Uppgraderad dator startar inte (röd lampa på boot/vga) [löst]

Permalänk
Medlem

Uppgraderad dator startar inte (röd lampa på boot/vga) [löst]

Har uppgraderat datorn med nytt moderkort/CPU/minnen men får den inte att starta. Det lyser röda lampor på moderkortet där det står boot samt vga.
Jag kan höra att hårddisken jobbar, alla fläktar kör igång, men efter cirka tio sekunder slutar fläktarna på grafikkortet att snurra. Resten av datorn verkar köra på som tidigare men jag får ju då ingen bild såklart.
Jag har provat med två andra hårddiskar samt två andra grafikkort med samma resultat - med enda skillnaden att med ett av grafikkorten så fortsätter fläktarna att snurra (lampan lyser fortfarande dock).
Har även kopplat ur alla extra saker som CD/front usb/extra HD för att förenkla felsöka det. Samt kopplat ur och in samtliga komponenter.
Moderkortet har en sticker att det är Ryzen 3000 ready så borde inte vara några problem där.
Kort film på uppstart

Moderkort: ASRock x570 Phantom gaming 4
CPU: Amd Ryzen 5 3600x (med kylaren som följde med)
GPU: Asus Gtx dual 1070 08G
Minne:1 x Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
HD: Samsung ssd 250gb
Nätaggregat: 850W Antec truepower quatro

Någon som har en idé vad som kan göras? Eller om jag missat nåt grundläggande

Permalänk
Medlem

850w "nånting"? Är det ett no-name agg så är det antagligen problemet.
Svårt att se något på filmen när du trycker upp allt "close up" rakt upp i ansiktet på en.
Är cpu-strömmen i?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ett långskott från mig, men har du kollat Bios och vad har du för PSU? Som föregående skriver så kan det vara PSU.

Hade det problemet på en dator för massa massa år sen och då var det en transistor på modekortet som hade brutits av.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är ett Antec truepower quattro 850w (uppdaterade orginalposten, visste inte exakt vad det var när jag postade.
Det har fungerat bra tidigare med förra bygget.

Annan film från uppstart:
https://imgur.com/a/M0RRyjd

Strömmen till CPU är inkopplad (nere till vänster på filmen)

Lite osäker hur jag kan kolla Bios när jag inte får upp nånting på skärmen (No signal) ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper felsöka det, men om jag pluggar ur strömmen till CPU och startar så jag får jag samma fel med den skillnaden att fläktarna till grafikkortet inte slutar snurra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om ramet är i rätt slot. Är inte fri placering.

EDIT: det är en 8 pin kontakt högst upp på moderkortet som ska anslutas. Är den i kopplad?

1 ATX 12V Power Connector (ATX12V1)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hejsan

Vad jag kan se är de två vanligaste problemen med ASRock x570 Phantom gaming 4 antigen Ram slot, de ska vara kopplade på A2 och B2 (Enligt sidan 22 manualen). Du kan prova att bara köra 1 minne om det är någon dual minnes config som inte funkar. - Vad jag kan se ser det rätt ut, men prova köra en på A2 endast.

Alternativ 2 är att när Asrock skickar har de testat moderkortet med deras configuration och då kan man behöva göran en CMOS "clear" dvs du flyttar jumper sidan 26 manualen. Se nedan:

"CLRCMOS1 allows you to clear the data in CMOS. The data in CMOS includes system setup information such as system password, date, time, and system setup parameters. To clear and reset the system parameters to default setup, please turn off the computer and unplug the power cord, then use a jumper cap to short the pins on CLRCMOS1 for 3 seconds. Please remember to remove the jumper cap after clearing the CMOS. If you need to clear the CMOS when you just finish updating the BIOS, you must boot up the system first, and then shut it down before you do the clear-CMOS action"

Sen hade jag dubbel kollat så rätt ström är kopplat till rätt grej, och trycka till det så den sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kolla om ramet är i rätt slot. Är inte fri placering.

EDIT: det är en 8 pin kontakt högst upp på moderkortet som ska anslutas. Är den i kopplad?

1 ATX 12V Power Connector (ATX12V1)

De (2) ska sitta rätt enligt vad jag kan se från manualen - de felindikerar inte heller så antar att de funkar ok.

Kontakten till CPU menar du? Jag har ingen 8 pin som inte är för PCI så har satt i en 4 pin kontakt. Det ska vara ok enligt manualen till moderkortet, samt att den sitter i rätt 4 pins

Fast det här med 4 pins kanske blir en flaskhals om processorn kräver mer?... Var inga problem med den förra som var äldre.
Fast den borde väl felmeddela isåfall?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte grejat med datorer på många år, men är extra strömmen till CPU:n inkopplad? Brukade vara en fyrapinnars kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caracarn:

De (2) ska sitta rätt enligt vad jag kan se från manualen - de felindikerar inte heller så antar att de funkar ok.

Kontakten till CPU menar du? Jag har ingen 8 pin som inte är för PCI så har satt i en 4 pin kontakt. Det ska vara ok enligt manualen till moderkortet, samt att den sitter i rätt 4 pins

Fast det här med 4 pins kanske blir en flaskhals om processorn kräver mer?... Var inga problem med den förra som var äldre.
Fast den borde väl felmeddela isåfall?
Skickades från m.sweclockers.com

http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/X570%20Phantom%20G...

sida 7. kontakten markerad "1". det är cpu kontakten. 8pin (4x2)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har du provat koppla skärmen till flera olika portar? Jag höll själv på att felsöka ett nybygge för ett tag sen i onödan då jag inte fick någon bild, men det visade sig att den enda porten som gav bild från början var en DP på grafikkortet (jag försökte med HDMI både på GPU och moderkort). VGA LED:en kan lysa just för att du har kopplat skärmen i "fel" port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/X570%20Phantom%20G...

sida 7. kontakten markerad "1". det är cpu kontakten. 8pin (4x2)

Precis. Jag har satt i en 4pin där då jag inte har någon 8pin som. Ska vara ok enligt sidan 30 i manualen. Jag har satt den enligt vad som står (1-5)

Fast funderar som sagt på om det kanske inte är tillräckligt och jag behöver en 8pin för att processorn kräver mer (letat runt utan att hitta något direkt svar).
Ska se om jag kan låna ett annat nätagg nånstans med lite tur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du inte något modernt nätagg du kan låna med rätt sladdar 8 pin?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

I och med att VGA lampan lyser så är det troligtvis något fel att moderkortet inte hitta någon fungerande grafikdel som den kan visa bild på och stänger av sig.

Kan vara så enkelt att du sätter grafikkortet i övre slotten istället, där det normalt skall sitta.
Sen kan det ju även vara bra att koppla in en skärm eller så (såg inget inkopplat på den andra filmen vad jag kunde se).
Passa även på att nollställa BIOS om du inte redan gjort det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Har du inte något modernt nätagg du kan låna med rätt sladdar 8 pin?

Ska fråga runt lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I och med att VGA lampan lyser så är det troligtvis något fel att moderkortet inte hitta någon fungerande grafikdel som den kan visa bild på och stänger av sig.

Kan vara så enkelt att du sätter grafikkortet i övre slotten istället, där det normalt skall sitta.
Sen kan det ju även vara bra att koppla in en skärm eller så (såg inget inkopplat på den andra filmen vad jag kunde se).
Passa även på att nollställa BIOS om du inte redan gjort det också.

Kan prova flytta på det och se om det hjälper (fast är ju inte bara gpu som strular dock.
Kopplade ur skärmen (och allt annat) för att göra felsökningen lite lättare (fick ingen bild tidigare alls dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis igång datorn!

Jag satte i grafikkortet i andra slotten och då startade den efter ett tag. Så jag antar att den ena slotten är defekt

Skickades från m.sweclockers.com