Hjälp, råd och tips med att köpa pendlarbil till "bilidiot"

Permalänk
Medlem

Hjälp, råd och tips med att köpa pendlarbil till "bilidiot"

Hej, poppar ju upp trådar om hjälp med bilar då och då så tänkte, varför inte? Brukar få bra råd om annat och se folk hjälpa varandra med det mest här under årens lopp

Bytte jobb för c:a ett halvår sedan dit jag pendlar 16 mil totalt om dagen, tre dagar i veckan med min SAAB 9-5, 2006. Efter årsskiftet blir det förmodligen 5 dagar i veckan, och efter hösten reparationsräkning på c:a 15 tkr och tre dagar på verkstaden för delarna finnas inte i lager samt att den gärna drar 0,95-1 liter milen inser jag att det är dags hitta en ny bil (haft den sen 2013, min enda bil än så länge, men aldrig behövt den dagligen).

Men jag är väldigt tafatt med bilar, och tycker det är en djungel att veta vad fn man vill/ska ha, så slänger ut en fråga här om jag tänker rätt, att det går ihop

Vad jag tänker mig

Köpa från handlare (kan inte tillräckligt för att köpa från privatperson, skriftlig garanti i 3-6 månader får duga från en firma)
Budget: Max 170 tkr (exkl inbyte av min gamla bil, ser det bara som "rabatt" på priset", har ingenstans att ha den innan jag sålt den privat i vilket fall).

Tillverkningsår: 2015 eller nyare
Mil, upp till 7500
Växellåda Automat

Dra 0,4-0,6L bensin/milen (eller jfr kostnad i diesel)

Vad jag tänker att det som visas är "rimliga" bilar, tillräckligt nya för att inte ha jätteproblem eller blivit allt för slitna, men samtidigt att de gjort sitt stora värdefall.

Kör nästan uteslutande motorväg eller 70+ väg, och vill ha lite tryck i motorn för när det behövs, som omkörning eller upp på motorvägen.

Så undrar går mina tanker ihop? Vad skulle ni rekommendera för bilar? Finns det någon haft haft en liknande SAAB som hittat ett fungerande substitut? (för jag gillar min nuvarande bil, bara inte vad den kostar
Tacksam för all input!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Vila i frid

Kika på blocket efter en Toyota som liknar det du söker - det kan aldrig bli fel. Köp endast från MRF-anslutna handlare.

Permalänk
Medlem

Toyota Avensis diesel? Vet inte hur mycket de förbrukar men borde inte vara så mycket på landsväg.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_avensis_kombi_2_2_d_4d_aut_150hk_navi/87147095

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Be att få jobba hemma två dagar i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du skulle alltså betala minst 4800 i månaden i bränslekostnad om du fortsatte med den här bilen. Och lägga runt två timmar på resandet.
I bästa fall kan du halvera bränslekostnaden med en ny bil, men fortfarande lägga två timmar om dagen på åkandet.

Vore det inte bättre ifall du letade efter en liten hyresrätt? Eller nån som vill ha en inneboende.

Känns dumt att göra sig av med en bil man gillar när man just kostat på reparationer. Du kommer inte få speciellt mycket för den skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kika på blocket efter en Toyota som liknar det du söker - det kan aldrig bli fel. Köp endast från MRF-anslutna handlare.

Skrivet av fantomsmurfen:

Toyota Avensis diesel? Vet inte hur mycket de förbrukar men borde inte vara så mycket på landsväg.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_avensis_kombi_2_2_d_4d_aut_150hk_navi/87147095

Toyota alltså... Får kolla och boka provkörning. MRF anslutning är definitivt ett krav.

Skrivet av Irre:

Be att få jobba hemma två dagar i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är just att de vill ha mig på plats, även om jag har ok på att jobba hemma vid behov (och gillar att vara på plats, trevlig arbetsplats

Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Du skulle alltså betala minst 4800 i månaden i bränslekostnad om du fortsatte med den här bilen. Och lägga runt två timmar på resandet.
I bästa fall kan du halvera bränslekostnaden med en ny bil, men fortfarande lägga två timmar om dagen på åkandet.

