Köpråd ny dator ~15k alla råd och tips välkomna

Permalänk

Köpråd ny dator ~15k alla råd och tips välkomna

Tjena allihop, letar efter att bygga ihop en fin ny dator för alla nya och krävande spel.

Ville bara kolla så jag inte slänger pengar på onödiga saker, om jag råkar bottlenecka den eller om man kan spara lite här och där men priset är helt ok.

Snyggt om den funkar med 1440 upplösning men jag vet inte riktigt hur man listar ut hur bra en dator behöver vara för att klara det då jag alltid har kört 1920x1080 och har inga problem med att fortsätta med det då jag nu har valt en 1920 skärm.

Har valt lite tystare grejer så det är lugnt och skönt hemma men om de finns bättre chasin för temp och ljuddämpning får ni gärna hojta till.

Lite orolig över caset med temperatur och cpukylaren men tror med 2 140mm framfläktar, en 120 bak och en 120 under ska lösa det men jag är inte direkt en expert.

Läst lite om stuttering med i5-9600k så lite osäker om jag ska köra på den eller en i9 eller ryzen 3600 så längde ryzen inte bottleneckar allt!

Tack i förhand för all hjälp och alla tips!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13132091

Permalänk
Medlem

@tobbeavenger: Bara ett litet tips. Om du inte har använt en curvad skärm innan ska du inte köpa den skärmen med en så skarp curvning.
Jag testade en 24 tum curvad skärm nyligen. Kändes inte alls bra. Däremot på 27 och större är det skönare.
Annars kommer datorn att funka fint. Nya Ryzen 5 processorerna matchar 9600K i prestanda för det mesta.