Tappat bort kablar till modulärt nätaggregat, går det att få tag på nya?

Permalänk

Tappat bort kablar till modulärt nätaggregat, går det att få tag på nya?

Har ett fractal design newton r2 1000w.

Nu har jag tappat bort alla de extra kablarna som inte suttit monterade i nätaggregatet. Så har enbart en slinga för SATA bl.a.

Har sett att de haft ett kablagepaket men detta har utgått överallt.

Finns det någonstans där man kan få tag i extra kablar tror ni?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Finns det inte på Ebay så finns det nog inte.

Kontakteringen ser ju dock ut att vara samma typ som används för extraström till grafikkort eller CPU. Så du kan ju alltid göra egna från sådana i värsta fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Testa kontakta Fractal direkt. Jag är övertygad att de kan hjälpa till.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

https://eustore.cablemod.com/configurator/

Kan ju kolla med dom om dom kan göra till din PSU.

Men skulle kollat med Fractal Design först som redan nämnts.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Finns det inte på Ebay så finns det nog inte.

Kontakteringen ser ju dock ut att vara samma typ som används för extraström till grafikkort eller CPU. Så du kan ju alltid göra egna från sådana i värsta fall.

Det kanske du har rätt i! Ja borde ju vara samma placering på kablarna i utgångarna iom att kontakterna går att sätta i vilken som.

Skrivet av kokkojambo:

Testa kontakta Fractal direkt. Jag är övertygad att de kan hjälpa till.

Tyvärr fick jag just svar från dem att de inte har några kablar kvar

Skrivet av Åsa-Nisse:

https://eustore.cablemod.com/configurator/

Kan ju kolla med dom om dom kan göra till din PSU.

Men skulle kollat med Fractal Design först som redan nämnts.

Tack, de ska jag kika med!

Tyvärr var det stopp hos Fractal, de har inga kablar kvar till dessa. Men bra idé!

Det jag är mest i behov av är en 4 pin ström till moderkortet (8-pin har jag som sitter i nu och ska väl räcka vad jag förstått), samt ström till SATA. Där har jag bara en sladd med lång slinga på nu.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det kanske du har rätt i! Ja borde ju vara samma placering på kablarna i utgångarna iom att kontakterna går att sätta i vilken som.

Tyvärr fick jag just svar från dem att de inte har några kablar kvar

Tack, de ska jag kika med!

Tyvärr var det stopp hos Fractal, de har inga kablar kvar till dessa. Men bra idé!

Det jag är mest i behov av är en 4 pin ström till moderkortet (8-pin har jag som sitter i nu och ska väl räcka vad jag förstått), samt ström till SATA. Där har jag bara en sladd med lång slinga på nu.

Du kan ju testa att lägga upp en köpannons här på Sweclockers marknad? Det kanske finns några som sitter på kablarna du efterfrågar mot en rimlig summa!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FaniSkogen:

Det kanske du har rätt i! Ja borde ju vara samma placering på kablarna i utgångarna iom att kontakterna går att sätta i vilken som.

Nej! Stop!
Kontakterna passar fysiskt men elektriskt finns ingen standard och som regel är de annorlunda mellan olika modeller.

Kör du bara in en kabel med fel elektriskkoppling så ska du räkna med att du bränner dina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Du kan ju testa att lägga upp en köpannons här på Sweclockers marknad? Det kanske finns några som sitter på kablarna du efterfrågar mot en rimlig summa!

Det ska jag prova, bra idé!!

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej! Stop!
Kontakterna passar fysiskt men elektriskt finns ingen standard och som regel är de annorlunda mellan olika modeller.

Kör du bara in en kabel med fel elektriskkoppling så ska du räkna med att du bränner dina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tänkte så också, att en sådan färdig kontakt för grafikkorten inte kommer vara säkert att utgå ifrån. Isf så får jag ju jämföra vilka kablar som går från hålen i nätaggregatet och till tex SATA-kontakterna, men jag tror inte jag orkar med ett sådant projekt nu. Med 2 barn och 1 snart kommande samt utbyggnad så är tiden knapp Men BRA att du informerar om en sådan sak!!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej! Stop!
Kontakterna passar fysiskt men elektriskt finns ingen standard och som regel är de annorlunda mellan olika modeller.

