Samsung Galaxy Fold 2 blir billigare

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Fold 2 blir billigare

Rapporter gör gällande att Samsungs nästa vikbara telefon får prislapp på nivå med vanliga flaggskeppstelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt det här konceptet. Lätt att använda med en hand vid behov, en mindre platta utvikt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om de kan halvera priset så kan man undra om de endast tog ett bluff (?) premium "för att de kan" första gången eller om de prissätter sig lågt och tar en förlust för att återfå köparna.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Trixtr:

Om de kan halvera priset så kan man undra om de endast tog ett bluff (?) premium "för att de kan" första gången eller om de prissätter sig lågt och tar en förlust för att återfå köparna.

Utvecklingskostnader, det kostar mer att uppfinna än att utveckla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra. Det blir inget för den breda massan om inte priset går ned och byggkvaliteten går upp. För min egen del så blir det inget innan de kostar som en vanlig flaggskeppstelefon och har IP67-klassning. Man ska inte behöva hantera en mobiltelefon med silkesvantar år 2019 utan de måste tåla att hanteras som vanliga telefoner innan det kan bli något.

Men konceptet som sådant är spännande. Jag gillar inte utvecklingen mot Phablets utan vill kunna hantera telefonen fullgott med en hand, och sedan blir det förståss en bra funktion att kunna få större skärm när det behövs, så konceptet som sådant är jag positiv till. Men kvaliteten måste upp och priset måste ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Stackars dom som köpte första versionen av galaxy gold och sedan fick syn på denna nya och dess prislapp😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Stackars dom som köpte första versionen av galaxy gold och sedan fick syn på denna nya och dess prislapp😂

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte dessa personer som köpte första Galaxy Fold bryr sig så mycket om pengar. 10 000 kronor hit och dit är väl som en tågbiljett.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Jag tror det kommer dröja väldigt länge innan mobiler med vikbara mobiler blir något för den breda massan. Dock kommer kundgruppen ökas rejält, jag själv har inte sett en enda person med Samsung Galaxy Fold ännu.
Smartphones kan man diskutera när de kom, min första mobil med webbläsare, emailprogram, diverse appar, fullstort tangentbord etc tillverkas 1996. Min smartphone mobil med touchsccreen, camera etc 2002. Och så pratar folk om att 2007 kom smartphone med iphone.

Min poäng är att det tar väldigt lång tid innan den stora skaran inhamnar sig ny teknik.

Permalänk
Lego Master

Bra att priset går ner och tekniken blir mer lättillgänglig.
Men jag siktar fortfarande på en Surface Duo till nästa år. Goddamn vad jag är taggad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Tror inte dessa personer som köpte första Galaxy Fold bryr sig så mycket om pengar. 10 000 kronor hit och dit är väl som en tågbiljett.

Absolut, sen finns det dom som ”bara måste ha” som köper allting på kredit och har säkert mer kvar i lån än vad den nyaste versionen kostar ny.
Det lär svida lite o se det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Absolut, sen finns det dom som ”bara måste ha” som köper allting på kredit och har säkert mer kvar i lån än vad den nyaste versionen kostar ny.
Det lär svida lite o se det

Skickades från m.sweclockers.com

Det kallas för ren dumhet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Jag tyckte aldrig att priset var speciellt orimligt för det man fick.
Köper man inte extra skärm (på framsidan), större batteri, eventuellt mer/starkare hårdvara med en Fold?
Sen att det säkert måste in lite utvecklingskostnader så verkade det vara ganska rimligt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Första generationen av godtycklig teknik är inte billig så jag ser inte vad problemet är? Galaxy Fold är ju lite som telefonvärldens lyxbil; målgruppen var aldrig gemene man utan snarare de som ville ha extrema lyxfunktioner och inte bryr sig om vad det kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en plastskärm. Det skille vara om det blir möjligt att printa OLED med kevlar kanske.
Två separata skärmar som viks med några millimetrars mellanrum skulle fungera lika bra i en överväldigandem majoritet av användningsområden och vara mycket mer hållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltför ofta hör man argument som att bara för att någon har råd att köpa ett externt grafikkort till sin cpu, så är denna person helt ekonomisk oberoende så priser på grafikkort kvittar.
Denna gång handlade det ej om grafikkort utan en vikbar telefon. Och det finns många anledningar till att köpa en sådan fast man inte har den bästa ekonomin, där många av dessa anledningar just kan vara att förbättra sin ekonomi genom att vara först med att utveckla program anpassade för vikbara telefoner.

