Men i lite större sammanhang så får det allt skötas automatisk precis som Teams borde ha fungerat.

Och bara för att hela avdelningar läggs till i grupper så betyder det inte man kan skapa favoriter, precis som folk gjorde i gamla skype.