Palm grip vs tip grip - hur rör sig handleden?

Permalänk
Lego Master

Palm grip vs tip grip - hur rör sig handleden?

Sitter och tittar på ny mus för att ersätta min G700 från de tidigaste stunderna av det här decenniet, och ramlar ofrånkomligen in på olika grips.
Vi känner alla till dem; claw, palm och tip.

Jag kör själv i stort sett uteslutande tip grip, även på min MX Performance på jobbet, som är en rätt tung mus. Men överallt där jag jobbar med möss har jag handleden stadigt placerad på en wrist-rest, och den fungerar som en pivot point för resten av handen. Musen kan då alltså röra sig i sidled utan att "rotera" och jag kan få raka rörelser i sidled.

Hur fungerar det på palm grip? Jag blir inte klok på hur man är tänkt att kunna göra raka sidledsrörelser och ändå använda palm grip med ett handledsstöd. När jag provar så vrider sig musen så att baksidan alltid pekar mot punkten där handleden vilar, och muspekaren rör sig då i nån slags parabolisk bana över skärmen.

Jag försöker alltid avlasta axeln genom att ha stöd för hela underarmen genom armstöd på stolen (från armbågen och nån decimeter fram) samt under handleden i samma plan. Handleden ligger då helt stilla och tip grip blir det naturliga för att kunna röra musen runt på musmattan. Jag har en naturlig travel från höger till vänster på ungefär 6cm.

Ni som kör palm grip; rör ni hela underarmen när ni spelar/arbetar med mus? Eller har jag helt missförstått hur man ska använda palm grip? För mig är det helt ofattbart att det är det mest populära greppet, om det innebär att man måste röra hela underarmen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tror jag kör någon slags mix av tip och palm, har normalt sett kontakt med delar av handflatan på musen när jag surfar eller dyl, men använder också tip en del, speciellt vid gameande.

Om jag har handflatekontakt och också har handen vilandes fast på bordet kan jag utan vidare dra musen rakt höger-vänster en rätt lång sträcka tvärs över två skärmar med de inställningarna jag kör, genom att snurra musen runt kontaktpunkten på bordet. Upp och ner blir däremot svårare mer än en kort sträcka, antar att jag går över till tip då, eller alternativt lyfter handen från bordet, beroende på mus och vad jag håller på med.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz