Permalänk
Inaktiv

AMD Ryzen 3700X Fryser / Startar om

Tjena gänget!

Jag köpte ett uppgraderingskit med Ryzen 3700X, detta har jag nu:

  1. AMD Ryzen 7 3700X Processor

  2. ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

  3. HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)

  4. EVGA Supernova G3 650W

  5. Asus Geforce GTX 1080

Allting fungerade superbra i en vecka fram tills igår, jag startade ett spel och efter 20 min så frös den, efter 3-5 sekunder blir allt svart och datorn startar om, väl inne i windows igen så står det bara "Kernel power 41" i eventloggen. Testade starta ett spel igen med HWmonitor igång, alla temperaturer ser bra ut, med en max peak på 70C. Det var även i någon av omstarterna grafikkortet inte hittades förrän 30 sekunder efter start av windows.

Detta är gjort:

  1. Installerat chipset drivers

  2. Uppdaterat BIOS

  3. Stängt av cpu boosting i BIOS

  4. Testat en annan Windows installation

Grafikkortet har alltid fungerar felfritt och det enda märkvärda med PSUn jag kan tänka på är att den brukar ha lite coil whine vid uppstart men efter att black screensen börjat uppstå så har jag EJ hört något coil whine

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487995-windows-10-ker...

Vet dock inte hur det fungerar på en INTEL Ryzen....

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv

@Ronnie60: Hahahah såg inte det, oops. Tack! Jag packade faktiskt ned min PSU för att eventuellt kunna lämna in på lunchen, så förhoppningsvis är det de.

Läste lite på det, jag vet inte hur ett PSU problem kan visa sig men att Kernel power egentligen kan bero på vad som helst som får datorn att plötsligt dö.

Då Grafikkortet alltid fungerat felfritt så kan jag ju tänka mig att varför det inte startade direkt vid en omstart är att de är problem med PSUn dock.

Förhoppningsvis löser det sig med ny psu, återkommer isåfall!

Permalänk
Medlem

Kör valfritt program för att se om grafikkort är boven 3Dmark etc. Får du inga fel på grafikkortet så prova med OCCT för att se om det är några problem med CPU eventuellt minnen.

Permalänk
Medlem

Kanske hänt nåt med nätagget producera inte nog med ström sen du bytte delarna.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

Tack! Skall testa allt med ny psu, blir det fortfarande problem då så får jag börja kolla på att lämna in mobo/minnen/cpu på service. Har kvar min gamla rig som tur är.

Permalänk
Inaktiv

Kan med glädje meddela att det verkar ha löst sig med ny PSU.
Alla stresstester går igenom, CPU, GPU PSU (furmark & OCCT), inte testat minnen.
Har startat samma spel som krasha igår och det lirade en timma tills jag stängde av det, så förhoppningsvis var detta alles. Tackar för hjälpen alla, hoppas tråden kan hjälpa andra!
(uppdaterar om det händer något nytt, men då kan jag nästan med säkerhet säga att det är RAMen det är fel på )