Permalänk
Medlem

Ny speldator budget ~14k

Desto mer man läser desto svårare är det att bestämma sig för komponenter.

Ser den här ok ut eller borde jag byta ut något för att få mer prestanda för pengarna, planerar att ha den här datorn många år innan jag byter igen. Kan självklart byta ut komponenter under tidens gång men vill att den skall hålla några år iaf.

Permalänk
Medlem

@KentL: mycket fint bygge. Ta en titt på Phanteks P400A, fint chassi för bra pengar, bra luftflöde, kanske lägga några hundralappar på extra fläktar, vet inte hur många som följer med i standard.

edit: kolla också på inets erbjudande till Sweclockare, Sapphire 5700xt kort för 4990:-

Permalänk
Medlem

Oh missat att vi har sådana fina erbjudan och chassit såg nice ut, tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Neo-minnen är optimerade för Ryzen 3000
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181989

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på 32gb 3200mhz istället, då bör du inte behöva bry dig om ram medans du har denna dator.

80+ guld är inte ett måste enligt mitt tycke så hittar du en som är 80+ bronze så skulle det gå lika bra.

Sedan så hade jag gjort lite annorlunda med lagringen. T.ex en mindre m2 för OS eller en lite mindre m2 för där du vill ha fart och en vanlig sata ssd för OS. Men jag gillar iaf att ha OS på en egen disk då det gör det smidigare om man behöver/vill blåsa det.

Du måste inte köpa alla delar på ett ställe, särskilt eftersom du bör komma upp i fri frakt på de flesta ställen så att köpa 5700xt nitro+ från Inet är ett sätt att få ett likvärdigt kort till en billigare peng. Kollade upp nitro+ och red devil och dom verkar båda tillföra topp korten i 5700xt serien.

Jag är ingen chassi nörd men gillar att ha plats för extra fläktar för framtiden så det är väll det jag har att säga om chassi.

Glöm inte att du behöver OS om du inte har det redan.

Permalänk
Medlem

Har några SSD som jag flyttar från gamla datorn och OS har jag redan. Köpte kortet från Inet så det är löst.

Haft en förkärlek för Fractal Design men håller med att det är skönt med extra utrymme och fläktar, har 5 i min nuvarande burk. Kommer nog flytta över 2 av dem till nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Neo-minnen är optimerade för Ryzen 3000
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181989

Hur stor skillnad är det på dem som är optimerade och inte optimerade?

Permalänk
Medlem

@KentL: ska inte spela någon roll finns en qvl lista från varje moderkortstillverkare vilkacramminnen moderkortet är testade med, givetvis fungerar fler minnen än dem som finns på listan. När det gäller hastighet på ramminnen till Ryzen 3000 serien tycker jag att man ska välja 3600mhz minnen. Systemet blir raskare och får lägre latenser, system är omptimerat för 3600mhz minnen out of the box.