HP Envy X360 – ljusstark bärbar dator med AMD Ryzen 7 3700U

Permalänk
Melding Plague

HP Envy X360 – ljusstark bärbar dator med AMD Ryzen 7 3700U

Med AMD Ryzen och stilig design till bra pris har HP väckt stor uppmärksamhet med Envy 360X. Nu sätter SweClockers datorn på prov!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm så allting är bra med den förutom processorn

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmm så allting är bra med den förutom processorn

Största felen som jag läste var för lite minne, strömbudget/kylning och batteri. Allt hade gått att åtgärda, så nej inte CPU i sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har haft flera HP laptops som jobbdatorer, ingen succé. Mycket krångel och de var enligt företagspolicy hårt låsta så man kunde inte fixa mycket själv. Supportgänget kutade därför ständigt runt och 'blåste' skiten vilket tog sin tid så det fanns alltid folk i fikarummet som inte hade fungerande arbetsredskap. Har privat därför aldrig köpt något från HP.
Är de fortfarande lika usla?

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Jag har läst att många som spelar med x360 har uppnått bättre resultat genom lite handpåläggning.
https://github.com/FlyGoat/RyzenAdj
https://gitlab.com/ryzen-controller-team/ryzen-controller
https://developer.amd.com/amd-uprof/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Största felen som jag läste var för lite minne, strömbudget/kylning och batteri. Allt hade gått att åtgärda, så nej inte CPU i sig.

Modellen har ett stort batteri på 65Wh, större än batteriet i xps13 som totalt kör över denna i batteritesterna. Och detta verkar inte vara exklusivt för denna modell, ms surface med Ryzen har liknande problem. Och detta på en 7nm nod som bör kunna vara rätt strömsnål (och de är ju rätt nära varandra i prestanda/w i maxlast). Amd verkar ligga rejält efter intel här, i vad som är en av det absolut viktigaste egenskaperna i en laptop.

Edit. Är såklart 53Wh och 12nm, poäng kvarstår då det i klassen inte direkt är ett litet batteri
så låter stå då batteritiden inte går upp för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Har haft flera HP laptops som jobbdatorer, ingen succé. Mycket krångel och de var enligt företagspolicy hårt låsta så man kunde inte fixa mycket själv. Supportgänget kutade därför ständigt runt och 'blåste' skiten vilket tog sin tid så det fanns alltid folk i fikarummet som inte hade fungerande arbetsredskap. Har privat därför aldrig köpt något från HP.
Är de fortfarande lika usla?

Har haft några HP - och har en nu - i jobbet och det har funkat utan några problem. Däremot att företagen låser ner datorerna och lägger in en massa "onödigt" bloat är ett problem oavsett märke på dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Modellen har ett stort batteri på 65Wh, större än batteriet i xps13 som totalt kör över denna i batteritesterna. Och detta verkar inte vara exklusivt för denna modell, ms surface med Ryzen har liknande problem. Och detta på en 7nm nod som bör kunna vara rätt strömsnål (och de är ju rätt nära varandra i prestanda/w i maxlast). Amd verkar ligga rejält efter intel här, i vad som är en av det absolut viktigaste egenskaperna i en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 7 3700U och alla laptop Ryzen 3000 processorer använder inte 7nm utan 12 nm och är baserad på Zen+ och ej Zen 2

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ryzen 7 3700U och alla laptop Ryzen 3000 processorer använder inte 7nm utan 12 nm och är baserad på Zen+ och ej Zen 2

Så sant, men fick för mig att Microsoft så kallade ”custom” chip var på 7nm? Det kanske inte är fallet? Oavsett om jag har rätt eller fel, så är det rätt irrevant för kunden (om man nu skulle se det som en ursäkt).

Edit, 12nm och zen+ i surfacebook också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo zen+ e alldeles för strömtörstig för laptops. Tror zen2 kommer bli bra mkt bättre då effektiviteten bör gå om Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pfft, vågar du inte ens köra med Adblock på screenshottet!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Modellen har ett stort batteri på 65Wh, större än batteriet i xps13 som totalt kör över denna i batteritesterna.

