AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja. Har bekräftat att det är AMD drivrutin problem och som sagt, jag får det att fungera när jag kör DDU i Safe mode före varje uppdatering men det ska man inte behöva göra. Har även testat ett GTX 1070 kort och då fungerade det bra.

"ska man inte behöva göra" står det skrivet någonstans eller är det bara din egen åsikt?

Jag skulle nästan sätta något på att både AMD och Nvidia rekommenderar rena installationer i det finstilta någon stans. Det är trots allt utan tvekan den mest avancerade mjukvaran man har installerad så genom att inte göra en ren installation är det som att be om problem.

Däremot ska ju inte DDU vara ett måste varje gång. Där håller jag med om att "det ska man inte behöva göra". Välja clean install vid själva installationen tycker man borde räcka tex. Hur fungerar det i ditt fall? Bara DDU som får det att funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men ställt mot Intel och Nvidia är AMDs Linux-stöd fortfarande direkt bedrövligt...

Kan det inte vara så att det är dåligt Linux stöd för AMD? Windows hade tex dåligt stöd för AMD-cpuer. It takes two to dance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

@Zemlan: Någon liten spelkrash hade jag kunnat leva med men datorn hänger sig helt och ger felmeddelande "thread stuck in device driver" hade samma problem tidigare med RX590 (har idag ett vega 56). Antagligen fungerar det som det ska för dom flesta men för mig har AMD varit ett rent helvete, hade bytt till Nvidia vilken dag som helst ifall jag haft möjligheten att göra så.

så du har ett hårdvaru fel nånstans som trolig orsak.
Om ett fel uppstår igen så är det troligen ett hårdvarufel.
Det kan också vara ram eller tex bios version med.

installerade nya adrenalin direkt på gamla drivrutinen, funkar klockrent.
stabilt utan bekymmer.

Kanske dags ominstallera windows för dig om du nu inte gjort det.
felet du har är inte direkt amds fel, i sådana fall skulle fler ha samma problem.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

så du har ett hårdvaru fel nånstans som trolig orsak.
Om ett fel uppstår igen så är det troligen ett hårdvarufel.
Det kan också vara ram eller tex bios version med.

installerade nya adrenalin direkt på gamla drivrutinen, funkar klockrent.
stabilt utan bekymmer.

Kanske dags ominstallera windows för dig om du nu inte gjort det.
felet du har är inte direkt amds fel, i sådana fall skulle fler ha samma problem.

Det är ej hårdvaru problem, båda korten har fungerat som dom ska när man installerat fresh install av drivrutin. Windows har också blivit ominstallerat.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut men jag tror jag håller mig till 19.7.5 som har inte gett något problem så länge. Tråkigt om nya buggar poppar upp.

Permalänk
Medlem

Jag stötte på ett problem med den nya drivrutinen. I Rainbow Six Siege fryser sig spelet när man tabbar in och ut om inställningen "Radeon Enhanced Sync" är igång. Funkar OK när den inställningen är avslagen.

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka: Radeon Enhanced Sync verkar bara vara i vägen av vad jag har läst.

Har någon här bra erfarenheter av den inställningen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett något prestandatest jämfört med tidigare drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Testade nya drivers och undervolta som video klippet visar.
Testade 1200/1100/1075/1065
snabb test i 3dmark gav på 1065
GPU -5c
vrm -3c
ram -2c
fläkt - ~10%
GPU boost 50mhz+
3dmark score +500

*edit
timespy blev lite ledsen så fick öka tillbaks till 1075

Själv testade jag med Superposition Benchmark men kommer inte lägre än 1,120V med ett Red Devil, är det så stor skillnad på korten eller har man som vanligt otur i lotteriet? Eller beror det på vilket program man testar kortet med?
Märker heller ingen direkt höjning av frekvens utan det håller sig runt 2000 eller just under. Temperaturen är ju förstås lägre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Själv testade jag med Superposition Benchmark men kommer inte lägre än 1,120V med ett Red Devil, är det så stor skillnad på korten eller har man som vanligt otur i lotteriet? Eller beror det på vilket program man testar kortet med?
Märker heller ingen direkt höjning av frekvens utan det håller sig runt 2000 eller just under. Temperaturen är ju förstås lägre.

Ditt kort har ju även en turbo boost på 2010 medans mitt har 1905, vilket antagligen kräver en del mer.
Även testet i sig skiljer sig nog en del, då vanliga firestirke klarade sig på lägre V emot vad Timespy gjorde

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk

Är det någon här som vet om det är bra att aktivera Radeon Anti-Lag? Och borde man aktivera Radeon Enhanced Sync eller är det fortfarande bättre att bara inaktivera V-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Live:

Någon som har sett något prestandatest jämfört med tidigare drivers?

