Skriver ni en arabisk sjua eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Clever : )

Tack för alla svar. Intressant att höra om hur folk skriver för hand när det mesta skrivandet sker på tastatur.

q blev inte så bra men gemen-q-streck-genom-svansen kanske också används av en del för att skilja på g. Lite som l och t antar jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Själv skriver jag utan streck, har aldrig tänkt på att det ens finns dem som inte gör det. Vem sjutton har tid att dekorera sina siffror på det sättet?

Här är hur jag skriver, varsågod att analysera
https://forumbilder.com/images/2019/12/06/siffror.jpg

När jag räknar matte så spar jag tid på att dekorera mina siffror och bokstäver.

Permalänk
Hedersmedlem

Har skrivit streck genom siffran 7 så länge jag kan minnas. Gör även streck genom litet q och genom lilla och stora Z av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

om jag behöver skriva ned lösenord på papper (postit) av någon anledning gör jag alltid ett streck genom nollan (om de finns någon nolla i lösenordet) för att vara säker på att det inte misstolkas både av mig själv å andra senare

Den var ju en klassiker i gamla konsollspel, polaren gav dig en lapp och du såg ingen skillnad på 0 eller O haha.
Vill minnas att ett spel jag hade inte gjorde skillnad på dessa heller, så man fick bara gissa för 0 och O såg exakt lika ut.

Svar till TS. Jag skriver 7 utan streck.
Beror dock på sammanhang, det mesta jag skriver idag är digitalt, men skulle jag t.ex. skriva ner lösenord till wifi på en post-it hade jag nog gjort streck genom 7, och förtydligat ettor och nollor så de inte misstas för bokstäver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skriver alltid streck genom 7 och Z.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns ett tredje sätt här i Sydkorea. Har lärt mig att man måste använda det här för annars blir folk förvirrade av siffrorna man skrivit.

Utseendet är en vanlig 7 fast med högra linjen vertikal, och övre linjen få man lägga till ett litet streck på vänster sida så det bildar ovansidan av en rektangel.

Jag tror anledningen är att siffran inte ska misstolkas som ㄱ symbolen i skriftsystemet. Verkar bara gälla när man skriver för hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast kollar man på hur arabiska siffror utvecklats genom historien så stämmer ingenting av det som står i artikeln, de har alltid innehållit massor av kurvor och antalet vinklar stämmer inte alls med deras värden. Att dra ett streck över 7:an verkar vara ett europeiskt påhitt enligt Wikipedia, troligtvis för att särskilja siffran mer från 1.

Själv skriver jag utan streck, har aldrig tänkt på att det ens finns dem som inte gör det. Vem sjutton har tid att dekorera sina siffror på det sättet?

Här är hur jag skriver, varsågod att analysera
https://forumbilder.com/images/2019/12/06/siffror.jpg

Har slängt in dina siffror i en AI-data, sedan en CNC med bläckpenna. Så nu håller den som bäst på att skriva hotbrev till massa högt uppsatta personer! Bara en tidsfråga innan überpolisen har analyserat texten och insett att det är du som ligger bakom allt!

Internet är en farlig plats numer.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Etta med halvtak och fot, tvåa med loop nedtill, rundad trea, öppen fyra, femma i två drag, genomstruken sjua, krökt nia, genomstruken nolla.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag trodde att jag inte gjorde det, men så tog jag upp ett anteckningsblock och nog är det streck på varenda sjua.

Men det finns ju fler tecken än 7! Har folket streck på z och q? Det var svårare att hitta än 7 i blocket, men jag verkar köra streck på q och oftast även på z, men jag såg ett par z utan.

Jisses! Jag var så säker på att jag skrev 7 utan streck att jag inte kände behovet att kolla det ens. Givetvis 7 utan streck... tänkte jag!
Tills jag läste din post och fick för mig att testa. Och det var tydligen helt tvärt om. Jag måste skriva sjuan med streck, annars känns det helknäppt ;). Tack för inflikandet av ditt test.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För att minska risken för att misskommunikation uppstår så är det strek som gäller för 7,q,z och Z.

Även uttalet på Z (Zedd) och C är olika vid engelskt uttal (World War Zedd, inte "World War See") Många slarvar och uttalar dessa bokstäver på samma sätt på engelska.

Sällan streck genom nollan för då krockar man med grekiska tecken.
Gärna krok och fot på ettan för att undvika krock mot stora I och lilla L.

