Hängde på retro-vågen och köpte retro vågen Mettler PT1200

Permalänk
Medlem

Hängde på retro-vågen och köpte retro vågen Mettler PT1200

Har varit i behov av en precisionsvåg ett tag.

Åkte på Chalmers ETA auktion, vilket jag gör varje år.

Här ropade jag in en fin våg:

Vågen är troligen lite över 40år gammal, men startar upp och tycks fungera riktigt bra!
Detta var som jag förstått det den första hel-elektroniska labbvågen när den lanserades 1974 ?

Vågen har en kapacitet på 1200gram med 0,01 gram i upplösning !

Indikering med nixierör, vackert:

Ett mycket rejält reglage för on/off och tarering, nått som skulle passa i en pansavagn:

Baksidan med div interface:

Närbild av interface:

Var den, i alla fall under en del av sin livstid stått, samt märkskylt:

Denna vågen använder inte en lastcell av den typ vi är vana vid att hitta i de flesta vågar idag, utan vågen använder elektromagnetisk kraft för att avgöra belastningen på vågskålen.
Döm om min förvåning när jag stängde av vågen första gången och vågskålen föll ner i bottenläget med en tydlig duns !

Tyvärr hittar jag ingen dokumentation på denna våg, varken för anvädning, service och kalibrering.

När den stått på ett tag kan värdet börja vandra lite upp och ner, så en genomgång vore nog inte fel.

Funderar på om jag skulle göra den vanliga operationen och i alla fall byta elektrolyterna i spänningsdelen på vågen ?

Någon gammal räv på forumet som varit i kontakt med dessa, eller är kunnig på vågar i allmänhet ?

EDIT: Vågen är skit-tung. Hoppas den väger lika bra som den väger mycket

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dokumentationen kan jag lista ut själv, det är en högprecisionsvåg som är märkt "Växtodling", alla förstår väl vad den anänds till

Häftig pryl! Riktigt snyggt med rördisplayen också

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket häftig med Nixierör som visar siffrorna

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dokumentationen kan jag lista ut själv, det är en högprecisionsvåg som är märkt "Växtodling", alla förstår väl vad den anänds till

Häftig pryl! Riktigt snyggt med rördisplayen också

Nu hade jag dock tänkt använda den för att väga kemiska substanser med en mycket noga reglerad förbränningshastighet i avsikt att ballistiskt driva projektiler ur ett rör

Skrivet av stoffe_83:

Mycket häftig med Nixierör som visar siffrorna

De är mycket vackra att se på i verkligheten.

LCD kan slänga sig i väggen.

Samt det mest otroliga:

Mailade Mettler Toledo i Sverige som en ren chansning, får ett svar att vågen gick ur produktion 1978 och att de inte håller dokumentation för denna modell.
Sen går det ett par dagar och jag får ett mobilsamtal när jag är på jobbet, en herre hos Mettler har uppenbarligen hittat något långt nere i en källare och bad om min postadress, detta skall bli mycket intressant.

Få sån support på något som gick ur produktion 5år innan jag föddes, det är service med klass det !

Väntar med spänning på vad som trillar ner i lådan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff:
Jupp de är rätt bra att ha och göra med
Här är några andra länkar som har med denna modell att göra.

https://www.mt.com/us/en/home/phased_out_products/others/PT12...
Discontinued since: Jan, 1978

http://www.cscos.com/wp-content/uploads/Professional-NY1634-G...
Sida 4-5

https://www.sauter.eu/cosmoshop/default/pix/user_img/zusatzse...
Sida 29(62)

Mettler presents the fully electronic toppan models PS 1200 and PT 1200.By today’s standards very bulky balances. According to the price list,expensive at approx. 7,000 DM and 10,000 DM.

https://docsplayer.org/115146422-%EC%8A%AC%EB%9D%BC%EC%9D%B4%...
Sida 22

https://pubs.acs.org/doi/pdfplus/10.1021/ac60360a747

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Samt det mest otroliga:

Mailade Mettler Toledo i Sverige som en ren chansning, får ett svar att vågen gick ur produktion 1978 och att de inte håller dokumentation för denna modell.
Sen går det ett par dagar och jag får ett mobilsamtal när jag är på jobbet, en herre hos Mettler har uppenbarligen hittat något långt nere i en källare och bad om min postadress, detta skall bli mycket intressant.

Få sån support på något som gick ur produktion 5år innan jag föddes, det är service med klass det !

Väntar med spänning på vad som trillar ner i lådan.

Det är ett amerikanskt bolag, de kan vara helt otroliga med sånt

På temat hade min käre morfar en båtmotor av fabrikat Scott-Atwater tillverkad 1946 som "daily driver", det var lite av en sport för honom att hålla den vid liv. Nån gång i slutet av 80-talet rasade en vital del han inte lättvindigt kunde reparera/tillverka själv, så han skickade brev till den adress som specades i handboken.

