AMD Zen 4 tillverkas på 5 nanometer – lanseras år 2021

Permalänk
Medlem

Nu när jag struntade i datorköpet det här året till förmån för skidorna så vart det mer troligt att det skulle bli till sommaren istället som gamla X99 plattformen får byta plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det där är väl bara en internetskröna som vägrar dö?
Finns inge tillfälle när Gates skulle ha sagt det där riktigt

Nej, det var Ines Uusman som sade det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, det var Ines Uusman som sade det!

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det var hon som sa att internet är en fluga, eller, det är inte helt sant heller, det var en reporter som skrev det i inledningen till en intervju med henne. Men, det är det hon är "känd" för.

Däremot funderade hon om man verkligen orkade sitta och ägna så mycket tid åt att surfa på nätet ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Håller med. Känns som det blivit slit o släng kultur nu.
Utveckling är bra men låt oss lära oss utnyttja det innan nästa kommer.
Dessutom känns det som att utvecklingakostnaderna inte hinner betala av sig utan nästa generation processorer lär bli ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Oklart vad du håller med mig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

2021: Zen 4 vs. Rocket Lake

Vem vinner tror ni?

2020
Zen3 med 15% ipc lyft samt 100-200mhz+

2021
AMD 5nm ny zen4 design med ipc + mhz lyft
vs
Intel på 14nm....
Om nu inte Intel på nåt sätt får tillgång till 10nm (sönder) som funkar ok eller 7nm.

AMD har helt vänt på marknaden och är världsledande på processor sidan.
Med tanke på 5nm, 2 nya designs och troligen en eller två till innan Intel kan åstadkomma nåt vettigt.

Ja inte är det roligt att arbeta hos intel just nu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar stämma det du säger. Är visst jag som är dåligt uppdaterad Ja då får AMD ytterligare ett år med fritt spelrum. Fast intel kanske lyckas skrämma upp sitt nästa släpp i typ 5.5Ghz all core? I så fall bör de kunna vara med och slåss även om det fortfarande är Skylake, men vidare energieffektivt och lättkylt blir det ju inte.

Vi får se vad som händer Intel kanske överraskar.
Jag är inte säker på att arkitekturen skalar så höga frekvenser även med Intels tillverkningsvolymer.
Om 3d-stackning är framtiden så måste värmen kontrolleras vilket jag då tolkar som bättre IPC och lägre frekvenser vilket kan bli lidande av Intels väldigt höga frekvenser och prestanda på nuvarande arkitektur och nod.
Jag tror att Intel på ett sätt är sin egen värsta konkurrent då nuvarande prestanda och frekvenser gör det svårt att få nya arkitekturer och tillverkningstekniker att prestera bra nog, det har blivit lite moment 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är väl bara en internetskröna som vägrar dö?
Finns inge tillfälle när Gates skulle ha sagt det där riktigt

Gates dementerade det där långt senare när problemet var överspelat. Ingen brydde sig på allvar om att han skrev om historien men så är det ofta, vinnaren skriver historien och den är alltid glorifierad men sällan sann i alla avseenden. Det som är synd är att folk som inte var med när 640k-spärren var ett problem köper Gates nya historia och skriver saker som du just gjorde.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

2021: Zen 4 vs. Rocket Lake

Vem vinner tror ni?

Konsumenterna!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2020
Zen3 med 15% ipc lyft samt 100-200mhz+

2021
AMD 5nm ny zen4 design med ipc + mhz lyft
vs
Intel på 14nm....
Om nu inte Intel på nåt sätt får tillgång till 10nm (sönder) som funkar ok eller 7nm.

AMD har helt vänt på marknaden och är världsledande på processor sidan.
Med tanke på 5nm, 2 nya designs och troligen en eller två till innan Intel kan åstadkomma nåt vettigt.

Jag tror att Intels egna roadmaps är "best case" när det gäller datum. Jag är lite skeptisk till vad de klarar av på processorsidan just nu, men med hopp om att de klämmer ur sig något som faktiskt är bra och inte ett, återigen, uppskrämt lik.

Det kan lika bra vara AMD som stötter på patrull härnäst och om båda tillverkarna sitter med skägget i brevlådan så blir det inte så kul för oss med plånböcker.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

2021-05-05 bara att kryssa i kalendern

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag tror att Intels egna roadmaps är "best case" när det gäller datum. Jag är lite skeptisk till vad de klarar av på processorsidan just nu, men med hopp om att de klämmer ur sig något som faktiskt är bra och inte ett, återigen, uppskrämt lik.