Läste vi samma artikel?
Det står "batteri på 53 wattimmar" i artikeln (KC04XL) vilket är ungefär lika som XPS13.
Däremot håller jag med om att batteritiden inte är imponerande.
3700U är tillverkad i 12nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Och detta på en 7nm nod som bör kunna vara rätt strömsnål (och de är ju rätt nära varandra i prestanda/w i maxlast). Amd verkar ligga rejält efter intel här, i vad som är en av det absolut viktigaste egenskaperna i en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Det största problemet för AMD är att de vilseleder konsumenter med att namnge bärbara modellen så den kan tolkas som den nyaste tillverknings modellen. Kan man inte hänga med om man är intresserad och läser information från denna sidan har inte en medelsvensson i affären en chans. Jag ser en stor risk för att det kan leda till negativ PR för företaget då antingen medelsvensson kommer säga att nya modellen är undermålig eller så kommer medelsvensson känna sig lurad och klaga för alla den kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Det största problemet för AMD är att de vilseleder konsumenter med att namnge bärbara modellen så den kan tolkas som den nyaste tillverknings modellen. Kan man inte hänga med om man är intresserad och läser information från denna sidan har inte en medelsvensson i affären en chans. Jag ser en stor risk för att det kan leda till negativ PR för företaget då antingen medelsvensson kommer säga att nya modellen är undermålig eller så kommer medelsvensson känna sig lurad och klaga för alla den kan.

Osäker på hur mycket medelsvensson kommer märka av det hela dock...
Har aldrig hört någon medelsvensson klaga på några specifika processorer i laptops, enbart på laptops som enhet.

Rätt trist prestanda for sure, känns som att det är långa leveranstiderna från intels sida framförallt som resulterat i att flera ryzen mobile på zen+ dykt upp, känns inte alls värt att satsa på dem innan nästa generation kommer, om man inte gör det på grund av pris / väntetid.

Själv beställt ett par på jobbet från lenovo då jag inte vart sugen på att vänta uppåt två månader för en med intel.
Hur snabb och stabil som helst (för vanligt kontorsarbete och lite 3d-Ritningar), ingen bloatware heller vilket är trevligt.
Hade pris och leveranstid vart lika hade jag föredragit intel för laptops, men 9900kr för en T495 med 3500U, 16GB 2666Mhz ram och 256NVMe som byggdes och levererades på två veckor jämfört men 1-2 månader... Definitivt värt det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ignorante:

Har haft flera HP laptops som jobbdatorer, ingen succé. Mycket krångel och de var enligt företagspolicy hårt låsta så man kunde inte fixa mycket själv. Supportgänget kutade därför ständigt runt och 'blåste' skiten vilket tog sin tid så det fanns alltid folk i fikarummet som inte hade fungerande arbetsredskap. Har privat därför aldrig köpt något från HP.
Är de fortfarande lika usla?

Kör 320 HP maskiner 3 kontor vi har nada problem på ren hårdvara allt är mjukvaru problem i form av windows problem eller program problem.

Jag supportar alla.

Då är det Laptops, Workstations, Servers, Switchar etc.

Sen finns det några få laptop modeller man skall undvika pga dålig konstruktion men det är få modeller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör 320 HP maskiner 3 kontor vi har nada problem på ren hårdvara allt mjukvara i form av windows problem eller program problem.

Jag supportar alla.

Då är det Laptops, Workstations, Servers, Switchar etc.

Sen finns det några få laptop modeller man skall undvika pga dålig konstruktion men det är få modeller.

Också varit nöjd med både HP och Dell på arbetet. Sjukt bra garantivillkor gällande reparation och annat.

Kör just nu en XPS 13 med Core M i7, sjukt nöjd. Inte världens snabbaste CPU, men batteriet håller typ 8-10h för vanligt surf, office, youtube m.m. Och det är riktigt gött att den är helt fläktlös. Hade gärna fått vara lite mer kräm i den, ska se om jag kan byta upp mig till 8th gen Core M typ Core m3-8100Y om det inte kommer någonting bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Läste vi samma artikel?
Det står "batteri på 53 wattimmar" i artikeln (KC04XL) vilket är ungefär lika som XPS13.
Däremot håller jag med om att batteritiden inte är imponerande.
3700U är tillverkad i 12nm.