Flera månader senare fick han svar. Det visade sig förvisso att bolagets utombordaravdelning hade köpts upp och rekonstruerats i omgångar under de dryga 40 år som gått, och att modellen tyvärr var ur produktion sedan nästan lika lång tid, men att om morfar ville, kunde de trycka upp en ny reservdelskatalog för det facila priset av 300 USD eller nåt i den stilen, och att det även gick att få reservdelar legotillverkade om morfar bara ville betala för det.

Det blev förstås att morfar till sist fixade det själv, men det säger något om gamla amerikanska företag och deras approach till kundvård. Givetvis betalar ingen tusenlappar för en reservdelskatalog, och man vill väl inte ens tänka på vad de faktiska delarna hade kostat, men de tog sig tiden att svara, och berättade vilka möjligheter som fanns, trots att de alldeles säkert förstod att ingen skulle vara intresserad med så höga kostnader.

Ganska fantastiskt tycker jag

För att återgå till topic, riktigt charmig våg! Och vem älskar inte nixierör?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Perfekt när man bakar. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem

@Karaff: Hur mycket gav du för den om man får vara nyfiken? Använde många liknande på Chalmers/GU när jag pluggade men det var ju nyligen så de hade nog hunnit uppdatera flottan sedan dess.

Kommer ihåg när jag skulle mäta upp någon kemikalie på en liknande fast ännu känsligare våg och jag förstod först inte varför den vägrade stå still. Det tog en stund innan jag insåg att vågen kände av hur materialet dunstade och det var därför siffran fortsatte sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

@Karaff:
Jupp de är rätt bra att ha och göra med
Här är några andra länkar som har med denna modell att göra.

https://www.mt.com/us/en/home/phased_out_products/others/PT12...
Discontinued since: Jan, 1978

http://www.cscos.com/wp-content/uploads/Professional-NY1634-G...
Sida 4-5

https://www.sauter.eu/cosmoshop/default/pix/user_img/zusatzse...
Sida 29(62)

Mettler presents the fully electronic toppan models PS 1200 and PT 1200.By today’s standards very bulky balances. According to the price list,expensive at approx. 7,000 DM and 10,000 DM.

https://docsplayer.org/115146422-%EC%8A%AC%EB%9D%BC%EC%9D%B4%...
Sida 22

https://pubs.acs.org/doi/pdfplus/10.1021/ac60360a747

Kanon, ska kolla på de när jag får en stund, tack !

Skrivet av kaput:

Det är ett amerikanskt bolag, de kan vara helt otroliga med sånt

På temat hade min käre morfar en båtmotor av fabrikat Scott-Atwater tillverkad 1946 som "daily driver", det var lite av en sport för honom att hålla den vid liv. Nån gång i slutet av 80-talet rasade en vital del han inte lättvindigt kunde reparera/tillverka själv, så han skickade brev till den adress som specades i handboken.

Flera månader senare fick han svar. Det visade sig förvisso att bolagets utombordaravdelning hade köpts upp och rekonstruerats i omgångar under de dryga 40 år som gått, och att modellen tyvärr var ur produktion sedan nästan lika lång tid, men att om morfar ville, kunde de trycka upp en ny reservdelskatalog för det facila priset av 300 USD eller nåt i den stilen, och att det även gick att få reservdelar legotillverkade om morfar bara ville betala för det.

Det blev förstås att morfar till sist fixade det själv, men det säger något om gamla amerikanska företag och deras approach till kundvård. Givetvis betalar ingen tusenlappar för en reservdelskatalog, och man vill väl inte ens tänka på vad de faktiska delarna hade kostat, men de tog sig tiden att svara, och berättade vilka möjligheter som fanns, trots att de alldeles säkert förstod att ingen skulle vara intresserad med så höga kostnader.

Ganska fantastiskt tycker jag

För att återgå till topic, riktigt charmig våg! Och vem älskar inte nixierör?

Ja, det är så man blir lite varm innombords, för en utombordare

Skrivet av BooliBoo:

Perfekt när man bakar. 😊

SÄPO vill veta vad du bakar när du har så fin våg

Skrivet av Andreaz1:

@Karaff: Hur mycket gav du för den om man får vara nyfiken? Använde många liknande på Chalmers/GU när jag pluggade men det var ju nyligen så de hade nog hunnit uppdatera flottan sedan dess.

Kommer ihåg när jag skulle mäta upp någon kemikalie på en liknande fast ännu känsligare våg och jag förstod först inte varför den vägrade stå still. Det tog en stund innan jag insåg att vågen kände av hur materialet dunstade och det var därför siffran fortsatte sjunka.

Jag gav 500, kanske inte superbilligt, men det fanns ett rätt bra intresse upp till 400 spänn hos andra så det är nog inte helt orimligt ändå. Det är väl nästan värdet hos de 6st nixierör som sitter i, tur jag köpte den så den inte blir skrotad

Och till anledningen att jag postar idag:

En herre på Mettlers serviceavdelning hittar en manual i källaren, som han kopierar och sänder kostnadsfritt till mig.

DETTA ÄR BRA SERVICE, Mettler Toledo !!!!

Jag frågade vilken grav, han svarade riksarkivet

Grymt ! ni är bäst !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.