Finns en här
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-software-adrena...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Ditt kort har ju även en turbo boost på 2010 medans mitt har 1905, vilket antagligen kräver en del mer.
Även testet i sig skiljer sig nog en del, då vanliga firestirke klarade sig på lägre V emot vad Timespy gjorde

Ursäkta mig, kollade inte vad du hade för kort så antog du hade ett Nitro + som i videon.

Men i alla fall ett Nitro + och Red Devil borde ju ha samma frekvenser men han i videon lyckas ju köra med 0,045V lägre spänning än mig och påstår att man troligen kan få ner spänningen lite till.
Därför jag blev lite fundersam på om jag borde köra med ett annat test eller om jag helt enkelt haft ''otur'' som vanligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Har fått lite artifakting (svengelska) med mitt 5700xt i modern warfare. Någon annan som sett det?

Permalänk

Jag har nu testat lite olika profiler och det verkar som om man väljer "eSports" profilen så får man bäst fps! Blev lite rädd i början när jag testade custom men nu har jag fått tillbaka mina 250-300 fps gillar verkligen det nya gränssnittet som AMD har släppt ut, det är verkligen enkelt att ändra på inställningarna!

Permalänk
Medlem

@filidutten: Det går att byta profiler samtidigt som du spelar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

På ena är memory bus clock 3500 MHz och på den andra 1750 MHz?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

På ena är memory bus clock 3500 MHz och på den andra 1750 MHz?

Antagligen bara ett annat sätt att presentera data.
Kan det vara datatakt vs frekvens?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av employed:

Kan det inte vara så att det är dåligt Linux stöd för AMD? Windows hade tex dåligt stöd för AMD-cpuer. It takes two to dance.

Linux-community är väldigt AMD vänliga (och varför skulle de inte vara det då många kärnor är oftare användbart här än under Windows), så den parten skulle jag säga definitivt bjuder upp. För en modern avancerad GPU är det inte på något sätt realistiskt att någon annan än den som tillverkar kretsen också står för mjukvarustödet, så >90% av den här dansen beror helt på ena parten.

Kolla på Intel, de ligger år efter år i topp vad det gäller bidrag till Linux-kärnan. Självklart jobbar de uteslutande i egen sak, är främst stöd för deras kisel man bidrar med. Kollar vi specifikt på GPUer lade man till Ice Lake stöd slutet av 2018, mer än ett halvår innan produkten kom ut på marknaden. Kommande GPU (både för instikskort och Tiger Lake) har redan nu relativt komplett stöd.

Nvidia är ett exempel på någon som inte är på god fot med Linux, även om jag tror det är lite mindre illa nu än när Torvalds gav dem fingret. Men här släpps saker samtidigt på Linux och Windows, faktum är att CUDA-stödet har ett par gånger legat ett snäpp före på Linux-sidan (gissningsvis då Nvidia primärt prioriterar server/datacenter för CUDA och Linux totaldominerar de marknaderna idag).

Ett sista exempel är ARM. Där drevs länge saker av "frivilliga", något som resulterade i något som i någon bemärkelse "fungerade" men var ju långt ifrån något man skulle kunna använda professionellt utan att först lägga in tusentals konsulttimmar för den specifika plattformen. En av de saker som ARM själva bidrar med idag är just programvaran och HW-stöd till Linux, det är enda sättet att ha ett vettig och långsiktigt stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Linux-community är väldigt AMD vänliga (och varför skulle de inte vara det då många kärnor är oftare användbart här än under Windows), så den parten skulle jag säga definitivt bjuder upp. För en modern avancerad GPU är det inte på något sätt realistiskt att någon annan än den som tillverkar kretsen också står för mjukvarustödet, så >90% av den här dansen beror helt på ena parten.

Kolla på Intel, de ligger år efter år i topp vad det gäller bidrag till Linux-kärnan. Självklart jobbar de uteslutande i egen sak, är främst stöd för deras kisel man bidrar med. Kollar vi specifikt på GPUer lade man till Ice Lake stöd slutet av 2018, mer än ett halvår innan produkten kom ut på marknaden. Kommande GPU (både för instikskort och Tiger Lake) har redan nu relativt komplett stöd.