Det kan lika bra vara AMD som stötter på patrull härnäst och om båda tillverkarna sitter med skägget i brevlådan så blir det inte så kul för oss med plånböcker.

Det kan ju såklart hända men verkar inte så troligt utifrån denna nyhet, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Gates dementerade det där långt senare när problemet var överspelat. Ingen brydde sig på allvar om att han skrev om historien men så är det ofta, vinnaren skriver historien och den är alltid glorifierad men sällan sann i alla avseenden. Det som är synd är att folk som inte var med när 640k-spärren var ett problem köper Gates nya historia och skriver saker som du just gjorde.

Mig veterligen finns det inte riktigt nån intervju eller annat tillfälle när det här skulle ha yppats specifikt.
Det här verkar ha varit en vandringssägen redan från start.
Huruvida Gates själv tycker något eller ej i efterhand spelar mindre roll.
Igen har nå belägg för vid vilket tillfälle det här skulle ha yppats.
Det här borde få en att tänka en vända till på om det här verkligen har hänt. Viskningsleken har stor kraft att förvränga både det ena och det andra. Utan solid grund är det här väl inte annat än ett rykte som inget lyckats säkerställa fortfarande?

Ibland är det faktiskt en skröna på riktigt, även om man har levt med den som sanning under många år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vi får se vad som händer Intel kanske överraskar.
Jag är inte säker på att arkitekturen skalar så höga frekvenser även med Intels tillverkningsvolymer.
Om 3d-stackning är framtiden så måste värmen kontrolleras vilket jag då tolkar som bättre IPC och lägre frekvenser vilket kan bli lidande av Intels väldigt höga frekvenser och prestanda på nuvarande arkitektur och nod.
Jag tror att Intel på ett sätt är sin egen värsta konkurrent då nuvarande prestanda och frekvenser gör det svårt att få nya arkitekturer och tillverkningstekniker att prestera bra nog, det har blivit lite moment 22.

Ja, det måste bli högre prestanda på nya produkter. En IPC-ökning är ju rätt värdelös om frekvensen måste sänkas såpass att den faktiska prestandan minskar. Sen kan det säkert bli gångbart i Xeon där frekvenserna brukar vara lägre. Men för desktop så måste t. ex "10900K" prestera bättre än 9900K, annars gör de i praktiken en Bulldozer. Inte riktigt jämförbart men just att en ny akritektur presterar sämre än den gamla menar jag, det kommer inte folk köpa, i dubbel bemärkelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Konsumenterna!

Det är ju det bästa men fortfarande roligt att spekulera vem som kommer ligga på topp om ett par år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar nog tills zen 5 innan jag hoppar på 5nm-tåget. Kan nog löna sig prestandamässigt, då dom har fått sitta och arbeta bort barnsjukdomar och liknande från den första generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Var jag den enda som hørde lyd från någon som slår i en gravsten med Intels namn?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Det kan ju såklart hända men verkar inte så troligt utifrån denna nyhet, eller hur?

Förhoppningsvis inte, men saker kan alltid gå snett! Speciellt om det är en ny arkitektur ocg en ny nod. Zen 3 blir en ny arkitektur och Zen 4 går över till en ny nod (vilket också kräver förändringar i arkitekturen i många fall, vad jag förstår). Det är inte helt utan utmaningar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Gates dementerade det där långt senare när problemet var överspelat. Ingen brydde sig på allvar om att han skrev om historien men så är det ofta, vinnaren skriver historien och den är alltid glorifierad men sällan sann i alla avseenden. Det som är synd är att folk som inte var med när 640k-spärren var ett problem köper Gates nya historia och skriver saker som du just gjorde.

Det är i och för sig ingen som ifrågasätter att 640K-gränsen var ett problem. Det som ifrågasätts är huruvida Bill Gates sagt att det inte skulle vara ett problem. Det är två olika saker.

Permalänk
Medlem

Kanske blir att uppgradera då från i7-3770K 2021.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är i och för sig ingen som ifrågasätter att 640K-gränsen var ett problem. Det som ifrågasätts är huruvida Bill Gates sagt att det inte skulle vara ett problem. Det är två olika saker.

