Internet genom telefonjack eller router

Permalänk

Internet genom telefonjack eller router

Hejhej!

Nu är det så att jag kommer att flytta hemifrån i januari, och jag är inte sådär jätte kunnig med internet, bredband, routrar osv och att underhålla sånt själv då jag bott hemma tills nu.

Det jag har läst om lägenheten jag kommer bo i är att det finns tillgång till att få bredband direkt genom telefonjacket i väggen, och att en router inte behövs då, jag har även frågat min styvpappa och han säger samma sak, men han är inte direkt kunnig med elektronik, så jag vet inte om jag vill tro på att det är så enkelt.

Jag kommer troligen att beställa fiber bredband med 100/100 hastighet, och jag vet inte om telefonjacket har några restriktioner gällande hastigheter, sen vill jag ju så klart även ha wifi till min mobil osv, och jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna få det genom ett telefonjack?

Så min fråga är då om jag kommer behöva köpa till mig en router eller inte?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

För fiber behöver fastigheten ha fiber inkopplat, finns det bara telejack är det ADSL. För WiFi behöver du router.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Antagligen menar de inte telefonjack utan nätverkskontakt. Då kan du koppla din dator direkt dit och få internet, eller så köper du en router och kan koppla fler datorer och får trådlöst nätverk och så. Jag tror det är det vanligaste i lägenheter idag.

Permalänk
Medlem

@deadprince: Ja oavsett hur du får signalen till lägenheten (ADSL/VDSL eller fiber) så skall du ha en router för att ta hand om ditt interna nätverk.
Har du via telefonjacket så har du först ett modem som tar emot signalen, efter detta kopplar du in din router.
Har du fiber/Ethernet så finns 2 olika varianter, antingen har du en sk. mediabox som tar emot signalen där du kopplar in din router efter den eller så har du bara ett inkommande jack där du kopplar in din router.
Beroende på hur kabeldragning är gjord (eller inte) i lägenheten så kan man gå vidare till annat jack först innan man kopplar in sin router.

Permalänk
Skrivet av frong:

För fiber behöver fastigheten ha fiber inkopplat, finns det bara telejack är det ADSL. För WiFi behöver du router.

Skrivet av snajk:

Antagligen menar de inte telefonjack utan nätverkskontakt. Då kan du koppla din dator direkt dit och få internet, eller så köper du en router och kan koppla fler datorer och får trådlöst nätverk och så. Jag tror det är det vanligaste i lägenheter idag.

Skrivet av MacAllan:

@deadprince: Ja oavsett hur du får signalen till lägenheten (ADSL/VDSL eller fiber) så skall du ha en router för att ta hand om ditt interna nätverk.
Har du via telefonjacket så har du först ett modem som tar emot signalen, efter detta kopplar du in din router.
Har du fiber/Ethernet så finns 2 olika varianter, antingen har du en sk. mediabox som tar emot signalen där du kopplar in din router efter den eller så har du bara ett inkommande jack där du kopplar in din router.
Beroende på hur kabeldragning är gjord (eller inte) i lägenheten så kan man gå vidare till annat jack först innan man kopplar in sin router.

Alright tack jag har läst på lite om området och det står att fiber finns tillgängligt så jag kommer att köpa till mig en router.
Men det står för att beställa bredband, måste jag "sitta på en stadsnätsport" och koppla in mig i bredbandsuttaget. Jag antar att det är något helt annat uttag som finns i väggen som inte är telefonjacket?

Så när jag flyttar in, kopplar jag antingen in datorn direkt i bredbandsuttaget och beställer bredband, eller kopplar en router in i bredbandsuttaget, och får trådlöst internet och SEDAN beställer bredband?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Alright tack jag har läst på lite om området och det står att fiber finns tillgängligt så jag kommer att köpa till mig en router.
Men det står för att beställa bredband, måste jag "sitta på en stadsnätsport" och koppla in mig i bredbandsuttaget. Jag antar att det är något helt annat uttag som finns i väggen som inte är telefonjacket?

Så när jag flyttar in, kopplar jag antingen in datorn direkt i bredbandsuttaget och beställer bredband, eller kopplar en router in i bredbandsuttaget, och får trådlöst internet och SEDAN beställer bredband?

Du får inget trådlöst internet innan du beställt bredband

Koppla in datorn direkt i uttaget som finns och öppna webbläsaren, ibland kommer man direkt till den sidan där man beställer sin uppkoppling annars får du ange den adressen som gäller (hör med din husvärd).
När du beställt uppkoppling så kan du koppla in din router i uttaget, därefter ansluter du datorn till routern.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Du får inget trådlöst internet innan du beställt bredband

Nej det låter ju rimligt haha, tänkte på det också, men såhär står det på deras sida:
"Var hemma i din bostad och koppla in dig i bredbandsuttaget med en nätverkskabel eller via din trådlösa router (fungerar också med trådlös router, surfplatta eller mobiltelefon)."

Märkligt, men då får jag köpa till mig en internet kabel också i så fall då jag kör trådlöst för tillfället

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Nej det låter ju rimligt haha, tänkte på det också, men såhär står det på deras sida:
"Var hemma i din bostad och koppla in dig i bredbandsuttaget med en nätverkskabel eller via din trådlösa router (fungerar också med trådlös router, surfplatta eller mobiltelefon)."

Märkligt, men då får jag köpa till mig en internet kabel också i så fall då jag kör trådlöst för tillfället

Det dom menar är att man kan sätta upp sitt interna nätverk (wifi) först och sedan ansluta mot beställningssidan.
Så om routern är konfigurerad så att du kan ansluta datorn trådlöst till denna så kan du komma åt beställningssidan, dock måste routern sitta med kabel i jacket.
Skall du spela på datorn rekommenderar jag att även den är ansluten med kabel till routern, men det kan du ta senare i så fall.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Det dom menar är att man kan sätta upp sitt interna nätverk (wifi) först och sedan ansluta mot beställningssidan.
Så om routern är konfigurerad så att du kan ansluta datorn trådlöst till denna så kan du komma åt beställningssidan, dock måste routern sitta med kabel i jacket.
Skall du spela på datorn rekommenderar jag att även den är ansluten med kabel till routern, men det kan du ta senare i så fall.

Tack för hjälpen

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510