Nvidia är ett exempel på någon som inte är på god fot med Linux, även om jag tror det är lite mindre illa nu än när Torvalds gav dem fingret. Men här släpps saker samtidigt på Linux och Windows, faktum är att CUDA-stödet har ett par gånger legat ett snäpp före på Linux-sidan (gissningsvis då Nvidia primärt prioriterar server/datacenter för CUDA och Linux totaldominerar de marknaderna idag).

Ett sista exempel är ARM. Där drevs länge saker av "frivilliga", något som resulterade i något som i någon bemärkelse "fungerade" men var ju långt ifrån något man skulle kunna använda professionellt utan att först lägga in tusentals konsulttimmar för den specifika plattformen. En av de saker som ARM själva bidrar med idag är just programvaran och HW-stöd till Linux, det är enda sättet att ha ett vettig och långsiktigt stöd.

Roligt att du tog tid att svara.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@filidutten: Det går att byta profiler samtidigt som du spelar?

Ja det är bara att trycka på ALT+R samtidigt så kan du byta profiler medan du spelar fast jag vet inte riktigt om man måste starta om spelet varje gång för att det ska få någon effekt.

Permalänk
Skrivet av filidutten:

Ja det är bara att trycka på ALT+R samtidigt så kan du byta profiler medan du spelar fast jag vet inte riktigt om man måste starta om spelet varje gång för att det ska få någon effekt.

Går det att stänga av den funktionen helt? Alltså "Overlay" grejjen..?

Permalänk
Medlem

Till alla er vill ta bort/inaktivera den där tråkiga overlayen popupen som kommer upp när ni går in i ett spel. Gå in i snabbtangenter ändra "open sidebar och fullscreen till "none" genom att trycka delete, sen gå tillbaka till inställningar och inaktivera "överlägg inuti spel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger inte att ditt påstående är felaktigt, det kan mycket väl vara helt korrekt då referenspunkten är vad AMD tidigare stod.

Men ställt mot Intel och Nvidia är AMDs Linux-stöd fortfarande direkt bedrövligt (på GPU-sidan, Ryzen fungerar efter patch för fadäsen med rdrand instruktionen lysande under Linux), 2019 det ska inte krävas att man bygger sin egen kärna och X11-bibliotet för att köra en GPU som funnits på marknaden sedan i somras.

Intel och Nvidia har officiellt stöd för både Windows 10 och valda Linux-distors (t.ex. Ubuntu). Nvidia har ovanpå det än mer långtgående stöd för servers, tillräckligt för att datacenters ska köra det i stor skala (CUDA i AWS är i praktiken Nvidia GPUer på Ubuntu-server eller Redhat).

Yepp, referenspunkten är var AMD var tidigare.

Med det sagt är det lite missvisande att jämföra med just NVIDIA då de enbart distruberar binära drivrutiner för sina kort. NVIDIA har släpat med sig massor av problem genom åren som utvecklare bara har gett upp och arbetat runt istället, till exempel trasig och gammal implementation av XRandR samt hur de designade och implementerade ett helt eget API (EGLStreams) istället för att implementera GBM (Generic Buffer Manager) som resten av drivrutinerna redan använde. Enda anledningen att NVIDIA över huvud taget fungerar i ett modernt Linux-system är för att skrivbordsmiljön antingen kör urgamla X11 eller för att tillräckligt många användare har gnällt på dem att implementera stöd specifikt för NVIDIA.

Jämfört med Intel håller AMD ganska jämna steg. Skylakes grafikdel krävde ju mer en bekvämt länge ingefär lika mycket jobb att få igång som Radeon RX 5700 gör nu. Jag misstänker att en av grundproblemen är att både Intel och AMD behöver få nya drivrutinskoden för Linux genom en granskning av jurister för att hålla på patent. Drivrutinerna för Windows distruberas ju enbart som färdigkompilerad kod så juristerna ser det nog som ett ickeproblem när eventuella patentlicenser redan täcker distribution i formen av en "binär blob".

Kontentan är att det i dagsläget typiskt tar ett par versioner av Linux-kärnan innan ny hårdvara fungerar stabilt. NVIDIA kommer bara undan med att fuska eftersom de piskar utvecklare med sin marknadsdominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade precis till denna, men efter omstart så är bilden extremt mörk, typ som att ljusstyrkan är satt till 10% på en laptop. Men samtidigt lyser muspekaren lika extremt, fast här är det istället 200% ljusstyrka

Är det samma hos någon annan?

EDIT: Aktiverade GPU-scaling och nu är ljusstyrkan normal, ändrar jag tillbaka blir den mörk igen.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Djhg2000:

Yepp, referenspunkten är var AMD var tidigare.

