Extern hårddisk 2,5" vs 3,5"?

Permalänk
Avstängd

Extern hårddisk 2,5" vs 3,5"?

Tjo! När jag kikar på externa hårddiskar så ser jag att det finns de med extern strömförsörjning (strömkabel) och det är oftast 3,5" medan extern hårddisk 2,5" verkar köra strömförsörjningen direkt via USB-kabeln?

Vad finns det för möjliga kompromisser här när man kör så? Är extern hårddisk 2,5" med direkt strömförsörjning i USB-kabeln långsammare på att skicka data pga. delad bandbredd i kabeln på något vis?

Mitt syfte med extern hårddisk är att lagra VR-klipp som sedan strömmas via SkyBox Player till Oculus Quest från datorn där hårddisken är kopplat till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart 3,5". Visst ljud och stora och klumpiga men ganska snabba. Den bästa på 10 TB har 5 års garanti och snabb USB C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2.5" hårddisken är långsammare för att skivan har mindre diameter än 3.5" disken vilket ger långsammare dataöverföring vid samma varvtal då packningstätheten är ganska så konstant (kring 10 nm/bit, det är nog något mindre med dagens stordiskar)

Kort sagt 2.5" ligger runt 100-140 MB/s vid ytterperferi medans dagens stordiskar på 3.5" formatet är en bit över 200 MB/s - tom. uppemot 245 MB/s - dock en tumregel är att läs/skrivhastigheten vid disk full och skriver nära centrum har i stort sett halverats gentemot när den läser som snabbast vid ytterperferi - dvs en 2.5" disk är nere i 50-70 MB/s när den läser innerst på skivan.

En annan sak som också påverkas är söksnabbhet av läshuvuden - de accelererar och retarderar med upp till 800 G vilket gör att för större diskar (eller snabba 2.5" SAS-diskar som cheetah-diskar i 2.5" format) behöver 12 Volt för att rå på det hela medans 2.5"-diskar med bara 5 Volt matning (typisk extern 2.5" USB-disk) kan inte uppnå samma snabbhet i sökning.

Söksnabbhet spelar dock inte så stor roll om du sparar stora filer som dina VR-klipp utan där vill du kunna läsa och lagra i mer eller mindre konstant dataström under lång tid (något som SSD med QLC-minnen klarar allt sämre vid kontinuerlig skrivning och filstorlekarna är på större antal GB storlek)

Det är alltså inte SATA/USB3-gränssnittet _ännu_ som begränsar vare sig för 2.5" eller 3.5"-surrdiskar, men kommer att toppas när Seagate börja lansera sina dubbel-aktuator-diskar...

Externa USB-snurrdiskar med USB-C protokoll kan vara snabbare i gränssnittet mellan dator och disklåda men det är väldigt få snurrdiskar ännu som har SATA-express (PCIe-linor ända mot disken precis som NVMe-minne) så det kommer i slutändan fortfarande finnas flaskhals mellan USB-adaptern och SATA-anslutningen mot disken som är 600 MByte/s brutto, i praktiken max ca 560 Mbyte/s