Lilla L skrivs med böj för att undvika samma missförstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master

Skriver både 7, q och z med streck genom.
Jag sitter i den besynnerliga sitsen att vara vänsterhänt, men skriver så illa att jag inte ser skillnad på om jag skriver med vänster eller höger, enda skillnaden är tiden det tar att skriva nåt. Så att göra tecknen lite enklare att särskilja är oftast en fördel.
Jag slarvar dessutom ofta med att lyfta pennan för att göra sekundära streck i samma tecken, zooma in på min avatar och kolla Z på slutet så ser ni vad jag menar.

Hur är det med ä och ö? Jag skriver dem med ett enkelt streck över; ā och ō. Prickar tar för lång tid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Testade också att skriva siffran 7 och upptäckte att jag också drog ett streck igenom. När jag var liten skrev jag även siffran 4 stängd istället för öppen, men ändrade det när jag började skriva i skolan och skriver den nu öppen, se bild:

Verkar ju finnas varianter på både öppen, halvstängd och stängd fyra.

Hur skriver ni eran fyra(4)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Jag skriver 7 och q med streck genom, z utan, nu när jag testade.

Nollor får streck genom sig oftast också, då jag jobbar som elektriker och märker en del saker där det kan vara både 0 och o/O.

Ettor brukar bara vara ett rakt streck, men det kan bli både hake och streck under ibland.
Det är samma med stora I, det varierar om jag sätter streck i topp och botten eller bara kör ett rakt streck.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Grundskolan på 80-talet var det streck genom sjuan och nollan.

Nu för tiden aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var intressant, jag gick också i grundskolan då, men vi fick lära detdär skitfula teckensnittet de introducerade på 1930 talet (jag har alltid tyckte det är riktigt fult redan sedan lekskolan... ) och att det inte skulle vara det och att man inte fick skriva siffran 6 böjd och snygg som den såg ut i gamla böcker.

Nollan med streck låter väldigt mycket som en introduktion till 80-talets digitala värld, vi var kanske mer efterblivna utanför städerna vi fick lära vanliga nollor...

Hursom så blev produkten att jag enbart skrev "arabiska" 7or med streck eftersom vi blev tillsagda att inte göra det i skolan, nu är det ju dock praktiskt då jag tycker att de är lättare att se och om man skriver väldigt slarvigt kan en etta tydligen se ut som en sjua utan streck (enligt personen på postkontoret när jag var halvstressad... Men jag måste väl delvis ge honom rätt just den gången... ha ha. )
Så, det är troligen därför sjuan har detdär mittstrecket från det arabiska systemet som går ut på att var siffra (i teorin) har det antal vinklar den representerar (sedan att i princip alla, i alla länder där de förekommer, använder förenklade former är en annan sak...). (tekniskt sett är det fortfarande arabiska siffror men i förenklad form vi använder; tex. Rommersk sjua: VII (ett representativt samlingstecken åtföljt av separata antalstecken, eller en "höskrinda" där man helt enkelt ritar sju streck... )).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Grundskolan på 80-talet var det streck genom sjuan och nollan.

Nu för tiden aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, var inte så när jag började grundskolan 80. Då slutade man med sträck i 7 men jag hade redan lärt med med streck så jag fortsatte till mina lärares förtret. Dock i gymnasiet kräver våran lärare att alla använde sträck för att skilja 1 och 7 åt, han var av den gamla skolan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd

Streck på sjuan och litet Q, men inte på noll (förutom på några handskrivna NES-koder eller liknande från barndomen) eller Z. Brukade skriva stängda fyror men sen hade jag ett jobb där man skulle fylla i formulär som sen skulle läsas maskinellt och då var det aja baja så då slutade jag med det. Samma sak med att skriva en "rund" nia, ska det läsas in så funkar tydligen inte det så bra så det blev typ upp-och-nervänt b istället, men där vidhåller jag mina runda krumelurer fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Även uttalet på Z (Zedd) och C är olika vid engelskt uttal (World War Zedd, inte "World War See") Många slarvar och uttalar dessa bokstäver på samma sätt på engelska.

Z uttalas "zed" i brittisk engelska och "zee" i amerikansk, så "zee" är korrekt uttal. Tyvärr är vi odugliga svenskar inte kapabla att uttala z-ljudet ordentligt, så det blir som du skriver bara "see" och allmän förvirring varje gång någon försöker. Jag säger själv "sed" för att undvika missförstånd så gott det går utan att lära mig uttala z-ljudet ordentligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.