"This display does not support HDCP"

Permalänk
Medlem

"This display does not support HDCP"

Nyligen har min tv visat "no signal" när jag kopplar den via HDMI-kabel till mitt 1060! Det har funkat perfekt fram tills nyligen, i Nvidias kontrollpanel hittar jag tv:n och jag försökt att utesluta vart problemet ligger. Jag har provat med två hdmi-kablar som funkar perfekt till min vanliga skärm, jag har kopplat både till hdmi 1 och 2 på tv:n och båda via displayport-adapter och vanlig hdmi på grafikkortet utan resultat. tv:n fungerar utmärkt när den kopplas via hdmi till en laptop. Jag upptäckte nyligen att det i Nvidias kontrollpanel står "This display does not support HDCP", jag har ominstallerat drivrutinerna till grafikkortet men ingenting har hjälpt! Någon som har ett förslag på hur jag kan lösa det?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Goost123:

Nyligen har min tv visat "no signal" när jag kopplar den via HDMI-kabel till mitt 1060! Det har funkat perfekt fram tills nyligen, i Nvidias kontrollpanel hittar jag tv:n och jag försökt att utesluta vart problemet ligger. Jag har provat med två hdmi-kablar som funkar perfekt till min vanliga skärm, jag har kopplat både till hdmi 1 och 2 på tv:n och båda via displayport-adapter och vanlig hdmi på grafikkortet utan resultat. tv:n fungerar utmärkt när den kopplas via hdmi till en laptop. Jag upptäckte nyligen att det i Nvidias kontrollpanel står "This display does not support HDCP", jag har ominstallerat drivrutinerna till grafikkortet men ingenting har hjälpt! Någon som har ett förslag på hur jag kan lösa det?

Tack på förhand!

"This display does not support HDCP" brukar vara ett tecken på att den version tv´n vill ha och den som ditt grafikkort levererar inte matchar.

Fått mjukvaruuppdatering ändrat några inställningar på TV´n nyligen?

kan vara så att tv´n fått stöd med ny uppdatering för hdcp 2.2 men 1060 kan bara leverera hdcp 2.0 vad jag förstod endast 1070 eller högre/nyare som har support för hdcp 2.2

borde teoretiskt funka tycker man ändå att iaf visa skrivbordet men vem vet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det slutat fungera sedan du uppdaterade drivrutinen? Det står att du ominstallerat den men du kanske inte har testat en äldre eller tom nyare?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kraven för HDCP är att Source begär en specifik HDCP-version för att källan (Blu-ray, Nteflix etc.) vill säkra att det inte kopieras i andra änden. Så det är alltså mjukvara i datorn som begär kopieringsskydd av grafikkortet som i sin tur begär det av TV:n. En TV eller Sink, begär normalt inte att HDCP ska användas.

Detta är en del av handskakningsprocessen och där kan det bli kommunikationsproblem med äldre källor som får ett svar de inte väntar sig av en nyare TV. TV:ns kretsar kan vara flera år nyare och den äldre kretsen i källan är förstås ovetandes om hur dessa kommunicerar. Typexemplet är gamla digitalboxar och liknande

Därför kan man på TV:n ställa om hur HDMI-anslutningen ska svara. Brukar vara "Enhanced" eller "förbättrad" eller "UHD Deep color" och liknande. Stänger man av detta på HDMI-anslutningen brukar TV:n identifieras sig på ett sätt som äldre källor har det lättare för, samt identifierar sig med en lägre bandbredd, ofta 300 MHz istället för 600 MHz.

Men ett GTX1060 är inte lastgammalt och ska klara av moderna källor. HDCP 2.2 som är normen för 4K/HDR kom ett par år innan GTX1060 kom. Så kortet är modernt. Men kanske är det för gammal version av windows?

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4583/~/4k...

En kass kabel kan också ställa till med problem. HDCP är kryptering med ständigt bekräftande av krypteringsnycklar. Har man en dålig kabel och får bitfel i överföringen kan bitfelet inträffa under nyckelbekräftandet och då får man också dessa problem.