Köpa ny HDMI-kabel för annat än 4K 8-bit yCbCr 4:2:0 60 Hz?

Permalänk
Medlem

Köpa ny HDMI-kabel för annat än 4K 8-bit yCbCr 4:2:0 60 Hz?

Köpte en Sony FX9005 nu under "black week" och försöker ändra så att HDMI 2 inputen på TV:n (HDMI från PC) ska köra i "Enhanced format". När jag gör det så säger TV:n att det finns ingen input, ändrar jag till standard igen så kommer bilden tillbaka direkt.

Är det HDMI-kabeln som jag måste byta ut eller kan det vara något annat?

AMD inställningarna visar inga andra valmöjligheter än 8-bit yCbCr 4:2:0.

Kan inte slå på Windows HDR men det ska väl inte gå heller så länge man kör 8-bit yCbCr 4:2:0?

Är det någon inställning jag missar?

EDIT 1: Kom på att jag ändrat till movie mode på TV:n så ska testa om det är det som gör det.

EDIT 2: Hjälpte inte tyvärr. Någon som har några tips på saker jag kan dubbelkolla?

Har ett AMD RX580.

8-bit yCbCr 4:2:0 funkar tydligen inte att ändra om man har flera skärmar påslagna. Dom kom fram när jag stängde ner min andra skärm. Och Windows HDR slogs på automatiskt också tydligen. Det löste också det att jag inte kunde aktivera "Enhanced format".

Så just nu verkar det som att det var att ha två aktiva skärmar som orsakade det hela.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Åsa-Nisse: Hade du andra skärmen som speglad eller som utökad?

@Laxpudding: Utökad. Kommit fram till att jag måste byta HDMI-kabel om jag vill kunna köra i 60 Hz dock. Funderar på att beställa en sådan här:

Supra HD 18Gbps HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 6m - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4078897

Den ska tydligen fungera upp till 6m, så får flytta datorn närmare TV:n. Vad tror du, värt att testa den?

AOC-kablarna kostar ju 2,5x priset för denna vilket känns lite saftigt.

Permalänk
Medlem

Hittade info på Jenvings hemsida, dom verkar tillverka Suprakablarna, och en 6m kabel ska klara det. Är dom längre än det så tappar dom till att börja med:

Citat:

4k @ 60 Hz NO
4k 4:2:0 NO
4k 4:4:4 NO

Finns mer info här under"Teknisk info".

http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-2m-10011...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Åsa-Nisse: Kör själv med supras 8 meter till projektor och har testat 10 meter med testgenerator för 18 Gbps utan problem. Fast som alla passiva kablar är det flera faktorer som inverkar där både source och sink är avgörande. Kabeln må fungera men alla kombinationer tillsammans kanske inte gör det.

Fördelen med aktiv optisk kabel är att man i högre grad minskar betydelsen hos sink source och source men också själva miljön för överföring med bland annat interferens. Därför är det ett säkrare men också dyrare köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Åsa-Nisse: Kör själv med supras 8 meter till projektor och har testat 10 meter med testgenerator för 18 Gbps utan problem. Fast som alla passiva kablar är det flera faktorer som inverkar där både source och sink är avgörande. Kabeln må fungera men alla kombinationer tillsammans kanske inte gör det.

Fördelen med aktiv optisk kabel är att man i högre grad minskar betydelsen hos sink source och source men också själva miljön för överföring med bland annat interferens. Därför är det ett säkrare men också dyrare köp.

Ok, låter bra, 6m borde räcka för mig (ville inte köpa en längre ifall det skulle bli problem). Men blir 6m för kort så vet jag iaf att 8m kan fungera med lite tur.