Vore det inte bättre ifall du letade efter en liten hyresrätt? Eller nån som vill ha en inneboende.

Känns dumt att göra sig av med en bil man gillar när man just kostat på reparationer. Du kommer inte få speciellt mycket för den skulle jag gissa.

Som jag räknat med 16 mil per dag, 21 arbetsdagar per månad, och ett bensin pris på 16 kr blir det 5053 kr / månad, kan jag komma undan med 75% av bränslekostnaden (0,7 l / mil) är det nästan 14 tkr per år eller mer om jag hittar bättre bränsleekonomi.

Ovan på det har jag satt ovan gränsvärden för att få en bil i hyggligt skick, färre problem och förhoppningsvis inte flera dagars väntetid om något behöver lagas (nu är det 13-14 för SAABen så sakta men säkert blir det färre och färre delar på marknaden och de blir dyrare (iaf enligt bilmeken som lagade bilen som bollade med mig om det var värt att laga den senaste (de säljer inte bilar så tar dem på allvar när ställer sig 50/50 till att laga den)

Vill inte riktigt Uppsala, och vill inte ha två hem (och vad kostar det att att rodda upp så man har två hem, spec om man ska vara i det ena två extra timmar varje dag när man inte sitter i bilen).

Jo, det är en förlust och att köpa bil efter en dyr reparation, valda att reparera den just för att jag annars hade behövt stress köpa en ny bil för att kunna jobba (kollektivtrafiken är urusel mellan Uppsala och Åkersberga, mellan 1,5 och 2,5 beroende på när man ska åka, plus ev väntetider)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

@during:

Jo fast 14 000 eller kanske 20 000 per år är ändå inte så mycket ställt i relation till en ny bil för 100 000 - 170 000.
Tveksam till att du vill fortsätta bilpendla två timmar om dagen hur många år som helst.

En nyare bil behöver inte automatiskt betyda färre problem.
Du skrev att du haft din 9-5a sen 2013, vet du hur mycket du lagt på reparationer på den tiden?
Skulle gissa att den har varit billig i drift.

Sitter här och har lite roligt åt att du ojar dig över flera dagars väntetid innan den kunde lagas.
Kommer nog några riktigt bilkunniga snart som kan förklara att det är helt normalt.
Om några bilmärken brukar det sägas lite elakt att de spenderar mer tid på verkstan än hos ägaren.

Vissa verkstäder erbjuder lånebilar, men annars kan man alltid hyra själv. Gamla Statoil har en riktigt billig modell som kostar 350 kronor dygnet om man bokar via nätet.
Finns någon tjänst för att hyra bil av privatpersoner, det skulle du kunna göra för att få provköra några begagnade bilar längre sträckor.

Visst skulle det kosta lite med ett extra hem, men på det sättet hade du fått bort mycket av bränslekostnaden och restiden. Inredning behöver inte vara så dyrt, speciellt inte om vi jämför med att köpa en ny bil.
Men det är säkert svårt att få tag i en egen hyresrätt, därför jag föreslog inneboende också.

Permalänk
Medlem

En Toyota auris hybrid eller möjligen en prius, kommer ju ner till 0.4 om du inte idiotkör dom. Sen hur kul de är att köra är ju diskutabelt, men de är ju inte lika stora som en avensis åtminstone. Ligger ju i övre delen av ditt prisspann men brukar ju hålla hyggligt 2:a handsvärde verkar det som. Är de servade på aukt verkstad har du också nån garanti på 8år/10kmil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

@during:

Jo fast 14 000 eller kanske 20 000 per år är ändå inte så mycket ställt i relation till en ny bil för 100 000 - 170 000.
Tveksam till att du vill fortsätta bilpendla två timmar om dagen hur många år som helst.

En nyare bil behöver inte automatiskt betyda färre problem.
Du skrev att du haft din 9-5a sen 2013, vet du hur mycket du lagt på reparationer på den tiden?
Skulle gissa att den har varit billig i drift.