Jag är tydligen full... Är såklart 53wh, nätdelen som nämns på raden under är 65w.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BrottOchStraff:

Också varit nöjd med både HP och Dell på arbetet. Sjukt bra garantivillkor gällande reparation och annat.

Kör just nu en XPS 13 med Core M i7, sjukt nöjd. Inte världens snabbaste CPU, men batteriet håller typ 8-10h för vanligt surf, office, youtube m.m. Och det är riktigt gött att den är helt fläktlös. Hade gärna fått vara lite mer kräm i den, ska se om jag kan byta upp mig till 8th gen Core M typ Core m3-8100Y om det inte kommer någonting bättre.

Mm fina saker, nu iofs har vi inga konsument maskiner allt byggs från fabrik direkt och är Elitebooks på allt.

Men XPS och HP vissa är tvär nice

Lenovo är grymma med!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm fina saker, nu iofs har vi inga konsument maskiner allt byggs från fabrik direkt och är Elitebooks på allt.

Men XPS och HP vissa är tvär nice

Lenovo är grymma med!

Såg nu att hela Amberlake är släppt. Hur jag missat detta?
i7-10510Y verkar ju sjukt trevlig. Måste luska vidare i detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ser fram mot när Zen2 kommer till bärbara datorer. Då kommer vi få riktigt fin prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Har haft flera HP laptops som jobbdatorer, ingen succé. Mycket krångel och de var enligt företagspolicy hårt låsta så man kunde inte fixa mycket själv. Supportgänget kutade därför ständigt runt och 'blåste' skiten vilket tog sin tid så det fanns alltid folk i fikarummet som inte hade fungerande arbetsredskap. Har privat därför aldrig köpt något från HP.
Är de fortfarande lika usla?

Har tyckt likadant till min senaste elitebook av 2018 års modell, den flesta jag tycker är bra. Väldigt bra faktiskt, bra skärm, formfaktor, byggkvalite, ljudnivå. Elitebook 830 G5 13”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm fina saker, nu iofs har vi inga konsument maskiner allt byggs från fabrik direkt och är Elitebooks på allt.

Men XPS och HP vissa är tvär nice

Lenovo är grymma med!

bytte jobb här för några månaders sedan, hade beställt en HP laptop som jobbdator, kommer till kontoret, (HK ligger 30mil bort för mig)
å ingen HP hade kommit från Dustin till arbetsgivaren, varpå vi dundra till webhallen lite snabbt i sthlm å köpte just en Lenovo, större skärm, (17" = bra för mina ögon) tyvärr bara 8GB ram men går att bygga ut osv... var väl lite skeptisk, men vafan jobbdator tänkte jag.

å jag är nu snart 3 månaders senare riktigt nöjd med min Lenovo, faktiskt för mig har Lenovo, trotts att de är gamla IBM, inte riktigt givit mig intrycket om att vara "bra skit". idag får jag anse mig motbevisad, ungefär som hemma med tanten...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det ser skumt ut att båda datorerna presterar sämre i 720p än 1080p i dota2.

Jag har för mig att det var denna modellen som 3500u och 3700u presterade i stort sett identiskt i praktiken. Så sådant kan ju vara relevant att tänka på om man står in för valet att köpa ifall det skiljer mycket i pris.

Iaf kul att se lite tester på laptops på Sweclockers.
Önskemål från mig är att jämföra spelprestanda mot även 2200u eller dess efterkomling.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Osäker på hur mycket medelsvensson kommer märka av det hela dock...
Har aldrig hört någon medelsvensson klaga på några specifika processorer i laptops, enbart på laptops som enhet.

Rätt trist prestanda for sure, känns som att det är långa leveranstiderna från intels sida framförallt som resulterat i att flera ryzen mobile på zen+ dykt upp, känns inte alls värt att satsa på dem innan nästa generation kommer, om man inte gör det på grund av pris / väntetid.

Själv beställt ett par på jobbet från lenovo då jag inte vart sugen på att vänta uppåt två månader för en med intel.
Hur snabb och stabil som helst (för vanligt kontorsarbete och lite 3d-Ritningar), ingen bloatware heller vilket är trevligt.
Hade pris och leveranstid vart lika hade jag föredragit intel för laptops, men 9900kr för en T495 med 3500U, 16GB 2666Mhz ram och 256NVMe som byggdes och levererades på två veckor jämfört men 1-2 månader... Definitivt värt det.

