Leveranstid Sverige VS Kina

Permalänk
Medlem

Leveranstid Sverige VS Kina

Jag beställde en mus, den skickades ifrån Hong Kong, Kina.
Den fanns på DHL Serviceställe (Circle K) bredvid där jag bor att plocka upp 3 dagar efter jag beställde musen.
Det var fraktfritt, och priset för musen var Ca 150:- lägre än svenska butiker. Efter moms och tull.

Jag beställde en musmatta från Komplett, de tog 50:- i fraktavgift. Paketet fanns att hämta på Postnords utlämningsställe efter 5 dagar.

Jag vill hemskt gärna stödja svenska butiker (nu är väl dock Komplett norskt men).
Men hur kan det bli så här? Varför blev frakten både billigare och snabbare från Kina?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

DHL brukar väl inte vara fraktfritt från Kina, får man fråga var du beställde?

Var beställningen på Komplett i samband med Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag beställde en mus, den skickades ifrån Hong Kong, Kina.
Den fanns på DHL Serviceställe (Circle K) bredvid där jag bor att plocka upp 3 dagar efter jag beställde musen.
Det var fraktfritt, och priset för musen var Ca 150:- lägre än svenska butiker. Efter moms och tull.

Jag beställde en musmatta från Komplett, de tog 50:- i fraktavgift. Paketet fanns att hämta på Postnords utlämningsställe efter 5 dagar.

Jag vill hemskt gärna stödja svenska butiker (nu är väl dock Komplett norskt men).
Men hur kan det bli så här? Varför blev frakten både billigare och snabbare från Kina?

Antagligen timeade du en utkörning precis från Kina, jag skulle tro att leveranser från Kina vanligtvis har lite mer varierande leveranstider mellan några dagar (ditt fall) och en månad (min erfarenhet), medans något från t.ex. Komplett eller Inet vanligtvis kommer inom en vecka oavsett. Just nu går väl posten lite på Knäna inför julhandeln och efter BF också vilket säkerligen bidrar till de 5 dagarna du upplevde

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Antagligen timeade du en utkörning precis från Kina, jag skulle tro att leveranser från Kina vanligtvis har lite mer varierande leveranstider mellan några dagar (ditt fall) och en månad (min erfarenhet), medans något från t.ex. Komplett eller Inet vanligtvis kommer inom en vecka oavsett. Just nu går väl posten lite på Knäna inför julhandeln och efter BF också vilket säkerligen bidrar till de 5 dagarna du upplevde

Utöver detta betalar Sverige (mottagarlandet) för majoriteten av frakten från Kina oftast via subventionering. Men DHL brukar inte ingå där så de kanske hade någon "drive" / rea där de bjöd på frakten?

Mitt nuvarande paket skickades med ChinaPost, det verkar ha flugits fårn Shanghai till Sverige, för att sedan ta sig till Amsterdam för att sedan åka med lastbil till Sverige och nu verkar det vara ute på lokal delivery courier? Spännande väg paketen tar. Har tagit 2 veckor hittills dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

DHL brukar ju inte räknas som standardpost direkt. Det är ju lite som att klaga över postverket tar en dag för att leverera paket när budfirmor som best/budbee/mfl kan leverera samma kväll.

Permalänk
Medlem

Det var från Razers onlinebutik. Det jag är mest fundersam över är hur musen kan vara billigare än svenska butiker, och levereras så snabbt fraktfritt från Kina.
De har alltid "Free Standard Shipping on orders over 89€ to Europe" så visst bör de räkna med fraktpriset på något vis. Är väl bra marginal och överprisade produkter?
Imponerande.
Självklart tog det någon dag extra från Komplett pga Black Week. Men jag har nog alltid haft 3 dagar leverans som minst från Komplett.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad är det som är billigare på Razers hemsida? De produkter jag jämförde med hade samma pris i svenska butiker med fri frakt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många variabler;

Som många skriver är DHL inte standard post, och du kan haft tur och komma med alla anslutningspunkter på vägen, fått plats på ett direkt flyg till Sverige m.m. jfr att du haft otur hos komplett, och det är mer paket än normalt i systemet just nu i Sverige (och av DHL, PN och Schenker som är de vanligaste som jag känner till, tror jag DHL har minst belastning i Sverige)
Handlar en hel del på nätet, och beställningar för lunch finns att hämta eftermiddagen dagen efter.

