Permalänk
Medlem

Ingen bild till skärm, nybygge

Tjenare clockers!

Köpte ihop lite delar till en ny dator under black week då jag kände att en uppgradering behövdes. Var ett tag sen jag byggde en dator senast, så kollade lite videor så jag var säker på att jag gjort allt rätt. Nu till problemet:

Datorn går igång, alla fläktar sätter igång (både chassi-fläktar, cpu-fläkt och grafikkortsfläktarna), Ram-minnenas rgb går igång, moderkortets rgb går igång men jag får ingen bild till skärmen. Det är inget fel på varken bildkabel eller skärmen då den går igång utan problem med min gamla dator.

- Testat koppla ur allt och bara köra moderkort, cpu och ram minne. Samma problem. (cpu:n har integrerad grafik)

- Testat byta plats på ram minnena och även bara köra en sticka istället för två, hjälpte ej.

- Testade att ta ut batteriet från moderkortet och vänta i 30 min, sen sätta i igen.

Extremt frustrerande så jag gick och köpte ett nytt moderkort för att se om det var där problemet låg. Men icke, EXAKT samma problem! Har kollat cpu:n efter böjda pins men kunde inte se något där heller.

Finns där någon som har haft samma problem och löst det eller bara har något som helst tips på en lösning??

System:
MODERKORT: Asus rog strix B-450f gaming, andra jag testade var MSI x570 a-pro
CPU: Ryzen 3600x
RAM: Corsair 16gb DDR4 3000mhz RGB PRO
GPU: GTX 1070
SSD: Samsung EVO 500gb
PSU: Fractal design Edison M 750w

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter?

Ett vanligt misstag som många gör är att moderkortet kräver uppdaterat BIOS för att fungera med processorn.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Uppdaterade huvudinlägget med komponenterna

Båda moderkorten ska vara kompatibla med processorn. Asus moderkortet skulle vara "Ryzen 3000 series desktop ready" och MSI moderkortet likaså. Så där ska inte problemet ligga.

Permalänk
Medlem

En lätt miss att göra är att sätta minnena i fel slott. Kan vara något att dubbelkolla i manualen.

Edit, såg att du redan testat det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Säker på att du kopplat skärmen till grafikkortet? 3600x har inte integrerad grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CPU har INTE integrerad grafik om det är en Ryzen 3600x. Så du måste ha grafikkortet i när du testar.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Fast han har ju provat med ett X570 så det lär ju inte vara problemet!

Det första jag brukar fråga om när det gäller nybyggen och detta uppstår är huruvida skärmen är inkopplad i rätt port på GPU'n? Eller om den av misstag kopplas in i ett uttag på moderkortet i så fall är lösningen att byta till rätt port. Nästa fel kan vara det berömda problemet med ström som går i en DP kabel från monitorn till GPU'n eftersom kabeln är felkopplad. Lösningen är då att byta DP kabel. Deltaco kablar är kända för att följa korrekt standard och ska fungera. Att det trots felaktig kabel kan fungera med vissa kombinationer GPU'er och skärm medan andra failar beror på hur känslig fail switch som slår ifrån signalen är i de olika korten. Hos de som är känsligare blir det då antingen intermittent bild eller ingen bild alls när man kopplar in och det börjar gå ström i fel riktning. Så detta är en möjlig felkälla!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Var helt övertygad om att ryzen3600x hade integrerad grafik, vet inte varför jag fått för mig det. Bra att ni påpekade det

Slängde in mitt grafikkort igen och fortsatte testa. Till en början var det samma problem. Men av någon anledning, efter att jag bytt plats på ram minnena fram och tillbaka några gånger så funkade det när de kom tillbaka på sina originalplatser!

Tack för hjälpen alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av seburi:

Tack för alla svar! Var helt övertygad om att ryzen3600x hade integrerad grafik, vet inte varför jag fått för mig det. Bra att ni påpekade det

Slängde in mitt grafikkort igen och fortsatte testa. Till en början var det samma problem. Men av någon anledning, efter att jag bytt plats på ram minnena fram och tillbaka några gånger så funkade det när de kom tillbaka på sina originalplatser!

Tack för hjälpen alla

Skulle inte förvåna mig om det var ett dammkorn som var felkällan! Sen när du tagit i och ur stickorna så försvann det och det funkar igen! Bra att det funkar i alla fall!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Pe3: Tack så mycket! Jag har ett Ryzen 7 3700X och var också helt övertygad om att den hade integrerad grafik så jag drog ut grafikkortet för att fortsätta testa. Jag skulle aldrig ha kommit någonstans utan ditt svar!