Det Svensson klagar på är påtagliga saker som skärm o batteritid. Och amd slukar batteri!

Nån som vet när Zen 2 beräknas komma till laptops? De har ju potential att äga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Efter årsskiftet sist jag läste något. Avvaktar själv med att byta ut min laptop tills Zen 2 för laptops släpps.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elektron:

Jag har för mig att det var denna modellen som 3500u och 3700u presterade i stort sett identiskt i praktiken. Så sådant kan ju vara relevant att tänka på om man står in för valet att köpa ifall det skiljer mycket i pris.

Tittar man på specifikationerna för 3500U (3,7 GHz max boost) och 3700U (4,0 GHz max boost) kan ju den senare aldrig bli mycket mer än ~8 % snabbare oavsett dator. Jämför med Intels i5-8365U och i7-8665U, där skiljer det ~18 % i max-boost i det senare fallet vilket beroende på vad man gör kan vara värt prisskillnaden. T.ex. får man nära nog 100 % utväxling av ökad boost vid inkrementella kompileringar då de typiskt tar 100 % under <3s medan det blir mer eller mindre samma prestanda om man kör Cinebench hela dagarna då man slår hår i TDP-taket på alla modeller.

Nu skiljer även GPU-delen på dessa, Vega 8 mot Vega 10. Men rätt uppenbart att även Vega 8 är rejält TDP-begränsad vid 15 W. Notebookcheck har massor med tester med dessa GPUer och i många fall är Vega 8 systemen snabbare. Det betyder självklart inte att Vega 8 är snabbare om man jämför två identiska bärbara med 3500U och 3700U utan är en effekt av att 3500U oftare sitter i billigare laptops som är större, tyngre och därmed kan kosta på sig att köra 25 W TDP (precis som Intels U-serie har AMDs U-serie konfigurerbar TDP som OEM kan sätta till lämpligt värde beroende på formfaktor och kyllösning).

Slutsatsen man kan dra är att AMDs "starkare" GPU är just nu total slöseri med kisel. Dels verkar marknaden inte sätta något värde alls på "stark" iGPU. Se på Intels NUC där man gått från GPU med >1 TFLOPS i i7-6700HQ (Iris Graphics Pro 580), till ~800 GFLOPS i i7-8559U (Iris Graphics 655) och nu till ~400 GFLOPS med i7-10710U. Rätt övertygad att väldigt nära 100 % av kunderna ändå anser att den sista CPU-modellen är det klart bästa, detta då max boostfrekvens gått från 3,5 GHz till 4,7 GHz och som grädde på moset har man gått från 4C/8T till 6C/12T.

"Stark" iGPU har möjligen en poäng när TDP går upp mot 35-50 W, vid 15 W kan det nästan få motsatt verkan då det äter upp för mycket av strömbudget för CPU-delen. Det som rejält kan ändra just den här "sanningen" är GPGPU, detta då GPUer är långt mer strömeffektiva på de uppgifter som passar dem jämfört med CPU. Har är ju det helmärkliga att AMDs nuvarande "APUer" vekar sakna (officiellt och förinstallerat) stöd för OpenCL trots att det handlar om samma mikroarkitektur som hos deras grafikkort (gäller både Windows 10 och Linux).

Och vad är det här?

Hyfsat nära den layout ASUS har på Zephyrus-serien (som jag verkligen avskydde när jag testade Zephyrus). En layout som verkar gälla de flesta (alla?) nya Zenbooks också.

Ser ut som HP lyckas toppa detta och göra ett ännu mer oanvändbart tangentbord för de som är van med "normalt" nordiskt layout, kolla in placering av "<>|" tangenten t.ex. Oroväckande trend, som tur är har Dell och Lenovo inte kombinerat fylleslagsfester med designfasen för tangentbordslayout (inte än i alla fall ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det Svensson klagar på är påtagliga saker som skärm o batteritid. Och amd slukar batteri!

