Permalänk
Medlem

Dator startar om sig hela tiden

Hallå.

Tog ur min CPU för en kompis skulle låna den för några tester i hans dator.
Nu när jag satte tillbaka den så började det krångla.

Först startade datorn om sig efter ca 3 sec hela tiden. Tog ur ett RAM och körde med endast en sticka i slot 1 och då gick datorn igång men fick ingen bild. Ljud osv fungerade så jag var inne i Windows. Testade med sticka 2 i slot 1 och då fungerade allt som det ska igen. Efter det testade jag med bara stickan som först inte fungerade och då helt plötsligt var allt som vanligt med den också. Testade båda igen i slot 1+3 och tillbaka på ruta 1. Datorn startar om sig hela tiden och jag kommer ingen vart. Nu sitter stickorna i slot 1+2 och datorn är igång och fungerar.

Nu undrar jag väl främst vad problemet kan vara. Är det fel på stickorna elr kan det vara fel på slotsen eller nått helt annat? Vad förlorar jag på att ha stickorna i 1+2 ist för 1+3, har läst att det inte ska vara optimalt.

Är inte allt för sugen på att börja ändra massa saker nu när datorn äntligen är igång, är ingen expert på området!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altoo:

Vad förlorar jag på att ha stickorna i 1+2 ist för 1+3, har läst att det inte ska vara optimalt.

Om man förlorar något så är det att de inte körs i Dual channel (om det sedan gör någon större skilnad eller inte har diskuterats i några trådar här på SweC).

Men om de körs i Single eller Dual channel är olika beroende på moderkort, då vissa har att de ska sitta slot 1 & 2 för det medans andra har att de ska sitta i slot 1 & 3.
Vilket det är kan man se i manualen och ofta även på moderkortet och det brukar listas som kanal A och kanal B.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Lite sent svar, men jag skulle nog spola tillbaka bandet lite, problemet uppkom för att du tog ur och stoppade tillbaka cpu:n så jag tycker nog att du skall börja din felsökning där. Ta ut CPU:n och kolla ifall det hamnat damm eller smuts i sockeln eller på undersidan av processorn. Det kan även vara så att moderkortet kommit i kontakt med chassiplåten på baksidan när du tryckt på olika delar i samband med att du tagit ur och i processorn och minnesmodulerna. Jag har varit med om det förut och kunde inte begripa vad som hade ändrats men efter lite justerande av moderkortet så fungerade allt precis som innan. Tycker det låter osannolikt att minnet skulle ha blivit påverkat för att du tagit ur och satt i processorn, du kan ju även prova att ha modulerna i slot 2+4 ifall du inte redan gjort det, då borde det fortfarande fungerade i dual channel mode.