Nå Galaxy Fold var den första vettiga telefonen med vikbar skärm, priset var väldigt högt och alla visste om att om ca 1 år så lär det komma en ny telefon som fullkomligt utklassar denna på allt, då bortsett från lanseringsdag.
Så det blir en väldigt liten grupp som Galaxy Fold 1 riktade sig till, de med väldigt gott om pengar eller de som så det som en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det kallas för ren dumhet.

Fast det absolut dummaste man kan göra är att köpa en ny bil. Kontant eller på kredit, det spelar ingen roll. Bara man kör ut den från försäljaren har den tappat lika mycket i värde som Samsung fold kostar.

Absolut sämsta affären man kan göra alla kategorier..och folk gör det om och om igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Fast det absolut dummaste man kan göra är att köpa en ny bil. Kontant eller på kredit, det spelar ingen roll. Bara man kör ut den från försäljaren har den tappat lika mycket i värde som Samsung fold kostar.

Absolut sämsta affären man kan göra alla kategorier..och folk gör det om och om igen.

Fast det är ju lite filosofiskt. Man kanske inte köper en bil för att kunna sälja den vidare i framtiden? Man kanske köper en bil, och så ska den bara fungera i mint 10, 15 år innan det är dags att skrota biljäveln?

Men lite offtopic här nu kanske, kan väl sammanfatta det till att folk får köpa vad fan de vill.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Fast det absolut dummaste man kan göra är att köpa en ny bil. Kontant eller på kredit, det spelar ingen roll. Bara man kör ut den från försäljaren har den tappat lika mycket i värde som Samsung fold kostar.

Absolut sämsta affären man kan göra alla kategorier..och folk gör det om och om igen.

Det beror på. Om man har väldigt gott om pengar varför ska man köpa en begagnad bil? Dessa småsummor man förlorar tjänar man in på trygghet och njuten av något fräscht.

Jag ser snarare problemet av att allt för många lider av samma symptom som de som är med i lyxfällan. Alltså de förstår sig inte på deras ekonomi och lever som om de hade betydligt mer pengar.

Samma sak gäller Galaxy fold. 25 000kr är mindre än vad många lägger på resor utomlands varje år, folk klagar ej på dessa resor. men när de istället köper något "vettigt" för pengarna, ja då är det slöseri. Och problemet är som sagt att vissa med kass ekonomi "köper allt".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jag gillar faktiskt det här konceptet. Lätt att använda med en hand vid behov, en mindre platta utvikt.

Jsg tycker det verkar rätt onödigt. Fold är inte mycket mindre ihopvikt och inte så fantastiskt mycket större utbrett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jsg tycker det verkar rätt onödigt. Fold är inte mycket mindre ihopvikt och inte så fantastiskt mycket större utbrett

Skickades från m.sweclockers.com

Jahapp

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Jsg tycker det verkar rätt onödigt. Fold är inte mycket mindre ihopvikt och inte så fantastiskt mycket större utbrett

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ni pratar om lite olika saker.
Den du citerade om pratade om konceptet och du pratar om den första vettiga produkten med konceptet.
I framtiden så kommer det garanterat vikbara telefoner som både blir större än fold utvikt och inte lite tjocka ihopvikta.

För mig och många andra så vill vi ha en mobil enhet som vi kan göra de sysslor vi behöver kunna göra mobilt. En 6,5" skärm duger inte på långa vägar till detta, varenda tum extra gör hur mycket som helst.
När mobilen är ihopvikt så ska den vara praktisk att bära med sig. Min surfplatta på 10,1" är väldigt svår att få plats i byxfickorna. Hur tjock mobilen får vara, ja så länge som den bekvämt passar i ens byxfickor så är det inget problem.
Viktmässigt så mobiler över ca 200 gram känns otympliga. Ett problem med vikt är att energin de skapar vid ett fall blir väldigt stort.
Att dagens mobiler ändå klarar några fall beror på de är lätta, hade de vägt 0,5Kg så hade det blivit en rejäl belastning på glaset om mobilen faller fel från armhöjd.

Så mitt påstående är att vill de göra hållbara vikbara mobiler så gäller det även att få ner vikten på dem.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa denna på en gång. Har längtat efter en vikbar telefon i flera år. Framför allt för att jag växlar mellan att läsa serier och vanligt telefonbruk så mycket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alltför ofta hör man argument som att bara för att någon har råd att köpa ett externt grafikkort till sin cpu, så är denna person helt ekonomisk oberoende så priser på grafikkort kvittar.
Denna gång handlade det ej om grafikkort utan en vikbar telefon. Och det finns många anledningar till att köpa en sådan fast man inte har den bästa ekonomin, där många av dessa anledningar just kan vara att förbättra sin ekonomi genom att vara först med att utveckla program anpassade för vikbara telefoner.