Sitter här och har lite roligt åt att du ojar dig över flera dagars väntetid innan den kunde lagas.
Kommer nog några riktigt bilkunniga snart som kan förklara att det är helt normalt.
Om några bilmärken brukar det sägas lite elakt att de spenderar mer tid på verkstan än hos ägaren.

Vissa verkstäder erbjuder lånebilar, men annars kan man alltid hyra själv. Gamla Statoil har en riktigt billig modell som kostar 350 kronor dygnet om man bokar via nätet.
Finns någon tjänst för att hyra bil av privatpersoner, det skulle du kunna göra för att få provköra några begagnade bilar längre sträckor.

Visst skulle det kosta lite med ett extra hem, men på det sättet hade du fått bort mycket av bränslekostnaden och restiden. Inredning behöver inte vara så dyrt, speciellt inte om vi jämför med att köpa en ny bil.
Men det är säkert svårt att få tag i en egen hyresrätt, därför jag föreslog inneboende också.

Har ingen illusion om att jag kommer spara pengar på att köpa en ny bil, kanske ett "break-even" som hypotes när man inte vet hur länge något håller eller kostat när man sålt den, men från vad jag kan se på bilannonser idag, så är det inte orimligt att en 3-4 år gammal bil för 150 tkr är värd 75 tkr om 4-5 år och 10 k mil, och då har jag under tiden sparat 4-5 x 14 tkr = 62-70 tkr, samt mellanskillnaden i service och reparationskostnader.

Även om jag slutar pendla om X år så kommer jag nog ha kvar den bil jag har då.

Förstår fullständigt att en nyare bil direkt översätts till mindre problem, därför jag skriver här för tips och tankar. Skulle jag gå in blåögd till en bilhandlare skulle jag definitivt bli lurad, vi måste alla börja lära oss någonstans. Visst det är normalt att saker tar tid och jag är bered på lånebil eller att hyra, och tips om vilka märken jag bör undvika är jag väldigt tacksam för, eller om jag tex ska köpa en viss sort man göra mig av med den innan X år eller mil.

Klart jag är nojjig för att inte kunna ta mig till jobbet, men framför allt blev jag nojjig över att delar till min bil inte fanns i lager (kollade min mail, senaste delen var slut i Sverige just då) Vad gör jag när 3 dagar blir en vecka, två, fyra osv eller att, "Tyvärr, delen finns bara inte längre"? Kanske jag som är paranoid, men märket finns inte längre, och den är onekligen en äldre bil.

Förslaget om extra hem oavsett eget eller inneboende är ett bra förslag, men det är bara inte för mig, då kunde jag lika gärna flytta, och det vill jag bara inte.

Så lite summerat: Det handlar inte bara om kostnaden i sig, det handlar också om att lära mig och begränsa vad som för mig är en djungel, då blir pengarna den punkt jag förstår, även om det är en förlustaffär överlag.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av during:

...då blir pengarna den punkt jag förstår, även om det är en förlustaffär överlag.

Bilar är alltid en förlustaffär, trots det har jag tre tråkiga bilar som drar $tålar, men för att liva upp tillvaron - fem motorcyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

En Toyota auris hybrid eller möjligen en prius, kommer ju ner till 0.4 om du inte idiotkör dom. Sen hur kul de är att köra är ju diskutabelt, men de är ju inte lika stora som en avensis åtminstone. Ligger ju i övre delen av ditt prisspann men brukar ju hålla hyggligt 2:a handsvärde verkar det som. Är de servade på aukt verkstad har du också nån garanti på 8år/10kmil.

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst att Auris har hög bullernivå. Kanske inte så roligt om man ska långpendla varje dag. Avensis ska vara betydligt tystare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har läst att Auris har hög bullernivå. Kanske inte så roligt om man ska långpendla varje dag. Avensis ska vara betydligt tystare.

Det är möjligt, jag tycker min avensis låter som en kakburk dock så det är nog bäst att testköra lite. Våldsam skillnad i kupéljud beroende på vilka däck jag har...

Skickades från m.sweclockers.com