Nån som vet när Zen 2 beräknas komma till laptops? De har ju potential att äga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det gör dessa definitivt. Funderar på om Ryzen master på laptop låter en ändra boost watt och dylikt?
På 8300h i min laptop drar jag med Intel XTU ner maxwatt den får dra vid boost, och det gör en värld av skillnad för batteri, kylning osv utan att märkbart påverka prestandan (då den bara kan boosta rätt kort innan den slår i värmetaket ändå)

Tror det mest definitiva som sagts är Q1 2020.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Modellen har ett stort batteri på 65Wh, större än batteriet i xps13 som totalt kör över denna i batteritesterna. Och detta verkar inte vara exklusivt för denna modell, ms surface med Ryzen har liknande problem. Och detta på en 7nm nod som bör kunna vara rätt strömsnål (och de är ju rätt nära varandra i prestanda/w i maxlast). Amd verkar ligga rejält efter intel här, i vad som är en av det absolut viktigaste egenskaperna i en laptop.

Edit. Är såklart 53Wh och 12nm, poäng kvarstår då det i klassen inte direkt är ett litet batteri
så låter stå då batteritiden inte går upp för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska noteras att AMDs problem här heter I/O krets och namn (som du upptäckte). Att köra 12nm noden på laptops känns väldigt dumt, och jag hoppas de rättar till det nu när de ska gå in i 7nm EUV nivån. De bör ju ha laptop på den mest snåla noden, även i I/On, som de kan.

AMDs I/O krets är dens problem, men också dens styrka som gör det möjligt att göra en APU del relativt enkelt, och kan även byta GPU del relativt enkelt. Intel har ju en kombinerad krets, så du är fast med vad den har. Fördelen här är ju att Intel kan stänga av/sätta på de delar som behövs enklare, medan AMD måste hålla hela I/O kretsen mer eller mindre aktiv, vilket drar batteriet vid idle.

Och jag håller inte med artikelns gnäll på att de förväntade sig mer av på pappret kraftigare hårdvara. Detta är samma problem som i5-8350u vs i7-8650u... där faktiskt 8350u vinner en del tester med tyngre laster, pga den inte överlastar kylningen "direkt". Min egen Dell 7490 med 8650u är markant snabbare i vanligt jobb om man stänger av HT, eller 2 trådar (3/6), då den inte slår i termiska taket lika fort.

Samma är det med 3500u från AMD vs 3700u... det är helt enkelt för mycket hårdvara för en begränsad kylning, så du får inte mer prestanda. Och jag vill att artikel författaren och de som läser dessa spelgrafer tänker lite här... att spela Dota2, Fortnite och lite andra enklare spel, i 720p på en default 15W "TDP" mobil CPU och GPU, kombinerat.

Fundera på det, vs era 100+150W GPU lösningar alla jämför med annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har är ju det helmärkliga att AMDs nuvarande "APUer" vekar sakna (officiellt och förinstallerat) stöd för OpenCL trots att det handlar om samma mikroarkitektur som hos deras grafikkort (gäller både Windows 10 och Linux).

Om jag ska gissa så är det gjort med flit för att AMD ska kunna påskynda utvecklingen av ROCm för andra marknader då AMD har begränsade resurser.
Jag kollade inte inte tangentbordet i artikeln men vilket skräckexempel, det går inte att koda utan att mappa om det tangentbordet.
Helt plötsligt förstår man varför många väljer att skriva kod med US-layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och jag vill att artikel författaren och de som läser dessa spelgrafer tänker lite här... att spela Dota2, Fortnite och lite andra enklare spel, i 720p på en default 15W "TDP" mobil CPU och GPU, kombinerat.

Fundera på det, vs era 100+150W GPU lösningar alla jämför med annars...

Vad är det som du menar att vi ska tänka på? Jag har spelat massvis på min 2200u dator, då blir det äldre spel i 720p low då. Men klart det vore roligare med lite mer cpu och gpu prestanda, och ska man spela mycket så köper iaf jag hellre en laptop med ett gtx 1650 eller liknande, fast en liten laptop med 1650 skenar nog iväg i pris snabbt. Kanske finner man någon äldre datorvariant med tex 1050/1050ti.

Hmn 15watt tdp, undra vad tex en iphone 11 pro apu slukar, för där finns det en hel del prestanda och den klarar en hel del spel fast med passivt kyld apu då.
Så det blir ju intressent och se hur de ser ut för bärbara i framtiden för jag misstänker att AMD och Intel kommer att tappa mark där.