Startar inte efter att ha tryckt in 'Power' knappen på mitt case.

Permalänk

Startar inte efter att ha tryckt in 'Power' knappen på mitt case.

Datorn har som tidigare fungerat som vanligt då jag använder den men imorse så gick det inte alls att starta, inga fläktar går igång heller men lampor på moderkortet lyser och tangentbordets RGB lyser också då den är ikopplad. Har provat byta strömsladd och re-seata RAM-minnena som hjälpte vid ett tidigare tillfälle för ca 1 år sedan då datorn bara tuggade och inte ville starta. Den här gången vet jag inte vad att ifrågesätta om det då är PSU:n, batteriet i moderkortet eller något annat.

Specs:

ASUS Z97-A
PSU: 550W, Fractal Design
CPU: i5-4690K 3.5GHz
GPU: AMD R9 380
RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

prova med bara med en minnes sticka i datorn.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

@macbang: Provade det, plockat ut #1 : försökte starta = gick ej. Plockat ut #2 och stoppat tillbaka #1 gick inte heller.

Permalänk
Medlem

@Swaglappen: Låter som det är PSU'n som gett upp.
Moderkortets batteri har inget med det att göra, det är till för att spara inställningarna som görs i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Swaglappen: Låter som det är PSU'n som gett upp.
Moderkortets batteri har inget med det att göra, det är till för att spara inställningarna som görs i bios.

Måste hålla med. PSU som är död eller " väldigt " nära att dö.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Har du verfierat att det inte är själva "power-knappen" som gett up?
Finns det "powerknapp" på moderkortet?
Koppla bort frontpanelens "Powerknappen" och "Resetknappen" från moderkortet och se om den startar då.

Permalänk

Hittade svaret, problemet var att ett utav DVI portens stift vart som sned och det måste ha orsakat någon form av slutning i grafikkortet som ledde till att datorn kortslöt hela uppstartsprocessen. Tog bort stiftet i porten, blåste igenom datorn och nu funkar det som det ska!
(kan ladda upp bild vid efterfrågan)
Det enda som saknas nu är att skaffa ny DVI kabel så är det game time.

Tack för era svar..