Sen kan ju 640 KB ha varit tillräckligt för den tänkta kundkretsen 1981 när IBM-PC lanserades. Då kunde man få den med mellan 16 KB och 256 KB minne så IBM måste ha tyckt att 256 KB räcker.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Nä, det var hon som sa att internet är en fluga, eller, det är inte helt sant heller, det var en reporter som skrev det i inledningen till en intervju med henne. Men, det är det hon är "känd" för.

Däremot funderade hon om man verkligen orkade sitta och ägna så mycket tid åt att surfa på nätet ...

Förlåt, sarkasm lyser inte alltid så väl igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Om det går så bra med 5nm, vad säger då att inte AMD kör med Zen3+ på 5nm istället för 7nm+ ?

Helt beroende på hur mycket arbete som behövs för portning till 5nm från 7nm+, något jag antar utvecklings verktygen avgör.

Dom kan ju ändå släppa Zen4 som planerat, eller få ett litet andrum och lägga mer tid på arkitekturen...

Om detta stämmer så ser det verkligen mörkt ut för Intel, lite ombytta roller.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Oklart vad du håller med mig om.

Haha, jag citerade fel inlägg stressad med mobil på jobbet, då blir det sådär

Var egentligen "Går för fort för en fattiglapp som mig. Jag hinner inte spara ihop pengar innan det kommer en ny Ryzen"

som jag skulle citera.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återanvändning är billigare än återvinning, och jag drar i alla fall mitt strå till stacken genom att sälja mina gamla processorer Finns ju många som är sugna på en uppgradering men inte är beredda att betala fullpris.

Sen är det väl också så att "nanometerjakten" blir en nödvändighet för företagen sålänge de kör med 300mm wafers. Att kunna få in fler chip per wafer är en investering som lönar sig i längden.

Och det är ju inte heller så att de skrotar sina gamla tekniker utan "gamla" noder lever kvar ett bra tag även när det finns nyare

Drar du även ditt strå till stacken genom att själv köpa begagnad hårdvara eller drar du ditt strå till stacken bara halva sträckan?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Gates dementerade det där långt senare när problemet var överspelat. Ingen brydde sig på allvar om att han skrev om historien men så är det ofta, vinnaren skriver historien och den är alltid glorifierad men sällan sann i alla avseenden. Det som är synd är att folk som inte var med när 640k-spärren var ett problem köper Gates nya historia och skriver saker som du just gjorde.

En av många skrönor som skett under åren, intressant är att ingen har kunnat visa på något original dokument.
Industrin är full av rykten som är seglivade för både Gates och även tidigare konkurrenten Randall (DR-Dos).
Vad som är sant eller inte sant är svårt att avgöra när inga riktiga dokument eller bevis finnes, så till dess någon form av bevis finns så är det på sin höjd något att dra på ett fylleparty. Då kan man åtminstone säga, jag var full. Det följer ju i tiden

Så lita på @Söderbäck och @jawik

Om jag inte missminner mig helt så skulle skrönan ha utgått ifrån att den första IBM PC'n endast klarade 512k , något som snabbt ändrades till 640k. Så i grunden låter det som en misstolkning av en kommentar som Bill Gates gav av den flyttade minnesgränsen.

Något om att 512k för det mesta skulle räcka i förhållande till 640k, helt enkelt ett försök att lugna dom som satt med en PC på 512k.
I sammanhanget ska man komma ihåg att IBM PC'n i grundkonfiguration levererades med 64k.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Förlåt, sarkasm lyser inte alltid så väl igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah sorry, nä missade det, skyller på mycke på jobbet!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Konsumenterna!

Alla Intel-användare borde tacka AMD för att de äntligen fått Intel att sänka sina priser så de slipper köpa "fattigmans-cpuer från AMD".

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Drar du även ditt strå till stacken genom att själv köpa begagnad hårdvara eller drar du ditt strå till stacken bara halva sträckan?

Jag köper begagnat då och då. Är ju svårt när det är nya produkter man vill ha som inte finns på begagnatmarknaden än men annars så. Mitt grafikkort är t. ex ett begagnat 1070

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

5nm? Fysikaliska kemisten inom mig sitter och väntar på processorer som har inbyggt tunnlingfunktion

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

5mm lätt ju coolt i knappt en timma till jag såg denna nyhet.

TSMC on Track to Deliver 3 nm in 2022

AMD has no chill… xD