Permalänk
Medlem

DNS Problem Debian

Satt och pillade i en vm som jag har, skulle försöka byta dns servrar till cloudflares. Gick in i resolv.conf och bytte till nameserver 1.1.1.1 och namerserver 1.0.0.1. Sen startade jag om den och det var då allt slutade fungera. Om jag försöker pinga google får jag "Temporary failure in name resolution". Jag återställde då resolv.conf och startade om igen, men det fungerar fortfarande inte och det är där jag sitter nu. Så här ser det ut exakt i min resolv.conf

domain Dlink
search Dlink
nameserver 192.168.1.1

Vad är nästa steg för att försöka lösa detta?

Permalänk
Vila i frid

Har du något på vägen som blockerar DNS-uppslag dvs port 53? Jag själv kör så i min pfsense-router (interna DNS-servern, ingen forward) för att ha lite mer koll på tillvaron än vanligt.

Permalänk
Medlem

Kör "dig" i terminalen så återkom med responsen.

Kan du pinga något som ligger publikt som t.ex 1.1.1.1?

Använder dina andra VMs/workstation 192.168.1.1 som DNS och den fungerar?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
@jagekurt:

Tack för tipsen.
Jag stängde av den igår, gick och la mig och tänkte ta tag i det idag. Dock när jag startar den idag så fungerar allt.
Ingen aning om varför då jag inte gjort något men men.

Permalänk
Medlem

@Simon^L:
Gissar att anledningen är att tjänsten startade upp på nytt.
Förr när man jobbade med nameservers/bind och ändrade något måste tjänsten named sparkas på med en SIGHUP
dvs att demonen gör en re-read av sina konfigfiler.
Man kan åstadkomma detta på fler sätt ex. en omstart av datorn,nätverket eller helst bara demonen för namnuppslagningen.

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Hade dock redan testat starta om VMen några gånger dagen innan. Skillnaden nu var hur länge den var avstängd.