Permalänk
Medlem

Val av högskola

Vad smäller högre, systemvetenskap på Ltu eller utveckling av e tjänster på Dalarnas? Vad anser ni?

Permalänk
Medlem

Spontant systemvetenskap på Ltu eftersom jag aldrig hört talas om den andra.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Den som är bekvämare för dig.
Vad du studerar inom ett ämne har liten relevans mot faktumet du har studerat inom ämnet, och det är troligt att du inte kommer klara utbildningen inom avsatt tid, därmed punk 1.

Permalänk
Medlem

Systemvetenskap på Ltu alla dagar i veckan.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jo Ltu verkar rent spontant vara ett bättre val. Utveckling av e tjänster är på 120 hp och programmet på Ltu på 180. Om man läser till ytterligare 60 hp kurser till utveckling av tjänster från andra högskolor, hur skulle det se ut? Skulle det höja statusen? Spelar det roll vilken högskola man väljer sen när man söker jobb och är anställd, löneutveckling osv eller premieras erfarenhet högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andfr:

Jo Ltu verkar rent spontant vara ett bättre val. Utveckling av e tjänster är på 120 hp och programmet på Ltu på 180. Om man läser till ytterligare 60 hp kurser till utveckling av tjänster från andra högskolor, hur skulle det se ut? Skulle det höja statusen? Spelar det roll vilken högskola man väljer sen när man söker jobb och är anställd, löneutveckling osv eller premieras erfarenhet högre?

Den här infon vore viktig från start. kandidat > yrkesutbildning. Du har även lite större slagutrymme i löneförhandlingar. Efter ett tag på första jobbet är det dina meriter du söker med och inte nödvändigtvis din examen men för första jobbets skull ska du ha så mycket so möjligt i bagaget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@andfr: Jag har läst just systemvetenskap på distans via LTU. 45 HP är valbara, vilket innebär att du kan inrikta dig mer mot utveckling om du vill det, men ändå hålla dig inom ramarna för systemvetenskap.

Som utbildning i sig så är LTU helt okej. Lärarna är okej. Några flummiga kurser och några väldigt lärorika kurser.
Jag hade jobb innan jag läst klart sista terminen. Alla jobb, mer eller mindre, jag sökte hade som krav att man skulle ha en examen om minst 180hp.

Så nej, utvecking av e-tjänster + 60hp något annat du läser på din fritid kommer inte väga tyngre eller ge dig mer kunskap än 180hp(där 45 ändå är valbara) på LTU.

Sen är det du lär dig på högskolan i princip aldrig direkt applicerbart i verkligheten ändå. Första halvåret efter jag började arbeta så lärde jag mig än under 3 år på LTU.

Med det sagt: Välj LTU, börja jobba, sen kommer ingen bry sig speciellt mycket om din utbildning iallafall

Lycka till!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!