Permalänk
Medlem

Aimesh RT-AC68U +2st Lyra mini

Hej,

Jag slog till på black friday och köpte ett par Lyra mini för att fixa ett mesh-nätverk hemma men jag är lite osäker på hur jag på bästa sätt ska sätta upp det.

Förutsättningar:
Fibercentral där fibern kommer in med tillhörande fibermodem och en router från Telia som är leverantör. I centralen finns det också 2st nätverksuttag till varje rum. Min RT-AC68U får inte plats i fibercentralen, eventuellt går det genom att flytta på fiberdosan.

Jag har alltså
Telia router
RT-AC68U
2st Lyra mini
Nån gammal switch som ligger hemma hos mina föräldrar

Hur bygger jag ihop det smidigast? För att göra det jävligare är det ju bara 4st LAN portar på båda de stora routrarna

Permalänk
Medlem

Vad skall du med Telia routern till? Har du inte IP-TV så kan du skippa den.
Det bästa är att koppla Lyrorna med kabel till routern.
Behöver du mer uttag så skaffa switchar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Jag hade utan vidare använt ASUS routern om den fått plats i fibercentralen, som det är nu är jag mest inne på att: Sätta telia routern som dhcp men utan wifi, leda tealian till en switch som fördelar ut till de båda lyrorna och asus routern. Därmed skulle det finnas en koppling via switch till asus routern från lyrorna.

Vet inte hur funktionellt det är...

Permalänk
Medlem

@addqd: Du behöver inte placera ASUSen i centralen, eftersom du har 2st uttag till varje rum.

Placera ASUSen i valfritt rum och koppla ihop den i centralen. Komplettera med switchar beroende på hur många trådade enheter du behöver koppla in i ditt nät.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hjälp!

Kanske lite OT men jag har precis samma prylar som du och får inte mina två Lyra mini att ansluta sig mot RT-AC68U.
Köpte först Lyrorna som fyndvara hos Netonnet och fick då en Lyra att ansluta sig som AiMesh-nod men inte båda. Efter mycket jävelskap tänkte jag att det var fel på dem, de åkte tillbaka och jag fick två nya. Dessa fick jag dra igång enskilt som routrar för att kunna uppdatera. Sedan reset men RT-AC68U vill inte kännas vid dem.
Hur har du fått igång dina?
Ytterst tacksam för tips och råd, jag har inte så mycket hår kvar att slita bort nu... =/
Kan tillägga att jag kör dhcp på teliaroutern(adsl) med avstängt wifi idag och RT-AC68U i AP-läge.
Fiber kopplas in om någon vecka och då ska RT-AC68U gå som router med två Lyror anslutna.

//IBKCAD