Kör du bara in en kabel med fel elektriskkoppling så ska du räkna med att du bränner dina komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Med göra egna menade jag just bara använda kontakterna. Var ev inte helt solklart formulerat men verkar som TS tolkade det rätt iaf.

Men intressant att höra att de inte följer "standarden", för det finns ju trots allt lite felkopplingsskydd iom att kontakttypen vanligt förekommande är pusselkodade för olika format och ändamål.

Men det är klart, ju kortare kontakt desto större risk att krypteringen kan gå igenom ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AndreaX:

Med göra egna menade jag just bara använda kontakterna. Var ev inte helt solklart formulerat men verkar som TS tolkade det rätt iaf.

Men intressant att höra att de inte följer "standarden", för det finns ju trots allt lite felkopplingsskydd iom att kontakttypen vanligt förekommande är pusselkodade för olika format och ändamål.

Men det är klart, ju kortare kontakt desto större risk att krypteringen kan gå igenom ändå.

Visst har den fysiska kontakten någon form av nyckling men elektriskt finns det bara standarder för komponenternas anslutningar. Vad som händer i änden för nätaggregatet är vilda västern.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Visst har den fysiska kontakten någon form av nyckling men elektriskt finns det bara standarder för komponenternas anslutningar. Vad som händer i änden för nätaggregatet är vilda västern.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/77493?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzc0OTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJhYjFkY2Y5NjY0MWM0NWNhNzZhZTVjNTU5OWI3Mjg2YiJ9

Precis, men vad jag menade var mer att det nödvändigtvis inte går att rakt av plugga tex grafikkorts eller CPU kablar ändå. (det kan såklart också som du antyder vara fallet, i alla eller vissa fall, jag vet inte) Så de får alltså kanske byggas om lite ytterligare där med. Eller välja ut en ev lämplig snutt från en MK-kontakt.

Hursom, om/när man ändå vart villig att gå så långt så kollar man rimligen vad utgångarna är. Antingen från andra kablar, eller om vare sig en enda sådan eller schema finns, mätning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kolla på Sweclockers marknad. Där kan man hitta reservdelar om man har tur

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AndreaX:

Precis, men vad jag menade var mer att det nödvändigtvis inte går att rakt av plugga tex grafikkorts eller CPU kablar ändå. (det kan såklart också som du antyder vara fallet, i alla eller vissa fall, jag vet inte) Så de får alltså kanske byggas om lite ytterligare där med. Eller välja ut en ev lämplig snutt från en MK-kontakt.

Hursom, om/när man ändå vart villig att gå så långt så kollar man rimligen vad utgångarna är. Antingen från andra kablar, eller om vare sig en enda sådan eller schema finns, mätning.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Tror det saknas ett gäng kommatecken, punkter etc för att jag ska kunna följa med i ditt tanketåg. Tror dock vi säger samma sak i grund och botten?

"Nätaggskablar går fint att bygga själv, men mätning och kontroll av koppling måste göras." ?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Tror det saknas ett gäng kommatecken, punkter etc för att jag ska kunna följa med i ditt tanketåg. Tror dock vi säger samma sak i grund och botten?

"Nätaggskablar går fint att bygga själv, men mätning och kontroll av koppling måste göras." ?

Jag som hade mer interpunktion än vanligt till och med..

Självklart, tyckte jag. Men ja, vet man inte vad som kommer ut så måste det ju testas. Har man inga originalkablar alls att gå efter och även saknar multimeter, så kan man ju alltid hoppas på att åtminstone kablarna inuti agget är korrekt färgkodade. Vilket de bör vara såvida det inte tillverkades i England innan 1980.

Det är kanske lätt att bli blind för (för en själv) uppenbara problem när en aldrig drar sig för att knåpa med prylar, men ska försöka komma ihåg att vara mer allmängiltig med förekommande formuleringar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint