Permalänk
Medlem

HP Procurve Switch

Hej!

Jag är en väldigt nybörjare gällande serverar och sådant. Fick händerna på en HP Procurve 2610-24 switch.
Tidigare har jag haft två olika unmangaed switchar för detta. Tänkte se om det går med endast en nu.
Jag har idag två servrar som jag vill ha på två olika externa ips. In i switchen har jag asså två stycken anslutningar m.a.o Två Externa IPs. Min fråga är hur jag konfigurerar detta så att en port på switchen går till den ena externa ipn och en annan till den andra.

Tacksam för Svar!

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Vila i frid

Uhm, du behöver inte göra något alls (än reset'a till default config) om det bara är en inkommande WAN som skall switchas ut till respektive server. Det är när det är resten av de 21 andra portarna som du behöver läsa manualen.

Kapitel 8.1, citat:
Why Configure IP Addressing? In its factory default configuration, the
switch operates as a multiport learning bridge with network connectivity
provided by the ports on the switch. However, to enable specific management
access and control through your network, you will need IP addressing. Table
8-1 on page 8-12 shows the switch features that depend on IP addressing to
operate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlinus:

Hej!

Jag är en väldigt nybörjare gällande serverar och sådant. Fick händerna på en HP Procurve 2610-24 switch.
Tidigare har jag haft två olika unmangaed switchar för detta. Tänkte se om det går med endast en nu.
Jag har idag två servrar som jag vill ha på två olika externa ips. In i switchen har jag asså två stycken anslutningar m.a.o Två Externa IPs. Min fråga är hur jag konfigurerar detta så att en port på switchen går till den ena externa ipn och en annan till den andra.

Tacksam för Svar!

Det är inte riktigt klart hur du egentligen vill ha saker kopplade.

Rent generellt så arbetar en switch på ethernet nivå och förstår sig inte på IP-addresser, men en del avancerade switchar kan jobba även på IP nivå.

I ditt fall så misstänker jag att det skulle räcka med att konfigurera ett par VLAN, så att du kan styra mellan vilka portar det får gå trafik, men återigen - det är inte helt klart vad du vill göra.

Permalänk
Medlem

@Erik_T:

okej, det som jag vill är egentligen att switchen ska jobba som två stycken olika. Alltså att det är två stycken inkommande nätverk. och 11 st utgående till respektive,

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

Det finns ju tekniken som heter vlan om du behöver separera nätverket logiskt. Men förstår inte riktigt vad du vill lösa för problem. Kan du rita upp hur du har det idag?

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Min primära mål är väll att få ner på antalet enheter.

Idag så har jag det såhär. https://ibb.co/026NJ5B

Det vill jag är att bli av med är att slippa ha dubbla switchar.

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlinus:

@Erik_T:

okej, det som jag vill är egentligen att switchen ska jobba som två stycken olika. Alltså att det är två stycken inkommande nätverk. och 11 st utgående till respektive,

Du skapar två VLAN. Säg VLAN 100 och VLAN 101. Vilka nummer du väljer spelar ingen roll, det är efter tycke och smak.
Sen assignar du tex port 1-11 på VLAN 100 och port 12-22 på VLAN 101.

Sen kopplar du internet1 till port 1, internet 2 till port 12, och kopplar sedan in utrustning som önskat på övriga portar. Du har nu två separerade switchade nät i en switch.

Men med denna konfig så är det dock dina isper som står för ipadresstilldelning osv på dina två VLAN, du switchar bara deras nät. Det kan innebära begränsningar för dig. Vill du kontrollera näten själv behöver routa dom istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@snraway: Okej, Tack!
Skall pröva detta!

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

Jag förstår ingenting. Om du nu har "två anslutningar in i switchen" (hur man nu ska tolka det), varför behöver du switcha WAN över huvud taget? Är det för enkelt med en sladd rakt in i servern?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlinus:

@jocke92:
Min primära mål är väll att få ner på antalet enheter.

Idag så har jag det såhär. https://ibb.co/026NJ5B

Det vill jag är att bli av med är att slippa ha dubbla switchar.

Ja då kan du göra två vlan. Du får två separata öar kan man säga. Om du har resettat switchen till default kommer den få en ip-adress från den routern du kopplar den till. Sedan laddar du ner putty och ansluter till den med telnet eller SSH. Efter några enter-slag kan du skriva nedan så blir det ett nätverk på 1-12 och ett på 13-24. Finns en masa saker du kan konfigurera, men det löser problemet snabbast. Sedan kan du även minska antalet routrar genom att köpa tex en edgerouter

conf t vlan 20 untagged 13-24 write memory