Nå Galaxy Fold var den första vettiga telefonen med vikbar skärm, priset var väldigt högt och alla visste om att om ca 1 år så lär det komma en ny telefon som fullkomligt utklassar denna på allt, då bortsett från lanseringsdag.
Så det blir en väldigt liten grupp som Galaxy Fold 1 riktade sig till, de med väldigt gott om pengar eller de som så det som en investering.

Det där var ett konstigt argument som jag nog aldrig har stött på. Ett grafikkort kan man ju få för ett par hundra kronor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det där var ett konstigt argument som jag nog aldrig har stött på. Ett grafikkort kan man ju få för ett par hundra kronor.

Det var ironi för att belysa hur dumt påståendet är för ändå rätt så billiga saker sett ur folks totala ekonomi.
Folk säger detta om Hedt plattformen, galaxy fold, xeonprocessorer, proffsgrafikkort, mjukvaror m.m.
Även om dessa produkter inte på något sätt är så dyra så att vanligt folk inte skulle kunna köpa dem och "vanligt folk" skulle kunna ha behovet av dem.
Poängen är det finns mängder av vettiga anledningar att skaffa en Samsung Fold 1 utan att vara svinrik, denna skara konsumenter är dock jätteliten. Men med Galaxy Fold 2 så lär det kanske bli så vanlig så man ej ens bryr sig om man skulle se en sådan på stan.

Argumentet folk använda passar dock bättre på riktigt dyra saker som telefoner för miljonbelopp, där man verkligen kan prata om att personen måste ha gott om pengar.
https://www.svd.se/11-ultralyxiga-mobiler--kostar-upp-till-1-...

*edit*
Jag tycker folk på olika datorforum är så fokuserade på nöjesanvändning av teknik och nästan glömmer bort att det går arbeta på dem. Där det finns mängder av arbetsuppgifter som Galaxy Fold passar till, men ytterst få konsumenter när den mer är en svindyr skör prototyp, som när som helst kommer ersättas av något bättre.

Permalänk

Jag pillade på den första i Oktober och känslan att kunna surfa och annat på den storleken var ganska fett. Smud att slippa dra upp laptoppen på f.eks flygplatsen osv och sammtidigt kunna jobba lite eller bara slappsurfa i lyx. Bättre YT och andra videor också.

För min del var det 2 saker som var no-go:
1. Den var för tjock ihopvikt.
2. När den viks ihop så ligger dom 2 delarna inte parallelt. OCD går bananas.

Själva hållbareheten tror jag är ok, dom testade den ju med en våldsam robot och den klarade ju andå ekvivalent av typ 5års vanlig användning plus att man är en del försiktigare än den roboten då.

Men jag ska känna på Microsofts också, tycker den ser fin ut, dock ser denför bred ut i presentationen, men gillar tanken på att inte faktiskt böjja skärmen.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Jag pillade på den första i Oktober och känslan att kunna surfa och annat på den storleken var ganska fett. Smud att slippa dra upp laptoppen på f.eks flygplatsen osv och sammtidigt kunna jobba lite eller bara slappsurfa i lyx. Bättre YT och andra videor också.

För min del var det 2 saker som var no-go:
1. Den var för tjock ihopvikt.
2. När den viks ihop så ligger dom 2 delarna inte parallelt. OCD går bananas.

Själva hållbareheten tror jag är ok, dom testade den ju med en våldsam robot och den klarade ju andå ekvivalent av typ 5års vanlig användning plus att man är en del försiktigare än den roboten då.

Men jag ska känna på Microsofts också, tycker den ser fin ut, dock ser denför bred ut i presentationen, men gillar tanken på att inte faktiskt böjja skärmen.

Jag är avundsjuk.
Jag har inte prövat galaxy fold men jag tycker som jag skrev att byxfickorna sätter storleksbegränsningen. Får mobilen ej plats i byxfickorna utan det är obekvämt, så blir telefonen opraktisk det halvåret då man ej har med sig jacka. Ska man då ha 2st mobiler eller vad?

Microsoft variant funderar jag på att köpa, orsak är att den troligen blir för tillfället en mer praktisk telefon tills de andra lir bättre. Jag skulle dock vilja testa teamviewer, rdp, vnc etc på dem först. Där jag vill ha att skärmen agerar som en hel fast med en störande springa i mitten.