Med det sagt är det lite missvisande att jämföra med just NVIDIA då de enbart distruberar binära drivrutiner för sina kort. NVIDIA har släpat med sig massor av problem genom åren som utvecklare bara har gett upp och arbetat runt istället, till exempel trasig och gammal implementation av XRandR samt hur de designade och implementerade ett helt eget API (EGLStreams) istället för att implementera GBM (Generic Buffer Manager) som resten av drivrutinerna redan använde. Enda anledningen att NVIDIA över huvud taget fungerar i ett modernt Linux-system är för att skrivbordsmiljön antingen kör urgamla X11 eller för att tillräckligt många användare har gnällt på dem att implementera stöd specifikt för NVIDIA.

Jämfört med Intel håller AMD ganska jämna steg. Skylakes grafikdel krävde ju mer en bekvämt länge ingefär lika mycket jobb att få igång som Radeon RX 5700 gör nu. Jag misstänker att en av grundproblemen är att både Intel och AMD behöver få nya drivrutinskoden för Linux genom en granskning av jurister för att hålla på patent. Drivrutinerna för Windows distruberas ju enbart som färdigkompilerad kod så juristerna ser det nog som ett ickeproblem när eventuella patentlicenser redan täcker distribution i formen av en "binär blob".

Kontentan är att det i dagsläget typiskt tar ett par versioner av Linux-kärnan innan ny hårdvara fungerar stabilt. NVIDIA kommer bara undan med att fuska eftersom de piskar utvecklare med sin marknadsdominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att se hur man kan jämföra vad som krävs för RDNA korten idag med hur det någonsin sett ut för Skylake. Skylake släpptes hösten 2015, i samband med det fick aktuell LTS version för Ubuntu, då 14.04 (specifikt 14.04.4), officiellt stöd för iGPU i Skylake. Det är relevant om man använder Linux professionellt då jag har svårt att se något företag köra Linux och inte hålla sig till någon form av LTS version (på mitt jobb för man välja mellan Windows 10 och Ubuntu 18.04 LTS).

Samma sak gäller Ice Lake och 18.04 LTS. Plattformen fanns inte april 2018, men det lades till i en 18.04.x senare release så om man tar det senaste idag finns stödet. Det är så det borde fungera, man ska inte behöva bygga en egen kärna och egna bibliotek.

Förhoppningsvis kommer det in out-of-the-box stöd för RDNA i Ubuntu 20.04LTS. Knappast jämförbart när en har stöd direkt vid release i LTS-versioner (utgår från att motsvarande även hände om man kör t.ex. Redhat) och den andra kanske få out-of-the-box stöd ungefär ett år efter att produkten nådde marknaden.

Vad det gäller Nvidia. Hur är det på något sätt relevant för de som använder GPUn professionellt huruvida stöden levereras i form av prioritera binärer eller källkoden ligger på github? Nvidias Linux-stöd är just nu klassledande (för GPGPU på servers, föredrar Intel som för desktop-grafik), med undantag för OpenCL där Intel är ensamma om certifierat stöd för OpenCL 2.1, AMD och Nvidia är fast på 1.2. Fast OpenCL är i praktiken en återvändsgränd, CUDA är (tyvärr då det är låst till Nvidia) de-facto standard inom allt fler GPGPU-områden och Nvidias CUDA-tool-chain är otroligt välputsad (och med officiellt stöd för både Windows och flertalet Linux-distron, bl.a. Ubuntus LTS:er).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Till alla er vill ta bort/inaktivera den där tråkiga overlayen popupen som kommer upp när ni går in i ett spel. Gå in i snabbtangenter ändra "open sidebar och fullscreen till "none" genom att trycka delete, sen gå tillbaka till inställningar och inaktivera "överlägg inuti spel".

Finns även en till overlay som ni kanske vill stänga av som finns i Streaming -> Scenredigerare. Välj indikator där och tryck på soptunnan till höger.

Permalänk
Medlem

Rubrik

Skrivet av Dallen:

Jag uppdaterade precis till denna, men efter omstart så är bilden extremt mörk, typ som att ljusstyrkan är satt till 10% på en laptop. Men samtidigt lyser muspekaren lika extremt, fast här är det istället 200% ljusstyrka

Är det samma hos någon annan?

EDIT: Aktiverade GPU-scaling och nu är ljusstyrkan normal, ändrar jag tillbaka blir den mörk igen.

Kolla så att inte AMD fifflar med Windows HD color bland Windows egna bildskärmsinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vej ej om jag är blind eller inte
Men jag hittar inte ReLive i nya?

Visa signatur

Frågor frågor....