Permalänk

Var ska jag sätta min ssd?

Hallå mina goda vänner!
Jag håller för nuvarandet på att bygga min första dator, men ett problem uppstod när jag skulle dra sata kabeln till min ssd. Jag bygger i en Lian Li o11 dynamic (svart om det spelar någon roll), och vid alla platser som man kan montera sin ssd så viks min sata kabel. Den är nämligen vikt 90 grader vid huvudet så den blir pressad mot grunden

Jag har hört att man ibland måste vika sin sata kabel, men vill helst välja något alternativ först. Det huvudsakliga sättet jag kan montera den just nu är in the hard drive rack (?), men där är skruvhålen inte anpassade till skruvarna, och disken sitter lite löst. Funkar detta, eller hade ni gjort på något annat sätt? Och ja, jag har testat alla alternativ.

Permalänk
Medlem

Har din SATA-kabel raka kontakter, där den blir vikt vid montering?
Eller har din SATA-kabel vikt kontakt, som gör att sladden blir olämpligt vikt?

Om den har raka kontakt som blir vikt, så kanske en vinklad kontakt är att föredra. Om den har vinklad kontakt som gör att kabeln blir vikt, så kanske en rak är att föredra?

Kanske en bild på hur vikningen i monteringen ser ut säger mer än tusen ord?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Har din SATA-kabel raka kontakter, där den blir vikt vid montering?
Eller har din SATA-kabel vikt kontakt, som gör att sladden blir olämpligt vikt?

Om den har raka kontakt som blir vikt, så kanske en vinklad kontakt är att föredra. Om den har vinklad kontakt som gör att kabeln blir vikt, så kanske en rak är att föredra?

Kanske en bild på hur vikningen i monteringen ser ut säger mer än tusen ord?

Hej!
bild
Såhär ser kabeln ut. Helst hade jag velat ha den monterad i en av facken på chassin bottnen, men som jag förklarade det så är detta svårt på hrund av kabelns (eller ssd-kontaktens) konstruktion.

Tack för det snabba svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hej!
bild
Såhär ser kabeln ut. Helst hade jag velat ha den monterad i en av facken på chassin bottnen, men som jag förklarade det så är detta svårt på hrund av kabelns (eller ssd-kontaktens) konstruktion.

Tack för det snabba svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär hade dett sett ut om jag monterat den på chassi golvet: bild

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte satt fast mina diskar öht, bara lagt in dem bland kablarna bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag har faktiskt inte satt fast mina diskar öht, bara lagt in dem bland kablarna bakom moderkortsplåten.

Det behöver inte vara så jätte noga, alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Det behöver inte vara så jätte noga, alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga rörliga delar i en SSD så jag tycker inte det borde vara ett problem. Har löst det så i många datorer, även tejpat fast diskar i chassin. Man kanske inte ska nysta in det i en sladdhärva så det blir varmt, men med lite sunt förnuft så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Det är inga rörliga delar i en SSD så jag tycker inte det borde vara ett problem. Har löst det så i många datorer, även tejpat fast diskar i chassin. Man kanske inte ska nysta in det i en sladdhärva så det blir varmt, men med lite sunt förnuft så.

Perfekt! Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kabeln du visar på bilden är ju strömkabeln, jag skulle inte säga att det är någon större fara att vika den lite. Hade det varit SATA-kabeln kan jag tänka mig att det hade vart sämre att vika den.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk

Den där kabeln är det bara mosa ihop. Endast strömkabel, inga konstigheter

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Vänd ssd disken upp och ner så hamnar inte kabeln mot chassits golv.
Inga rörliga delar i en ssd som kan ta skada av det.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Jag tog dubbelhäftande tejp på min ssd och satte nånstanns bara

Permalänk
Medlem

I mitt nuvarande chassi satte jag bara i ström- och SATA-kablar och kastade in den nånstans i botten av lådan och smällde igen luckan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på när man viker/trycker ihop kablage till strömförsörjningen är dock att göra det utan att ha kabeldonet man vill justera inkopplad i disken. Kabeln tål en hel del krafter och är flexibel, men kontakten i disken är klenare och rigid så man vill inte påfresta den alltför mycket.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med samma chassi och ett RM750x PSU. Slutade med att jag bara monterade ena SSDn i en av hårddiskvaggorna (andra används till att gömma Corsairs RGB hubbar) och den andra bakom stolpen där bak som gömmer alla kablar.
Som andra sagt har SSDs inga rörliga delar i sig så man kan sätta dem lite hur som helst, spelar ingen roll.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med RM750x och löste det genom att köpa en sån här separat. Tror jag betalade 99 kr på Webhallen.

Om jag minns rätt så ingick tre separata kablar med vinklade sata-kontakter med RM750x men inga raka. Lite märkligt och en onödig utgift men jag tyckte ändå det var värt en hundralapp för att slippa alla problem med böjda sladdar. Den sladden strömför samtliga tre SSD-diskar jag har på baksidan av mitt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Det behöver inte vara så jätte noga, alltså?

Nej, det är helt upp till dig: din dator, du bestämmer. Rent funktionellt är det hur lugnt som helst, det är mer om man har för mycket OCD och får panik om saker inte sitter fastskruvade rakt. Ska man inte sitta och titta in i chassit gör det ju inte så mycket så länge man inte får panik av vetskapen om att det ligger på lösen.

Annars kanske en rak kabel hade funkat bättre, alt. koppla på något sådant här på den befintliga för att få en rak kontakt in i lagringsenheten.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Vänd ssd disken upp och ner

+1

Exakt! Bara att skruva fast snyggt och fint och så är allt löst inkl. montering i befintliga monteringshålen.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Såhär hade dett sett ut om jag monterat den på chassi golvet: bild

Ska du inte vända på den?
Det ser ut som att skruvhålen i "släden" är nedtill och på disken är hålen upptill. Borde passa om du vänder på den?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"