Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Medlem

Det var riktigt spännande och kul att gå över till AMD efter att ha kört "safe" med Intel (som inte visade sig vara speciellt safe, ni vet vad jag menar) i ett gäng år. Lanseringen var dock inte superlyckad men det känns som att de fixat det värsta nu och nästa lansering kan bara bli bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Härlig timing, såg precis klart en video från AdoreTV om Intels fulspel..

Särskilt när man läser wcc och vad dom skriver att det är just Intel Marketing som hävdar detta. Litar inte på Intel alls längre. Det lukat ruttet och desperat. Gillar wcc's omröstning. Säger väll det mesta.

Hoppas dom får tummen ur och kommer med något intressant snart. Det att dom återupptar 22nm är ändå lite spännande då för en hel del datorer så är inte topp prestanda det absolut bästa och överlag skulle det vara lite intressant med billiga men ändå OK processorer på marknaden. Antagligen för att hålla kvar OEM's men det skulle vara lustigt att se om detta blir en storsatsning och Intel klassas som budget alternativ.

Permalänk

Intel verkar genuint oroliga för AMDs framgångar, bra för oss konsumenter bara de kan sluta med smutskastningskampanjerna och fokusera på att göra bra produkter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Säkerhetsbrister som upptäcks då och då där patcharna sänkar din prestanda? Sure.

Usch, tala inte om eländet; För något år sedan köpte jag en NUC till min mor i tanke att den skulle vara smidig "och bara fungera". Det har kommit 20+ BIOS-uppdatering till den som man måste flasha manuellt. Dessutom glömmer datorn tidsinställningen för klockan iderligen trots att batteriet i den är nytt. Ja, med Intel vet man verkligen vad man får...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Jag vet vad jag får av intel

Det vet man verkligen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Intel verkar genuint oroliga för AMDs framgångar, bra för oss konsumenter bara de kan sluta med smutskastningskampanjerna och fokusera på att göra bra produkter

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer ta 2-3 år innan Intel på riktigt kan slå AMD på fingrarna igen (Om AMD blir giriga och börjar strypa utvecklingen av affärstaktiska skäl), men en smutskastningskampanj är billig och tar max en vecka att färdigställa så det är nog det de kommer köra på ett bra tag framöver, men tech-pressen dansar ju inte efter deras pipa och det är många som är fly förbannade på dem, så jag tror inte att det blir som Intel tänkt sig utan det lär hoppa upp och bita dem i arslet. Dessutom har de börjat frångå saker som de förband sig till i antitrustmålsförlikningen, så det lär inte dröja länge innan någon anmäler dem för det. De har det inte lätt nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Usch, tala inte om eländet; För något år sedan köpte jag en NUC till min mor i tanke att den skulle vara smidig "och bara fungera". Det har kommit 20+ BIOS-uppdatering till den som man måste flasha manuellt. Dessutom glömmer datorn tidsinställningen för klockan iderligen trots att batteriet i den är nytt. Ja, med Intel vet man verkligen vad man får...

Det är väl bara skita i att uppdatera bios, jag tror inte att din morsa bryr sig om vilken bios-version hon har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Intressant hur Intel började skrika om ''relevanta tester'' när AMD började komma farligt nära i program som Intel själva benchmarkade med tidigare... Detta har pågått ett tag, och vi har med stor sannolikhet bara sett början på det.

Jo dom trixar hur mycket som helst med det nu. Från deras "Intel product improvement program" har de tagit fram relevanta tester som bygger på använding på notebook/2-1-enheter. Detta går sedan att extrapolera godtyckligt då deras produkter kan jämföras med AMDs mångkärniga cpuer som 3800x eller 3950x, i stort sett the complete Ryzen lineup.
https://www.youtube.com/watch?v=v1FfxHAuwiM&feature=youtu.be&...

Det kommer bli värre, speciellt om Ryan Shrout får Jon Carvill's gamla toppjobb vid Intels Tech Leadership Marketing.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

@Elektron: Kanske hans mor vill att klockan ska fungera? "Dessutom glömmer datorn tidsinställningen för klockan iderligen trots att batteriet i den är nytt."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

Håller helt med, min 3800x och 3900x små strular samt man får mixtra en hel del för att få lite fart på de.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Intel istället borde satsa på att marknadsföra hur pålitliga de är.
De har ju inte missat att bli drabbade av en enda av senaste tidens säkerhetsproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Jag vet vad jag får av intel

Det vet jag också. En mindre prisvärd produkt med massor av säkerhetshål som kostar prestanda att fixa. Tar hellre Ryzen 3600 (ännu hellre åtta kärnor eller mer men då tycker jag det blir för dyrt). 32 MB snabbt L3 cache i en processor som kostar ca 2000 kr är inte illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Intel stabilare? Nja håller inte med efter 4 månaders användning av Ryzen 3900x (3700x till en början). det har inte varit en enda bluescreen och det har alltid fungerat bra och med senaste bios uppdateringar har i princip alla fel eliminerats (som jag inte märkt av). Min 8700k var mindre stabil än detta så jag vet inte vad poängen är.
btw den här marknadendsföringen gör mig spyfärdig

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

Intressant att dom hänvisar till "verkligt bruk" och "vardagsanvändande" för att sedan säga att deras processorer överklockar bättre.. För det är exakt det som är "vanligt bruk" xD

Om du använder dina entusiastkubskaper och överklockar skiten ur den, då kan du sedan arbeta i Office-programmen OCH köra Harpan samtidigt 13% snabbare!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ytterst märkligt och snudd på fördummande uttalande från Intel. Anar jag lite hybris?
Är inte vad som är ett "relevant test" väldigt subjektivt och varierar från användare till användare?

