Permalänk
Medlem

Garanti på psu?

Hej,

Har ett märkligt problem med min dator som jag tror har med psu att göra. Ett Corsair ax760i

Den kan vara hur stabil som helst i flera veckor, sen helt spontant så får den frispel, den står och slår av och på. När den får dom här frispelen så brukar den slå av typ en sekund eller snabbare efter att den slagit på igen. Så får man slå av den på strömbrytaren, vänta ett tag, sen när man slår igång den igen så kan den vara stabil i allt från 3 minuter till flera månader.

Provade även att trycka på knappen som sitter på själva psu för nån form av testfunktion och fick samma fenomen där.

Låter detta som något som skulle kunna höra till något annat än en felande psu?

Vad gäller angående garanti på sånt här, vet inte om jag har kvittot kvar, ska försöka leta upp det, men det är ju några år gammalt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Vila i frid

Det _kan_ ju även vara moderkortet då styrsignalen till PSU kommer därifrån.

"Warranty Ten years". Hittar du inte kvittot kanske du vet varifrån du köpte det - och de kanske kan skicka en kopia.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som ett felande PSU eller som föregående skriver moderkortet. Du kan ju pröva det gamla vanliga att uppdatera BIOS etc och se om det har effekt om du inte har gjort det samt kontrollera att allt kablage är ok och sitter som det ska. Liknande fenomen kan ju även uppstå när du överklockar komponenter som minnen och CPU och datorn inte orkar boota pga för lite strömförsörjning eller instabilitet och kör då X antal försök som är förinställda i BIOS.

Definitivt svar får du nog bara genom att pröva med ett annat PSU tyvärr.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det _kan_ ju även vara moderkortet då styrsignalen till PSU kommer därifrån.

"Warranty Ten years". Hittar du inte kvittot kanske du vet varifrån du köpte det - och de kanske kan skicka en kopia.

Jo men det finns en knapp på psu som heter typ test eller nåt likande, trycker jag på den utan att i övrigt ha startat datorn så får jag typ samma fenomen ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Låter helt klart som ett felande PSU eller som föregående skriver moderkortet. Du kan ju pröva det gamla vanliga att uppdatera BIOS etc och se om det har effekt om du inte har gjort det samt kontrollera att allt kablage är ok och sitter som det ska. Liknande fenomen kan ju även uppstå när du överklockar komponenter som minnen och CPU och datorn inte orkar boota pga för lite strömförsörjning eller instabilitet och kör då X antal försök som är förinställda i BIOS.

Definitivt svar får du nog bara genom att pröva med ett annat PSU tyvärr.

Mvh.

Allt är uppdaterat och ingen överklockning är gjord. Det är datorn i signaturen det gäller så det ska ju vara långt från tungdrivet, då den typ bara har cpu att driva runt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Jag har PMat dig med en lösning.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Du har PM 😁

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB