Trasig Samsung SSD 970 Evo Plus 1TB = konstigt problem

Permalänk
Medlem

Trasig Samsung SSD 970 Evo Plus 1TB = konstigt problem

Hej Sweclockers

Jag har köpt en Samsung SSD 970 Evo Plus 1TB från inet. Har ett mycket märkligt problem. Efter att jag installerat disken gjorde jag en benchmark på den i Samsung Magician 6.0. Allt såg väl ut och funderade inte mer över det. När jag vid ett senare tillfälle gick in för att kolla såg jag att 137GB (runt detta, inte helt säker) data var skrivet till disken utan att jag överhuvudtaget installerat något. Gjorde en benchmark på den igen och plötsligt stod det i informationen att 273 GB är skrivet på disken. Är något fel i programmet eller är det fel på NVMen. Kan för övrigt tillägga att hårddisken skickades i ett vadderat vitt kuvert men att Samsung förpackningen inuti var i fint skick, så tror ej att en hård stöt kan ha varit orsaken.

Jag behöver verkligen er hjälp, förstår inte varför det är på detta viss. Tråkigt med så mycket data skrivet på en hårddisk som installerades igår.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Permalänk
Medlem

Den skriver och läser data varje gång du gör benchmark.
Samt att Windows skriver och läser data från den nästan hela tiden.

Permalänk
Medlem

Som sagt, att köra benchmarkprogram sliter en hel del på disken (den måste ju skriva för att mäta!), så det kanske man inte skall göra i onödan.

Mao. mängden skrivet du läser ut, är självförvållat pga. att du gör bench-tester.

---

Nu är 273 GB inte så mycket att bry sig om och vid normal körning (och inte kör torrents eller provar mycket med benchmarks hela tiden) så kanske du ligger på 10-20 TB written per år vilket kommer att räcka längre tid än vad de flesta snurrdiskar håller.

Såg att din disk-modell skall hålla för 600 TB written i och med 1TB storlek vilket även med 20 TB written/år skulle hålla för 30 års tid...

...eller så kan man skriva runt 328 GB/dag året runt i 5 år - det är mer än vad du har skrivit upp hittills.

Med andra ord behöver man inte räkna på varenda skriven byte och den här jakten att skriva så lite som möjligt är i många fall överdrivet.

Det är bara när man använder konsument-SSD som serverdiskar som skrivmängden kan bli ett problem och som kan få verkan att SSD/NVMe gå sönder inom halvår till ett år pga. väldigt stora skrivmängder.

Permalänk
Medlem

@Fiklm: Du behöver inte oroa dig. Utöver vad de andra skriver så kan jag berätta att jag har en likadan disk som du som jag satte i dagarna innan midsommar i år. Efter två dagar var den uppe i 1,3TB skriven data...det lugnar ned sig, nu ett halvår senare är jag uppe i 11,9TB skriven data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Hej Sweclockers

Jag har köpt en Samsung SSD 970 Evo Plus 1TB från inet. Har ett mycket märkligt problem. Efter att jag installerat disken gjorde jag en benchmark på den i Samsung Magician 6.0. Allt såg väl ut och funderade inte mer över det. När jag vid ett senare tillfälle gick in för att kolla såg jag att 137GB (runt detta, inte helt säker) data var skrivet till disken utan att jag överhuvudtaget installerat något. Gjorde en benchmark på den igen och plötsligt stod det i informationen att 273 GB är skrivet på disken. Är något fel i programmet eller är det fel på NVMen. Kan för övrigt tillägga att hårddisken skickades i ett vadderat vitt kuvert men att Samsung förpackningen inuti var i fint skick, så tror ej att en hård stöt kan ha varit orsaken.

Jag behöver verkligen er hjälp, förstår inte varför det är på detta viss. Tråkigt med så mycket data skrivet på en hårddisk som installerades igår.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Jag kollade samma saker tidigt när jag hade köpt min, och när jag väl hade stängt av lite saker som skapade extrema mängder skriven data och räknat efter, så har jag konstaterat att det inte är nåt att bry sig om.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574119-w10-15-20-gb-s...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förlåt för sent svar. Då kan man känna sig lugn helt enkelt. Disken ska endast användas för att ladda och spara extremt stora ljud bibliotek så kan bli en del skrivande på den men ska enligt specifikationerna hålla mer än väl för det.

Har köpt en separat heatsink till den som jag installerat om två gånger men temp är fortfarande något hög. Om ni har några tips på hur man får ner temperaturen så hade det uppskattats oerhört.

Tack så jättemycket för visat intresse och alla fina svar, vänliga hälsningar Fiklm