Men utan större statistik blir det anekdotbevis.

Ang fri frakt, du hade fått det från komplett (och mer all mindre alla onlinebutiker) om du handlar över $89 (brukar väl vara 500+7800+ kr där jag handlar). Om komplett kunde erbjuda frifrakt på en musmatta för 150 kr hade jag varit mer oroad för vilka marginaler de har.

Priset finns det mycket variabler på, har inte kollat dollars kursen, men igen, du kan haft tur och köpt låg kurs, butikerna köpt med hög växelkurs (det kan vara lång tid mellan att de beställer och betalar delar eller hela ordern i förskott). Du hade frifrakt, annars hade du betalat moms på den som butikerna gör (inte helt 100 på denna, vet inte om det läggs på moms för vad frakten borde varit)

Sen är det klart att Razer om de säljer själva kan vara billigare än en återförsäljare, merkostnaden är ju mycket lägre, deras personal är billigare, de behöver inte täcka garantiärenden på samma sätt. mm.

Så grattis, du hade förmodligen tur på alla fronter med köpet

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det var från Razers onlinebutik. Det jag är mest fundersam över är hur musen kan vara billigare än svenska butiker, och levereras så snabbt fraktfritt från Kina.
De har alltid "Free Standard Shipping on orders over 89€ to Europe" så visst bör de räkna med fraktpriset på något vis. Är väl bra marginal och överprisade produkter?
Imponerande.
Självklart tog det någon dag extra från Komplett pga Black Week. Men jag har nog alltid haft 3 dagar leverans som minst från Komplett.

Så du handlade ifrån en Kinesisk Razer store? Går det ens.
Du skriver euro i din text för free shipping, varför skulle en Kinesisk razer store ha euro.

När man beställer ifrån Razers Euro store skickas det ifrån eu, har beställt där flera gånger. Aldrig skickats ifrån Kina vilket ju också vore väldigt illa av Razer om de skulle göra så då det inte längre är fri handel utanför EU.

Och snackar vi Razer EU store så har de samma priser som i Sverige förutom om de skulle köra någon drive. Och om då då skulle skickas ifrån kina blir det betydligt dyrare då du får betala 75kr + 25% moms utöver det.

https://www.razer.com/eu-en/store/gaming-mice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så du handlade ifrån en Kinesisk Razer store? Går det ens.
Du skriver euro i din text för free shipping, varför skulle en Kinesisk razer store ha euro.

När man beställer ifrån Razers Euro store skickas det ifrån eu, har beställt där flera gånger. Aldrig skickats ifrån Kina vilket ju också vore väldigt illa av Razer om de skulle göra så då det inte längre är fri handel utanför EU.

Och snackar vi Razer EU store så har de samma priser som i Sverige förutom om de skulle köra någon drive. Och om då då skulle skickas ifrån kina blir det betydligt dyrare då du får betala 75kr + 25% moms utöver det.

https://www.razer.com/eu-en/store/gaming-mice

Jag trodde också det skickades ifrån EU. Det var EU store jag beställde ifrån.
Men musen skickades ifrån Hong Kong, jag följde trackingen. Hong Kong > Leipzig > Arlanda.
Moms var med i priset från början, och det är ingen tull på detta.

Musen kostade 169,99 euro. Vilket med dagens valuta blir 1794.50:-
Billigast i svensk butik är just nu 1799:-
De andra mer välkända butikerna tar 1849:-

Reggar du som en ny kund hos Razer får du även 10euro rabatt. Då blir priset 1688,93:-

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken