Alltid bäst att bygga ny dator själv eller?

Permalänk
Medlem

Alltid bäst att bygga ny dator själv eller?

Behövde fixa en ny dator till syrran som surfar runt och betalar räkningar samt lite spel på Facebook.

Efter lite efterforskningar så kom jag på att det inte alltid är värt att köpa lösa delar och bygga ihop själv för människor som vi har i vår närhet.

En del av dom behöver inte monstergrafik och höga FPS så en tråd att diskutera kanske?

Hittade en HP dator på Billig Teknik som kostade 6490 Kr som skulle kunna fungera alldeles utmärkt för min syster.

Spec:Core I3 9100F SSD Hårddisk 256GB. Grafik: GTX 1050.Ram 8gb 2400. Windows 10 Home.

MiniTower också så lätt att placera.

Värt att nämna är att Datorn som hon har nu har kommit till åren och har Windows 7 som supporten för säkerhets uppdateringar upphör 14 Januari 2020..

Vad tycker ni Folks?Ordet är fritt.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

@M806:
Beror lite på om man vill ha något som man kan uppgradera om behovet kommer.

I stort sätt alla märkesdatorer kan man inte uppgradera särskilt mycket.
Bryr man sig inte om detta utan helt enkelt köper en ny dator istället, ja då fungerar det bra med en märkesdator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I stort sätt alla märkesdatorer kan man inte uppgradera särskilt mycket.

Det där stämmer rätt dåligt.

Nätdelen kan vara lite klen om man vill peta in strömhungrigare saker senare men annars är det inte så stor skillnad.

Förutsatt att det inte är någon liten burk där det använts laptopdelar såklart.

Allt beror ju på vad man värderar från datorn, en färdigköpt dator har garanti på hela burken, inte enskilda delar t ex så man slipper felsöka själv. Slår man till vid rätt tillfälle så kan det bli billigare dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där stämmer rätt dåligt.

Nätdelen kan vara lite klen om man vill peta in strömhungrigare saker senare men annars är det inte så stor skillnad.

BIOS uppdateras sällan till att klara nyare CPU'er på märkesdatorer, så att byta ut CPU'n kan man i regel bara glömma, om man nu inte vill hålla sig till de som de olika modellerna kom med från fabrik eller enstaka få som stödjs av moderkortet.

Skrivet av Json_81:

Allt beror ju på vad man värderar från datorn, en färdigköpt dator har garanti på hela burken, inte enskilda delar t ex så man slipper felsöka själv. Slår man till vid rätt tillfälle så kan det bli billigare dessutom.

Köper man till montering på sina lösa delar och låter butiken montera den, så är det också garanti på hela datorn, så det är ett dåligt argument.
Märkesdatorer kan vara billigare, men som jag syftade på i mitt förra inlägg man får vara medveten om att det har sina begränsningar med att köpa en märkesdator, och de bör anses som "slit å släng".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

Behövde fixa en ny dator till syrran som surfar runt och betalar räkningar samt lite spel på Facebook.

Efter lite efterforskningar så kom jag på att det inte alltid är värt att köpa lösa delar och bygga ihop själv för människor som vi har i vår närhet.

En del av dom behöver inte monstergrafik och höga FPS så en tråd att diskutera kanske?

Hittade en HP dator på Billig Teknik som kostade 6490 Kr som skulle kunna fungera alldeles utmärkt för min syster.

Spec:Core I3 9100F SSD Hårddisk 256GB. Grafik: GTX 1050.Ram 8gb 2400. Windows 10 Home.

MiniTower också så lätt att placera.

Värt att nämna är att Datorn som hon har nu har kommit till åren och har Windows 7 som supporten för säkerhets uppdateringar upphör 14 Januari 2020..

Vad tycker ni Folks?Ordet är fritt.

Betydligt bättre för samma pengar.
https://www.dustinhome.se/product/5011148414/ideacentre-t540?...

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Håller med att en I5 är bättre men hon behöver en DVD brännare för sina sparade foto så den går bort.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ja den förra datorn är nu 12 år så kraven är väl inte så höga.Håller med om begränsningarna som märkesdatorer har men den jag tittat på har ett Nätagg på 310W så där är det rätt klent för nya grafikkort men en del modeller har bara 180W och kör på GTX 1050 grafikkort så ett par mekaniska hårddiskar går nog att driva också.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hade nog inte köpt en dator som den. Väldigt begränsat framåt. Bygg själv med standardprylar

Hittar du något prisvärt utan dvd-brännare så köp till en extern

Jag hade nog letet beggat för den prislappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

Behövde fixa en ny dator till syrran som surfar runt och betalar räkningar samt lite spel på Facebook.

Efter lite efterforskningar så kom jag på att det inte alltid är värt att köpa lösa delar och bygga ihop själv för människor som vi har i vår närhet.

En del av dom behöver inte monstergrafik och höga FPS så en tråd att diskutera kanske?

Hittade en HP dator på Billig Teknik som kostade 6490 Kr som skulle kunna fungera alldeles utmärkt för min syster.

Spec:Core I3 9100F SSD Hårddisk 256GB. Grafik: GTX 1050.Ram 8gb 2400. Windows 10 Home.

MiniTower också så lätt att placera.

Värt att nämna är att Datorn som hon har nu har kommit till åren och har Windows 7 som supporten för säkerhets uppdateringar upphör 14 Januari 2020..

Vad tycker ni Folks?Ordet är fritt.

En laptop kanske? Borde funka perfa?

https://www.dustinhome.se/product/5011144756/thinkpad-e490?ss...

Med vänlig hälsning Lazze