Permalänk
Medlem

Vattenkylnings tips/frågor

Hejsan, jag håller på att förbereda mina delar till ett vattenloop från EKWB för både GPU och CPU. Men jag är lite osäker på pump/reservoar combo för där är väldigt många att välja mellan. Gillar att ha det "bästa" så inget budget.

Så jag undrar om någon har någon rekommendation på en bra pump/reservoir och om en (tjock) radiator räcker för båda cpu och gpu eller om det är rekommenderat att gå med två radiators?

Detta är vad jag har vald hitills för en i7-8700k OC och gtx 1080 ti OC.

Permalänk
Medlem

@mambans: Skulle kört på detta. Vet ej vad du har för chassi, men om det får plats kan du köra på PE rads(tjockare) istället för SE.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13132787

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

En tjock 360 radiator räcker gott och väl, se bara till att ha ordentliga fläktar.
En D5-pump som länkades ovan är riktigt bra, väldigt tyst pump.
Slangar med stort innermått sänker oxå ljudnivån då pumpen inte får så stort motstånd.

Lägger du till fler radiatorer sänker du temperaturen ganska minimalt men ökar motståndet i loopen.

Jag körde senast två grafikkort, en CPU, RAM, Moderkort med en ensam tjock 360 radiator. Körde push och pull på fläktarna, satte filter framför pushfläktarna för jag märkte att man måste skruva isär alltihop med jämna mellanrum annars då damm mer än gärna samlar i kylflänsarna. Jag hade förvisso min radiator monterad utanför lådan för att inte återge varmluft till lådan så jag vet inte hur det fungerar inuti lådan då man cirkulerar runt värmen där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Arcec: oke, har tänkt köra med PE rads

Permalänk
Medlem

@Dem8n: oke, ja jag har Noctua NF-A14 iPPC-3000, de borde nog vara tillräckliga.
Försöker då skaffa de bredare slangarna och börjar med en 360 PE rad först.

Permalänk
Avstängd

@mambans: Har pump/res kombon ovan, fungerar bra.

Hade dock inte gått på EK radiatorer, har köpt hem Alphacool, HardwareLabs och EK till mitt senaste bygge och EK kändes som en lägre nivå på utförandet. Den fick inte vara med i bygget.

Kör du med en D5 som har kraft kan du gå på HardwareLabs GTS radiatorer. Det är bra med tunna radiatorer (som samtidigt kyler grymt bra) då du får mer plats att arbeta på, vilket du vill ha som nybörjare, och chansen är också större att de passar i nästa låda. Det ser också snyggare ut.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Oke, tack för tipset, ska ta en kick på de du nämnde.

Permalänk
Avstängd

@mambans: Du kan jämföra radiatorer här:

https://www.xtremerigs.net/

Vad jag tycker är bra med deras metodik är att du kan:

1. Räkna ihop hur mycket effekt din rigg kommer att behöva kyla.
2. Se för varje radiator hur mycket effekt den kyler i en kurva som varierar med fläktarnas varvtal.

Så är du ute efter en tyst dator, kan du tänka att du vill köra fläktarna på 600 rpm. Då är det bara att kolla hur många W olika radiatorer kyler vid just det varvtalet, och plocka ihop "din" kombination. Jag förmodar att det är en bra idé att ta till med lite extra kylresurser.