Utbilda till Fastighetstekniker

Permalänk
Medlem

Utbilda till Fastighetstekniker

Hej

Jag vill utbilda mig till fastighetstekniker och har kollat på olika utbildningar. Tyckte dem här va intressanta:

https://www.lernia.se/utbildning/komvux/fastighetstekniker---...

https://jei.se/utbildningar/fastighetes-tekniker/

Undrar om det är någon som har erfarenhet av dem utbildningar och fått jobb direkt efter? Är det svår utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxx:

Hej

Jag vill utbilda mig till fastighetstekniker och har kollat på olika utbildningar. Tyckte dem här va intressanta:

https://www.lernia.se/utbildning/komvux/fastighetstekniker---...

https://jei.se/utbildningar/fastighetes-tekniker/

Undrar om det är någon som har erfarenhet av dem utbildningar och fått jobb direkt efter? Är det svår utbildning?

Det gäller att du pluggar oavsett vilken typ av utbildning.
Men mest att du har intresse och gillar det, då blir det mycket lättare.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Känner flera och är i daglig kontakt med fastighetstekniker då jag jobbar som elektriker. Fastighetstekniker har oftast en lite mer avancerad roll än en vanlig fastighetsskötare. Du kommer troligtvis få arbeta med lättare arbetsuppgifter inom ventilation och elektrisk fastighetsautomation. Av vad jag upplevt så är de flesta fastighetstekniker lite äldre och många går även efter tiden över i en roll som mer liknar tekniker vilket ger en högre lön, därav bör det vara ganska enkelt att få jobb.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att utbilda dig till elektriker eller ventilationstekniker då de är nära yrkesmässigt plus att du blir högt värderad på arbetsmarknaden, du får troligtvis också en bredare kompetens och högre lön. Inget av yrkena har en särskilt svår utbildning men eftersom praktiken är så bred så blir man "aldrig" helt fullärd. Man får helt enkelt skapa en grund och sedan fördjupa sig inom något område.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag utbildade mig till drifttekniker inom fastighet för ca 7-8 år sedan. Det är ett roligt och varierande jobb. Man håller på med lite mer advancerade arbeten gentemot fastighetsskötarna, dvs ventilation, vatten el och så vidare. Ringer in elektriker rörmokare köper in delar som behöver bytas fightas med kunder. Jobbar idag inom Järnvägen som något helt annat men man saknar yrket ibland. Väldigt mångsidigt yrke med många möjligheter att bli duktig på en hel del olika saker. Ca 8 av 10 fick jobb från min högskoleutbildning. Dock krävs det ingen utbildning för att bli Drifttekniker det är dock ett plus vis intervju. Värt att nämna är att av dessa 8/10 så har 7 av 10 kontakter inom branschen eller skapa goda relationer under sin praktik och det visade sig att företaget behövde nya just då.

Utan kontaker eller om man hamnar på dålig praktikplats kan det dock vara svårt att hitta jobb inom branschen. Gäller verkligen att få in foten.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Känner flera och är i daglig kontakt med fastighetstekniker då jag jobbar som elektriker. Fastighetstekniker har oftast en lite mer avancerad roll än en vanlig fastighetsskötare. Du kommer troligtvis få arbeta med lättare arbetsuppgifter inom ventilation och elektrisk fastighetsautomation. Av vad jag upplevt så är de flesta fastighetstekniker lite äldre och många går även efter tiden över i en roll som mer liknar tekniker vilket ger en högre lön, därav bör det vara ganska enkelt att få jobb.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att utbilda dig till elektriker eller ventilationstekniker då de är nära yrkesmässigt plus att du blir högt värderad på arbetsmarknaden, du får troligtvis också en bredare kompetens och högre lön. Inget av yrkena har en särskilt svår utbildning men eftersom praktiken är så bred så blir man "aldrig" helt fullärd. Man får helt enkelt skapa en grund och sedan fördjupa sig inom något område.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Tack för svaret! Jag har även funderat på att utbilda mig till elektriker men har läst att många tycker att dem utbildningar till elektriker som finns är oseriösa. Hur upplever du? Finns det någon elektrikerutbildning du kan rekommendera? Är det svårt att få lärlingsanställning efter utbildning?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är säkert stor variation på utbildningar beroende på vart man går. Generellt sett, under de år jag varit inom branschen och de elektriker jag träffat, så anser jag att gymnasieutbildningar ger en bättre grund än vuxenutbildningar. Det är troligtvis ganska svårt att ta hänsyn till allting för den begränsade tid en yrkesutbildning varar. Med det sagt så är det absolut viktigaste i utbildningen ett intresse hos den som studerar och studenten kan då själv bestämma hur mycket man vill lära sig.

Elektrikeryrket är något helt annat idag än vad det en gång var. Med ny teknik och ett oerhört brett yrkesspektrum så kan du välja att arbeta med en stor variation av arbetsuppgifter eller antingen välja att fördjupa dig inom något område t.ex. fastighetsautomation. Det bästa är såklart ifall du redan har kontakter eller kommer i kontakt med ett företag under den tid du studerar. Om du visar att du är intresserad och driven så är det inte några problem att få en anställning då det är ett bristyrke. Efter några år inom yrket så kommer du ha en god grund för att gå vidare om du så önskar till någon form av tekniker eller konstruktör.

Skickades från m.sweclockers.com