Headset mikrofon funkar inte i min dator?

Permalänk
Medlem

Headset mikrofon funkar inte i min dator?

Tja! Skulle verkligen behöva hjälp med ett problem jag har haft i över 5 års tid.

Då är det så att jag har aldrig kunnat snacka med folk ingame eller i discord, detta p.g.a. att min mic på hörlurarna av okänd anledning inte fungerar. Jag har ungefär i samma period jag haft datorn (5 år) använt mig utav ett razer kraken headset som har funkat bra ljudmässigt, men mikrofonen har däremot aldrig ens ''poppat'' upp i min dator. Samma dag som jag skriver detta så har jag fått hem ett nytt HyperX headset med avtagbar mikrofon, där jag började ställa in dom olika enheterna till uppspelning och inspelning i ljudinställningarna samt inne i discord. Gjorde exakt så som det stod i manualen jag fick med, mikrofon-enheten kommer upp och jag ställer in den och tänker att det funkar, men stapeln både i discord och i ljudinställningarna står still och rör sig inte för 5 öre (den ska ju höjas och vara grön när jag pratar men som sagt så står den still) vilket betyder att det av någon anledning inte genereras något ljud från mikrofonen. Jag har en ganska dålig dator för övrigt och har tänkt många gånger innan om det har o göra med att jag saknar något i min dator som ett ljudkort t.ex. då jag inte har någon aning om vad det är till för men vet att min dator inte har det. Inne på ljudinställningarna när man markerar mikrofonen så kan man konfigurera den men när jag går in där så står det endast att taligenkänning inte är tillgängligt i språket jag har på datorn, om detta är problemet eller om det helt enkelt är dags för mig att köpa ny dator? Köpte datorn 2014 och den innehåller bara budget delar.

MVH

Permalänk

Återställ dina ljud inställningar i discord och pröva igen, detta har hänt mig med så många gånger med olika headset och mikrofoner.

Hur kopplar du för övrigt ditt hyperx använder du usb kortet man får med eller kör du utan?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

@Nightwing:

Tack för svar!
Det är ju usb på headsetet som jag kopplar i usb uttaget på baksidan av datorn, om det var det du menade? 😂
Vet inte riktigt vad du menar med usb kort?

Edit:
Om det är det kortet där man kan höja och sänka volym etc du menar så har jag alltså kopplat ''kortet'' in i datorn och sen då kopplat headsetet till kortet den vägen om man säger...

Permalänk

@Huggster: USB är själva ljudkortet som du använder för att koppla in via usb.

Då har du iaf gjort rätt det ska ju funka förstår dock inte varför det krånglar redigt

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...