För mig som nästan uteslutande "bara" använder datorn som ett nöjesredskap (surf, film, spel) har jag definitivt behov av mer än 4 kärnor. Redan nu finns det mjukvara (spel) där min 8700Ks nuvarande 6 kärnor går i taket och stundtals ligger på 100% användning.
Idén att en 4/4 CPU (med högre frekvens) skulle ge mig en bättre upplevelse än en 6/12 CPU (med lägre frekvens) är befängd, och att Intel inte verkar klassa det jag använder datorn till som relevant gör mig faktiskt lite irriterad.

TLDR: Hade tagit en 3600 över en 9350K varje dag i veckan.

Edit: Och nu har jag inte ens gått in på säkerhetshålen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Elektron: Kanske hans mor vill att klockan ska fungera? "Dessutom glömmer datorn tidsinställningen för klockan iderligen trots att batteriet i den är nytt."

Då låter det tyvärr som att det är läge för en reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

I ett nytt utspel menar Intel att bolagets processorer med lägre priser och färre kärnor är bättre än AMD – i verkligheten.

Mmm. Visst.

Helt tills nästa gäng med säkerhetshål hittats i Intels sketna design förstås och ännu mer prestanda måste patchas bort...

Permalänk
Avstängd

Och lustigt nog tror folk att AMD kommer att bli lika dumma mot konsumenter ifall dom når samma nivå som Intel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hmm,tänkte gå in och kolla lite hur dessa presterade idagsläget på swec men märkte precis att Swec inte har några "low end" cpuer kvar i sina cpu test. r5 1600 finns men ej några i3or eller några zen/+ quads.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

I min flickväns dator aå sitter det en 8350k. I 1080p 144hz gör den absolut sitt jobb tillsammans med ett gtx1080. Ligger på 4.8ghz. Inget spel har ännu visat sig vara ett problem. Inte ens total war warhammer 2 långt in över turn 200. Vet dock att GTA5 och RDR2 tappar endel emot fler kärnor. Men de har vi inte spelat. Den drar jämnt skägg och mer ändå än vad jag presterar i 1440p 144hz med ett 1080ti och 5820k @ 4.6ghz. Min cpu är dock uråldrig. Köper jag nytt i framtiden hamnar det nog på ryzen. Har en serverburk med 1500x. Den är jag helnöjjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu börjar smutskastningskampanjen...
Intel har reserverat 3 miljarder USD för att "möta" AMD.
Förbered er på riktiga slamkrypare, "alternativ fakta" och annat på äckligt hög nivå.

Nej, snarare på "äckligt låg nivå".

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och lustigt nog tror folk att AMD kommer att bli lika dumma mot konsumenter ifall dom når samma nivå som Intel

Ja precis! Vi vet ju såklart att alla snälla fina gubbar och gummor jobbar hos AMD och sprider kärlek och trådar till alla, och alla dumma människor jobbar på Intel och tar alla barnens klockcykler.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Vilken alternativ "verklighet" tänker de på då?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och lustigt nog tror folk att AMD kommer att bli lika dumma mot konsumenter ifall dom når samma nivå som Intel

Inget är ju säkert men kan inte nämna många företag med markndsdominans som inte blivit själlösa vinstmaskiner när de haft sitt territorium säkrat länge nog. Ser du någon anledning att Lita på AMD över Intel, ifall de skulle ta kontroll över marknaden?

Relativt jämn och intensiv konkurrens, det är vad jag vill ha.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Spela lite red dead så vår vi se hur bra 4 kärnor tuggar.
Tycker Intel tappar bollen och börja skrika på att andra är dumma när det inte går deras väg längre.
Kom igen intel, ge oss en bra konkurrent istället för att försöka vinna folk med dålig reklam. De förstör bara för sig själva

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"verkliga tester"? t.ex när Intels chefer kollar Netflix och spelar Facebookspel?

Inte ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tycker intel känns bättre överlag. Och känns stabilare. Jag vet vad jag får av intel

När senast provade du en AMD processor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om du använder dina entusiastkubskaper och överklockar skiten ur den, då kan du sedan arbeta i Office-programmen OCH köra Harpan samtidigt 13% snabbare!

Exakt! XD

Permalänk
Medlem

@Xinpei: senast var AMD FX-8350 Black Edition. Och den var helt OK. Men AMD ryzen känns väldigt plastigt och fattigt.

Permalänk
Medlem

AVX2 och AVX512 gör Intel (x) ett givet val för mig om jag skulle köpa CPU idag. Visst kan man stirra sig blind på Cinebench om man inte har fler egenskaper på sin önskelista. Jag tycker att de flesta HEDT-artiklar har clickbait-rubriker och sedan testar dom allt som gör HEDT till HEDT.