Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

9000 kr Dator, Skärm, Mus, Tangentbord

Permalänk
Medlem

9000 kr Dator, Skärm, Mus, Tangentbord

Hej!

Jag ska köpa en dator till min bror för första gången. Han är 12 år och kommer bli hans första så han behöver mus tangentbord skärm rubbet.

Budgeten blir ca 9000kr. Han spelar typ bara fortnite så den ska vara för fps spel.

Kan ni snälla hjälpa mig med detta jag vill ha allting fixat och klart det ska bli en julklapp men han kanske ska få den innan.

*edit, vill gärna ha möjligheten att uppgradera den.

Storasyster

Permalänk
Medlem

Det jag kan hitta är detta paket från komplett. Man ska inte förvänta sig underverk, men det kommer gå att spela på den. Fördelen här är att man kan uppgradera datorn senare om man vill. Man kan köpa ett grafikkort och få mycket bättre prestanda. Man kan även köpa en större hårddisk, så man får plats med mer spel.
https://www.komplett.se/product/1110050/datorer/komplett-pc/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: väl på komplett, så kan du välja konfigurera pc. Där skulle jag rekommendera att göra ett par billiga uppgraderingar direkt.
För att fortfarande hålla nere priset, men "framtidssäkra" något.
Välj detta.
Balistix sport lt ddr4 16gb för 233kr extra (ramminne)
Kingston a2000 500gb nvme m.2 ssd för 256kr extra (lagring)

Då får han dubbelt så mycket lagring och ramminne. Sen i framtiden kan man köpa ett billigt grafikkort och datorn kommer bli som ny igen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@walkiii: Om jag ser rätt ingår inget grafikkort? I så fall fungerar verkligen ett integrerat så bra?

Edit* tog på mig glasögonen och ser vad du skrev. Men utan ett grafikkort kommer det verkligen vara något att ha?

Såg fel
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av AliceRo:

@walkiii: Om jag ser rätt ingår inget grafikkort? I så fall fungerar verkligen ett integrerat så bra?

Edit* tog på mig glasögonen och ser vad du skrev. Men utan ett grafikkort kommer det verkligen vara något att ha?

3400G har inbyggd grafik som är rätt bra. Men fortfarande långt ifrån dedikerade grafikkort. För den budgeten är det dock svårt att ha råd med ett vettigt grafikkort.

Jag trodde datorn hade skärm mm menndet ingick inte så med det blir det ändå för dyrt. Den på inet är lite bättre val men fortfarande svårt att hitta skärm oxh tillbehör till det och hålla sig under 9k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@AliceRo till fortnite så är det spelbart. Men absolut så funkar det betydligt bättre om man stoppar in ett grafikkort.

https://youtu.be/2eUgcPSbVjE

Där har du en video, så får du se själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag skulle för den budgeten kolla begagnat. Lär gå att få minst 4790K, 16GB RAM GTX 980 med 1080 eller 1440p skärm för det men svårt att köpa allt nytt under 9k om det inte ska vara väldigt budget grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skulle för den budgeten kolla begagnat. Lär gå att få minst 4790K, 16GB RAM GTX 980 med 1080 eller 1440p skärm för det men svårt att köpa allt nytt under 9k om det inte ska vara väldigt budget grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är inte en sån dum idé kanske.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag instämmer och vill gå så långt att påstå att begagnatmarknaden är den enda vägen att gå om man vill ha någorlunda prestanda och kvalité.

Om begagnatmarknaden är utesluten så är det bättre att vänta med köp för att hålla koml på erbjudanden som kanske dyker upp innan jul.

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop detta lite snabbt inkl skärm för 9k. Rätt ok grejer men har inte tittat supernoga men tog inte något som verkade skräp.

Bara mus och tangentbord saknas. Ett 590 slår 1650 och 1660 kostar flera hundra mer så ett 590 fatboy blev bästa i den prisklassen tyckte jag. Man kan nog spara 100kr på 450W nätagg men tog 550W för kostar inte mycket mer och känns mer säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hittade ett mesigt 1660 super på computersalg, och försökte göra en budgetlista.
annars kan man snåla en del på webhallen med kolink core psu och kolink aviator chassi,
det klipper 500:- på datorn ovan.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953799
Priserna på prisjakt får man ta med en nypa salt innan man kollat vem som säljer
- lägg på 500:-totalt, så iaf 7500:- utan skärm och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Hittade ett mesigt 1660 super på computersalg, och försökte göra en budgetlista.
annars kan man snåla en del på webhallen med kolink core psu och kolink aviator chassi,
det klipper 500:- på datorn ovan.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3953799
Priserna på prisjakt får man ta med en nypa salt innan man kollat vem som säljer
- lägg på 500:-totalt, så iaf 7500:- utan skärm och tillbehör.

Egentligen är chassi och nätaggregat något man inte ska snåla på då man oftast har dem länge, man byter oftare grafikkort eller CPU. Redan de jag valde var på gränsen till för budget. Men visst om man vill spara pengar är det möjligt. Jag känner dock inte till Kolink alls. De kanske är prisvärda men Corsair är något jag känner igen även om just det jag valde var långt ifrån deras bästa.

Det är alltid svårt att veta vad man ska sattsa på. Vill man ha datorn så bra det går just nu eller så framtidssäker som möjligt och köpa bättre CPU och GPU sen.

Jag köpte alltid billigaste nätagg, chassi oxh moderkort i början och satsade på CPU och GPU. Det ger mest prestanda för stunden
Numera är det tvärt om att bra chassi, nätagg och moderkort är grunden man bygger på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag tror lite på det de flesta skrivit och kör möjligtvis utan grafikkort och att han kan uppgradera allteftersom eller att han får mitt när jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Om du har någon som kan bygga ihop datorn så skulle kanske något sådant här kunna fungera?
Då har du 1,9k att lägga på en begagnad 1080p 60hz skärm, tangentbord, mus, musmatta och headset. Vilket borde räcka?
Går också att ta ett billigare grafikkort, typ ett 570 eller 580. "MSI Radeon RX 570 8GB Armor OC" finns för 2k på NetOnNet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Egentligen är chassi och nätaggregat något man inte ska snåla på då man oftast har dem länge, man byter oftare grafikkort eller CPU.

Nja. Själv tycker jag att chassi är något som man kan köpa (nästan) vilket skit som helst om det möjliggör märkbart bättre övriga komponenter, vilket det troligtvis gör med en sådan här stram budget.

En normalanvändare har chassit undanstuvat under bordet och märker aldrig någon skillnad på om den kostar 400 kronor eller 2.000 kronor.

Men jag håller annars med dig om att man bör betala lite extra för komponenter som kommer följa med länge, men det är mest om budgeten är lite större.